تاریخ انتشار: ۱۲:۲۳ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۰

نکات بسیار مهم در مورد گواهی فوت

یکی از اسناد و مدارک مهمی که بعد از فوت شخص باید اخذ شود، گواهی فوت است. اخذ این گواهی از نظر قانونی نیازمند طی مراحلی مشخص است که در این بخش مشاور حقوقی آنلاین توضیح می‌دهیم.

نکات مهم در مورد گواهی فوت

رویداد۲۴ گواهی فوت یک سند است که پس از فوت یک انسان صادر شده و سبب ابطال شناسنامه‌ شخص متوفی خواهد شد. از آن‌جایی که در صورت فوت یک شخص، بایستی کلیه‌ مدارک هویتی وی باطل شود، دریافت این گواهی برای طی سایر مراحل قانونی دیگر، الزامی می‌باشد و وارثان متوفی، اجبارا در بازه‌ زمانی مشخصی پس از فوت، باید به دنبال اخذ آن بروند.

صدرو گواهی فوت

بر طبق قانون ثبت احوال، ماده‌ شماره‌ ۲۲، هر انسانی که در ایران فوت کند  یا اطفالی که در ایران اما مرده به دنیا می‌آیند، اعم از ایرانی و خارجی، بایستی به مامور ثبت احوال اعلام شده و نسبت به اخذ گواهی فوت آن‌ها اقدام شود.

اگر شخصی که ایرانی باشد، در خارج از کشور فوت کند، این موضوع باید به کنسولگری محل اقامت، اعلام شود. صدور گواهی فوت تنها با آماده‌سازی چند مدرک شناسایی از فرد مراجعه کننده و هم‌چنین شخص متوفی، و ارائه‌ آن به اداره‌ ثبت احوال و نیز پرداخت هزینه‌های لازم، ممکن خواهد بود.

زمان دریافت گواهی وفات

برای اخذ گواهی فوت، حتما بایستی ظرف مدت ۱۰ روز از تاریخ وفات، نسبت به اعلام فوت به اداره‌ ثبت احوال، اقدام شود. چنان‌چه که هنوز مدارک لازم برای اخذ این فوت هنوز جمع‌آوری نشده باشد،‌ می‌توان به اداره‌ ثبت احوال مراجعه نموده و شفاها فوت شخص اعلام شود.

مدارک در نوبت‌های بعدی قابل تحویل خواهند بود. توجه داشته باشید که عدم ابطال شناسنامه‌ شخص فوت شده، مسئولیت سنگینی را برعهده‌ بستگان متوفی خواهد گذاشت.

در حقیقت این مسئله به عنوان جرم تلقی می‌شود. چرا که امکان سوءاستفاده از شناسنامه و مدارک هویتی شخص وفات شده، وجود دارد.

افراد مجاز به دریافت گواهی فوت

اعضای خانواده‌ شخص فوت شده مانند پدر، مادر، خواهر، برادر و فرزندان با ارائه‌ مدارک شناسایی لازم، می‌توانند گواهی فوت شخص مورد نظر را دریافت نمایند.

اعضای فامیل یا خویشاوندان شخص فوت شده نیز می‌توانند با ارائه‌ مدارک شناسایی و اثبات نسبتی که با متوفی دارند، می‌توانند نسبت به اخذ گواهی فوت اقدام نمایند.

صاحب مکانی که شخص متوفی در آن محل وفات یافته است، می‌توانند نسبت به اخذ گواهی فوت اقدام نمایند.

ماموران انتظامی و مقامات قضایی، می‌توانند نسبت به اخذ گواهی فوت اقدام نمایند.

گروه‌های اورژانس و امداد و نجات، می‌توانند نسبت به اخذ گواهی فوت اقدام نمایند.

کارمندان قبرستان‌ها، می‌توانند نسبت به اخذ گواهی فوت اقدام نمایند.

برچسب ها: مشاوره حقوقی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان