تاریخ انتشار: ۱۹:۵۵ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۰

جنگ در پنجشیر؛ مردم محلی: طالبان دستور 'کوچ اجباری' داده‌اند

شبکه‌های اجتماعی افغانستان تصاویری از کاروان بزرگی از خودرو‌های را در داخل دره پنجشیر نشان می‌دهند که گفته می‌شود به دستور طالبان این ولایت را ترک می‌کنند.

طالبان

رویداد۲۴شبکه‌های اجتماعی افغانستان تصاویری از کاروان بزرگی از خودرو‌های را در داخل دره پنجشیر نشان می‌دهند که گفته می‌شود به دستور طالبان این ولایت را ترک می‌کنند.

یکی از اهالی پنجشیر می‌گوید که طالبان به خانواده‌های مناطق مختلف پنجشیر گفته‌اند که "باید خانه‌های خود را ترک کرده و به کابل بروند. " او می‌گوید که "طالبان اهالی پنجشیر را مورد ستم قرار داده و کوچ اجباری می‍ دهند. "
بیشتر بخوانید: گردان اصلاحیون و شکاف در میان اصولگرایان/ حمایت از درگیری‌های پنجشیر، مقاومت یا فتنه؟
در یک نوار ویدیویی ده‌ها موتر (خودرو)، از جمله بس (اتوبوس) و کامیون دیده می‌شود که مردم با وسایل خود در داخل دره پنجشیر توقف داده شده‌اند.

افرادی که در کنار جاده انتظارحرکت این کاروان را می‌کشند، می‌گویند نمی‌دانند که چرا طالبان این کاروان را که متشکل از صد‌ها خانواده است ساعت‌ها متوقف کرده‌اند.

یک فرد دیگر می‌گوید "مردان شماری از خانواده‌هایی که به سوی کابل کوچ اجباری داده شده بودند توسط طالبان بازداشت و به جای نامعلومی انتقال یافته‌اند. "

علی میثم نظری، مسئول روابط خارجی 'جبهه مقاومت ملی ' با انتشار یک نوار ویدیویی که توسط موبایل ضبط شده است، نوشته است که هزاران تن از باشندگان پنجشیر از خانه‌هایشان رانده شده‌اند.

وی نوشته است که "طالبان دست به تصفیه قومی می‌زنند و دنیا دارد با بی تفاوتی نظاره می‌کند. " او گفته است: ما از جامعه جهانی می‌خواهیم تا به این "جنایات جنگی" پایان دهد.

روز گذشته صالح محمد ریگستانی، یکی از فرماندهان جنگ در "جبهه مقاومت ملی افغانستان" نیز با انتشار ویدئویی، گروه طالبان را به "کشتار و بی‌رحمی" در پنجشیر متهم کرد.

آقای ریگستانی در این ویدئو گفت: "طالبان به ولایت پنجشیر، امن‌ترین ولایت (افغانستان) تجاوز کرده و مرتکب وحشت، کشتار و بی‌رحمی شده‌اند. "

پیشتر یکی از رهبران طالبان از ساکنان ولایت پنجشیر خواسته بود تا به کوه‌ها فرار نکنند و در خانه‌های خود بمانند. وی گفته بود به ساکنان این ولایت آسیبی نخواهد رسید.

گروه طالبان این ادعا‌ها را رد کرده و می‌گویند که نیرو‌های طالبان با غیرنظامیان کاری ندارند. طالبان در مورد کوچ اجباری برخی ساکنان ولایت پنجشیر هنوز واکنشی نشان نداده است.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز هشدار داده است که طالبان علیه مردم خشونت می‌کنند.

راوینا شمداسانی، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل در یک نشست خبری که ساعاتی پیش در ژنو برگزار شده بود گفت که این سازمان "گزارش‌های موثقی" دریافت کرده است که طالبان با استفاده از مهمات زنده، باتوم و شلاق "به طور فزاینده ای" علیه مردم در تظاهرات خشونت می‌ورزند.

خانم شمداسانی گفت در تظاهرات اخیر در افغانستان مردم مورد ضرب و شتم و بازداشت قرار گرفته‌اند.

سازمان ملل متحد می‌گوید علاوه بر خشونت علیه معترضان، طالبان به طور فزاینده‌ای علیه کسانی که در مورد تظاهرات گزارش می‌دهند از زور استفاده کرده‌اند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌گوید: "طالبان به جای ممنوعیت اعتراضات مسالمت آمیز، استفاده از زور را متوقف کنند و آزادی تجمع و بیان را تضمین کنند. "

محمدحسن آخوند، سرپرست کابینه طالبان در نخستین صحبتش روز گذشته گفت که به مردم جهان و افغانستان اطمینان می‌دهد که امنیت و خوشبختی را به مردم افغانستان برمی‌گردانند.

سرپرست نخست‌وزیر طالبان در نخستین مصاحبه‌اش که با شبکه عربی الحزیره انجام داد، گفت که گروه طالبان "تحریک مهربان و با شفقتی است". او افزود که این گروه دنبال انتقام نیست و کسی نمی‌تواند غیر آن را ثابت کند.

از دو هفته به این سو که پنجشیر توسط گروه طالبان محاصره شده است، نیرو‌های احمد مسعود می‌گویند که طالبان از ورود مواد اولیه غذایی به این ولایت جلوگیری کرده و خطوط شبکه‌های مخابراتی و برق این ولایت را قطع کرده‌اند.

برخی از ساکنان ولایت پنجشیر از کمبود مواد غذایی و گرسنگی در میان خانواده‌هایی صحبت کرده‌اند که در محاصره اقتصادی و جنگ گیرمانده‌اند.

در همین حال نماینده ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفته است که "حمله غیرقابل توجیه و برادرکشی در پنجشیر در تضاد با موضع جامعه جهانی است که براساس آن هر دولتی که با زور در افغانستان به قدرت برسد به رسمیت شناخته نمی‌شود. " او گفته انتظار داریم طالبان به تعهدات خود در مورد تضمین و حمایت از حقوق تمام مردم افغانستان از جمله اقلیت‌های قومی، زبانی، مذهبی و زنان عمل کند.

نخست وزیر گروه طالبان: هدف ما تامین امنیت و آسایش مردم افغانستان است

با وجود آنکه گروه طالبان از سقوط پنجشیر سخن می‌گوید اعضای "جبهه مقاومت ملی" به تازگی اعلام کرده اند که نیرو‌های آن‌ها ولسوالی‌های دره، آبشار و پریان را دوباره از کنترل طالبان بیرون کرده‌اند
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: طالبان ، افغانستان
نظرات شما
پیشخوان