تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۰

هشدار سیلاب ناگهانی در ۱۲ استان و سرما در نیمی از کشور

سازمان هواشناسی با اشاره به فعالیت سامانه بارشی در کشور نسبت به وقوع سیلاب ناگهانی در ۱۲ استان و کاهش ۵ تا ۱۷ درجه‌ای دما هشدار داد.

هشدار سیلاب ناگهانی در ۱۲ استان و سرما در نیمی از کشور

رویداد۲۴ بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی سازمان هواشناسی از بعدازظهر امروز تا اواخر وقت فردا شنبه در استان‌های واقع در ساحل دریای خزر، اردبیل، شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، ارتفاعات البرز، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی افزایش ابر، رگبار باران، وزش باد شدید موقتی، رعدوبرق و کاهش محسوس دما به ویژه در سواحل دریای خزر پیش بینی می‌شود.

شدت بارش طی این مدت در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و شرق اردبیل است. در این مدت همچنین دریای خزر مواج و طوفانی خواهد بود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی طی دو روز آینده در ارتفاعات زاگرس مرکزی، شمال هرمزگان و جنوب فارس در ساعات بعدزاظهر و اوایل شب رشد ابر‌های همرفتی، وزش باد و رگبار پراکنده پیش بینی شده است.

روز یکشنبه هفته آینده بارش‌های پراکنده در استان‌های گیلان و اردبیل ادامه خواهد داشت و دوشنبه در اکثر مناطق کشور جو پایدار و آسمانی صاف پیش بینی می‌شود.

سه شنبه آینده در استان‌های گیلان، مازندران و اردبیل ابرناکی، رعدوبرق و رگبار پیش‌بینی می‌شود. از شنبه آینده تا اواخر هفته نیز در نوار شرقی کشور وزیر باد شدید خواهد بود و در استان‌های خراسان جنوبی، جنوب خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان خیزش گردوخاک، کاهش دید افقی و کیفیت هوا پیش بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی طی اطلاعیه‌هایی به شرح زیر نسبت به وقوع سیلاب ناگهانی و کاهش ۵ تا ۱۷ درجه‌ای دما در برخی استان‌ها هشدار داد.

توصیف سامانه اول: فعالیت سامانه بارشی به صورت رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۰/۰۶/۱۲: گلستان، شمال آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان شمالی، جنوب سیستان و بلوچستان، شرق و ارتفاعات هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، شمال و شرق خوزستان.

شنبه ۱۴۰۰/۰۶/۱۳: گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، هرمزگان، شمال استان‌های قزوین و زنجان، جنوب و غرب فارس، جنوب سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: احتمال جاری شدن روان آب در مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، احتمال آبگرفتگی موقت و محدود، وزش تند باد موقت، خیزش گردو خاک.

توصیه: احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، تقویت سازه‌های موقتی، احتیاط در چرای دام در مسیل‌ها و مناطق مرتفع و احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی.

توصیف سامانه دوم: وزش باد شدید و کاهش دما بین ۵ تا ۱۰ درجه (در استان اردبیل بین ۱۲ تا ۱۷درجه)

نوع مخاطره: وزش باد شدید و کاهش دما بین ۵ تا ۱۰ درجه (در استان اردبیل بین ۱۲ تا ۱۷درجه)

منطقه اثر: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، قزوین، کردستان.

اثر مخاطره: خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی.

توصیه: محکم کردن سازه‌های موقت، تابلو‌های تبلیغاتی، احتیاط در عبور از مجاورت ساختمان‌های نیمه کاره، تنظیم دمای گلخانه‌ها و دامداری‌ها با توجه به شرایط و مدیریت برداشت محصولات کشاورزی.

توصیف سامانه: وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج بین ۱.۵ تا ۲ متر در فراساحل تا ۲.۵ متر

نوع مخاطره: وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج بین ۱.۵ تا ۲ متر در فراساحل تا ۲.۵ متر

منطقه اثر: نواحی ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان، مازندران، گلستان.

اثر مخاطره: غرق شدن شناگران، آسیب دیدن قفس‌ها و پاره شدن تور‌های صیادی، احتمال خسارت به قایق و شناورها.

توصیه: ممانعت از شنا، منع تردد قایق‌های سبک و تفریحی، منع فعالیت‌های شیلاتی، ممانعت از ورود و خروج کشتی‌ها به بندر، منع تردد کشتی‌های تجاری، منع فعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحلی و آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی توسط کلیه فعالان دریایی.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سیل امروز
نظرات شما
پیشخوان