تاریخ انتشار: ۱۶:۳۴ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
سخنگوی وزارت امور خارجه:

طالبان از تروریسم در افغانستان فاصله بگیرد/ اولویت ما تحقق خواست و اراده مردم افغانستان است

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به برگزاری اجلاس وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به صورت مجازی اظهار کرد: این اجلاس در راستای اجلاس نمایندگان ویژه کشورهای همسایه در امور افغانستان بود که به صورت مجازی برگزار شده بود.

طالبان از تروریسم در افغانستان فاصله بگیرد/ اولویت ما تحقق خواست و اراده مردم افغانستان است

رویداد۲۴ سعید خطیب‌زاده با بیان این‌که دستور کار اصلی نشست وزرای خارجه کشور‌های همسایه افغانستان چگونگی کمک به تحقق خواست و اراده مردم افغانستان و رسیدن این کشور به صلح و ثبات است، ادامه داد: در این اجلاس وزرای خارجه شرکت‌کننده نقطه‌نظرات خود را بیان کردند و آقای امیر عبداللهیان نیز مواضع ایران را برشمردند. ایشان در سخنان خود تاکید کردند مسبب اصلی وضعیت کنونی افغانستان اشغالگری بیش از دو دهه این کشور توسط آمریکاست و ما باید از ظرفیت و توانمندی تمام رهبران افغانستان و مردم این کشور استفاده کنیم و کشور‌های همسایه نیز باید کمک کنند که در افغانستان صلح پایداری محقق شود و قطعا استفاده از ابزار نظامی و دخالت خارجی تکرار اشتباهی است که چندین بار تاکنون در تاریخ معاصر افغانستان رخ داده است.

وی ادامه داد: آقای امیرعبداللهیان در این نشست تاکید کردند که همگان باید به گفتگو به عنوان یک اصل اصیل پایبند باشند و کشور‌های همسایه نیز باید کمک کنند که دخالت خارجی در این کشور رخ ندهد.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پایان مصاحبه خود با خبر ساعت ۱۴ شبکه یک سیما اضافه کرد: اولویت ایران تحقق خواست و اراده مردم افغانستان، ایجاد ثبات و آرامش در این کشور و تشکیل دولت فراگیر که بازتاب دهنده ترکیب قومیتی و جمعیتی این کشور باشد است. همچنین در این جلسه براهمیت ارائه کمک‌های بشردوستانه و انسان‌دوستانه به مردم افغانستان، رعایت حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه تاکید شد. نگرانی جدی کشور‌ها که در این نشست در مورد آن صحبت کردند موضوع تروریسم در افغانستان بود. تاکید بر این شد که طالبان باید از این موضوع فاصله بگیرد و اجازه ندهد که تروریسم در این کشور دوباره شکل بگیرد به نحوی که مرز‌ها و گذرگاه‌های مرزی نیز برای تسهیل امور و کمک به افغانستان آرام و باز باشد.

خطیب زاده در پایان گفت: توافق براین شد که در صورتی که وضعیت کرونا اجازه دهد نشست آتی وزیران امور خارجه کشور‌های همسایه افغانستان طی یکی دو ماه آینده به صورت حضوری در تهران برگزار شود.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
بهروز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
0
0
آنقدر کم سواد است این وزیر که می گوید چیزی از ذاتش فاصله بگیرد .انگار بگویی آب از خیس کردن دست بردارد .طالبان را برای ترور آفریدند و گرده چرا دیگر در این یک ماه در افغانستان بمبی منفجر نشده
نظرات شما
پیشخوان