تاریخ انتشار: ۱۲:۱۷ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

محاکمه حسن روحانی پس از ریاست جمهوری چقدر جدی است؟

تعدادی از نمایندگان مجلس، اعضای بسیج، بخشی از اصولگرایان و چهره‌های سلبریتی آنها مثل حسن عباسی و علی اکبر رائفی پور به دنبال محاکمه حسن روحانی پس از ریاست جمهوری هستند. این درخواست بیش از هر چیز در ساختار جمهوری اسلامی ایران بسیار غیر واقعی به نظر می‌رسد.

محاکمه حسن روحانی

رویداد۲۴ یک ماه از آغاز رسمی دوران ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی گذشته است. در این یک ماه، خبری از حسن روحانی نبود و گویا رئیس جمهور پیشین ایران هم به سمت انزوا رفته است. برخی از نزدیکان روحانی معتقد بودند او که از نظر مشی سیاسی بسیار به اکبر هاشمی رفسنجانی نزدیک بوده، به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد رفت، اما تا این لحظه حتی برای عضویت عادی این نهاد هم از روحانی دعوت نشد و به این ترتیب بعضی شایعاتی که از اختلاف روحانی و بزرگان نظام منتشر شده بود، پیش از گذشته، واقعی به نظر می‌رسد. در همین اوضاع و احوال، اما این اصولگرایان بودند که از رئیس جمهور گذشته یاد کردند و از قوه قضائیه خواستند که حسن روحانی را محاکمه کند.

روز سه‌شنبه ده‌ها هزار توییت با هشتک «محاکمه روحانی» توسط اصولگرایان به صورت سازماندهی شده منتشر شد. همزمان خبرگزاری فارس نوشته بیش از ۵۰۰ هزار نفر از دانشجویان، طلاب و اقشار مختلف مردم با امضای نامه‌ای از حسن روحانی رئیس جمهور سابق به کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی شکایت کردند.

این تعداد جمعیت، شاید پاسخی باشد به چند کارزار اینترنتی در هفته‌های گذشته که یک بار علیه طرح صیانت و یک بار علیه شهردار شدن علیرضل زاکانی در فضای مجازی راه افتاده بود و در هر دو مورد، به توفیقاتی هم دست یافت. به نظر می‌رسد اصولگرایان می‌خواهند ثابت کنند آن‌ها هم در این کارزار‌ها می‌توانند با بسیج جامعه حامیان خود موثر باشند. به هر حال صحت ادعا درباره تعداد امضا کنندگان را نمی‌توان به راحتی تخمین زد.

یکی از رهبران کارزار محاکمه روحانی، علی اکبر رائفی پور بوده است. او در صفحه توییتر خود در حمایت از این کارزار می‌نویسد «به جای اینکه عین (شبیه) عروسک‌های خیمه شب‌بازی، بازیچه دست جریان‌های سیاسی کثیف بشوید و به هم بپرید! خاله‌زنک بازی را کنار بذارید و محاکمه مسئولان ناکارآمد، علی الخصوص محاکمه روحانی رو مطالبه کنید»

یکی دیگر از کاربران هم با استفاده از این هشتک نوشته است ‏اگر واقعا می‌خواهید اعتماد حقیقی مردم به نظام اسلامی افزایش پیدا کنه، راهش محاکمه روحانی هست! والسلام»

خبرگزاری فارس در خبر خود، اتهامات روحانی را اینطور نوشته است: «بی‌ارزش کردن پول ملی، نابودی اشتغال، به‌کارگیری عوامل جاسوس دشمن و دارای تابعیت دوگانه در سمت‌های کلیدی، زمینه‌سازی برای افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا از طریق ممانعت از ترویج طب سنتی ایرانی، اجرای غیرقانونی قرارداد‌های استعماری پالرمو و سی‌اف‌تی، فریب ملت در خصوص لغو قطعی تمام تحریم‌ها، تخریب بنیان خانواده‌ها، توسعه قمار، قتل، سرقت، انحرافات جنسی و بسیاری مفاسد و فجایع دیگر بواسطه توسعه تسلط اجانب بر فضای سایبری، نابودی دامداری و کشاورزی، وارد کردن خسارات هزاران میلیاردی به کشور با انتصاب بیژن زنگنه وزیر نفت، افزایش سرسام‌آور اجاره‌بها و قیمت مسکن. خیانت به اعتماد مردم به دولت با کشاندن ایشان به بورس، واگذاری سرمایه‌های ملی و شرکت‌های بزرگ به ثمن بخس به وابستگان حزبی و جناحی، هتک حیثیت ملی با گدایی مکرر و مذاکرات بی‌فایده با دشمن، عدم افزایش یارانه نقدی، ایجاد فتنه بنزینی، ممانعت از گرفتن انتقام سخت از دشمن، فشار جهت انجام بازجویی جاسوسان بین‌المللی از دانشمندان کشور، ایجاد حساب بانکی خاص رئیس جمهور و واریز بخشی از درآمد فروش فرآورده‌های نفتی به آن»


بیشتر بخوانید: سریال ادامه‌دار تسویه‌حساب اصولگرایان با دولت روحانی


به گزارش رویداد‌۲۴ کاربران اصولگرا نیز در تببین این اتهامات تلاش زاید الوصفی داشتند. کاربرای با تصویر پروفایل یک دختر چادری درباره آبان ۹۸ نوشته است «برای دویدن‌هایمان از خیابان‌های پر از لاستیک‌های آتش زده از دانشگاه آزاد تا خانه، برای ایجاد ناامنی، برای کشته شدن جوان‌های بیگناه و ... روحانی را محاکمه کنید»

کاربر دیگری هم نوشته «‏آقای قوه قضاییه، وقتی روحانی بعد از دوره ریاست جمهوری وارد تشخیص مصلحت نظام نشده یعنی نیت بر این است ایشان هیچ منصب یا مسئولیتی نداشته باشد که بخواهد مانع محاکمه‌اش شود، پس محاکمه روحانی را شروع کن!»

البته بسیاری از کاربران اینترنت، از کنار این هشتک به سادگی گذشتند و بعضی هم به نقد آن پرداختند. عباس عبدی در پاسخ به اصولگرایان عصبانی می‌نویسد «‏اگر جرات محاکمه داشتید اول احمدی‌نژاد را محاکمه می‌کردید. پرونده خیلی‌های دیگر در نوبت است.»

البته نکته جالب آنکه محمود احمدی نژاد نیز از جمله کسانی است که خواهان محاکمه روحانی شده است. او گفته حسن روحانی، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت به جرم تمهید مقدمات ریختن خون مردم بیگناه، داغدار کردن خانواده‌ها، بردن آبروی کشور و توهین و اهانت به عموم مردم باید محاکمه شوند.

غلامرضا انصاری عضو حزب اتحاد ملت در واکنش به سخنان احمدی نژاد گفته «اگر قرار بر محاکمه باشد، اول احمدی نژاد باید محاکمه شود. هنوز هم محکومیت تعدادی از دست‌اندرکاران رسانه‌ای، به دلیل توهین به شخص او در جریان است که اکنون برخی‌ از آنها هنوز در زندان هستند. ما از گفته ایشان استقبال می‌کنیم و معتقدیم که نه تنها آقای روحانی بلکه در مورد رئیس دولت نهم و دهم و فجایعی که در مورد فسادهای اقتصادی صورت گرفته بررسی ها صورت گرفته و محاکمه شود.»

سال گذشته یکبار دیگر درخواست محاکمه روحانی مطرح شده  بود. آن زمان صفحه‌ای در اینستاگرام راه‌اندازی شده با نام «محاکمه حسن روحانی» که ۱۱ هزار فالوئر هم جمع کرد و آخرین پستش، توییت مجتبی رضاخواه نماینده و عضو هیات رئیسه مجلس بود.

محمد مهاجری نوشته بود «از این بازی (شکایت از رئیس‌جمهور) بوی فتنه می‌آید. شکایت از رئیس‌جمهور بهانه است، آشوب جدید نشانه است. اگر حوادث دی‌ماه ۹۶ مشهد را سازمان‌های امنیتی درست بررسی می‌کردند و گزارش آن را به اطلاع مردم می‌رساندند خیلی از قضایا تمام می‌شد. آقای پژمانفر، عضو جبهه پایداری که تشکیلاتش در دی ۹۶ مظنون به راه‌اندازی ناآرامی‌ها بود، برای جلوگیری از فتنه جدید بازخواست می‌شود؟».

وحید اشتری از فعالان جریان عدالتخواه هم نوشته «اگر در مملکتی زندگی می‌کنید که روز روشن وسط پایتخت یک نماینده توی گوش سرباز راهور می‌زند و حاکمیت حتی اجازه محکومیت نمایشی یکی از اهالی قدرت در برابر یک شهروند را هم نمی‌دهد، از کنار هشتگ بازی محاکمه روحانی با خنده عبور کنید. به جای اینکه موافق یا مخالف باشید کلا لبخند بزنید.»

حقیقت آن است که درخواست محاکمه حسن روحانی پس از ریاست جمهوری در ساختار جمهوری اسلامی ایران بسیار غیر واقعی است؛ چه آنکه در این ساختار اگرچه آنها اعتقاد دارند که میرحسین موسوی و مهدی کروبی کاملا گناهکار و خطاکار هستند، اما تا کنون حتی اتهامات آنها را در دادگاه بررسی نکرده‌اند تا روندی قانونی طی شود، با این وصف تکلیف حسن روحانی کاملا مشخص است و به نظر می‌رسد این درخواست‌ها بیش از آنکه برای اقدامی اجرایی باشد، تلاشی برای حذف کامل جریان روحانی از سیاست کشور باشد؛ همانطور که زمانی روحانی سوگند خورد که «والله بالله تالله به دوران احمدی نژاد باز نمی‌گردیم» حالا عده‌ای همان سوگند را خورده‌اند که کشور به دوران روحانی بازنگردد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
مهدی ازکرمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
0
1
اگه میخواهید بحث جمع بشه وروحانیکوت روبشکنه احضاربشه وپاسخ بده وافکارعمومی اقناع بشه وگرنه بجا مجمع بره اوین .
نظرات شما
پیشخوان