تاریخ انتشار: ۱۴:۰۶ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۰

پاييزي خشک‌تر از تابستان در راه است

 معاون راهبري و نظارت بهره برداري شرکت مهندسي آب وفاضلاب کشور با بيان اينکه "پاييزي خشک تر از تابستان در راه است"، گفت: برنامه ريزي هاي ما براي شهرهاي بزرگ، بر مبناي حالت هاي بدبينانه در حال انجام است.

خشکسالی‌ بی‌سابقه در ایران

رویداد۲۴ حميد رضا کشفي، معاون راهبري و نظارت بهره برداري شرکت مهندسي آب وفاضلاب کشور اظهار داشت: در تابستان سال جاري 303 شهر داراي تنش آبي بودند.

وي افزود: تقريبا پيک مصرف آب تابستانه را در شهرهاي کشور پشت سر گذاشتيم و اگر در جايي قطعي آب ممکن است داشته باشيم، به خاطر مشکلات سامانه ها و به صورت برنامه ريزي شده اعمال مي شود.

پاييزي خشک در پيش است، حتي خشک تر از تابستان  

کشفي با بيان اينکه در حال برنامه ريزي براي تأمين آب پاييز هستيم، گفت: پاييز امسال خشک تر از تابستان است.

وي ادامه داد: پيش بيني ها حاکي از اين است که ميزان بارش هاي پاييزي امسال زير نرمال است.

معاون راهبري و نظارت بهره برداري شرکت مهندسي آب وفاضلاب کشور در پاسخ به اينکه "آيا احتمال افزايش تنش آبي در پاييز نسبت به تابستان وجود دارد؟"، گفت: از آنجايي که هوا در پاييز خنک تر از تابستان است و هوا عنصر تعيين کننده اي در مصرف آب هست، يک مقدار وضعيت تأمين آب از حيث ميزان مصرف، نسبت به تابستان بهتر مي شود؛ اما پاييز امسال، پاييز خشکي است و برنامه ريزي هاي ما براي شهرهاي بزرگ، بر مبناي حالت هاي بدبينانه در حال انجام است.

 احتمال ضرورت آبرساني سيار در پاييز به حدود 8000 روستا 

وي افزود: تعداد روستاهايي که نياز به آبرساني سيار داشتند در تابستان امسال به 8000 روستا رسيد و تابستان امسال آبرساني سيار و تانکري به 8000 روستا انجام شد.

کشفي با بيان اينکه "برخي از اين روستاها منابع آبي خود را به خاطر خشکسالي و کم بارشي از دست داده اند"، گفت: در پاييز امسال نيز با توجه به کم بارشي پاييز، ممکن است تعداد روستاهايي که نياز به آبرساني سيار دارند در همين حدود 8000 روستا باقي بماند.


بیشتر بخوانید: پاییز گرم و کم‌بارشی پیش رو داریم


تابستان 1401 سخت تر از تابستان 1400 مي شود؟  

معاون راهبري و نظارت بهره برداري شرکت مهندسي آب وفاضلاب کشور تصريح کرد: اگر سال آبي جديد که از ابتداي پاييز آغاز مي شود، سال آبي کم بارش و خشکي باشد، قطعا تابستان 1401 شرايطي سخت تر از تابستان 1400 در تأمين آب خواهيم داشت.

وي ادامه داد: اگر نتوانيم منابع آبي سطحي و زير سطحي که در سال گذشته از دست داديم را جبران کنيم، تابستان آينده تابستان بسيار سختي خواهد بود.

ارائه پيشنهادات مديريت تنش آبي 1401 به دولت و مجلس 

کشفي با بيان اينکه "برنامه هاي مديريت تنش آبي براي سال 1401 ديده شده"، گفت: پيشنهاداتي را به مجلس و دولت ارائه کرديم تا بتوانيم با انجام اقداماتي، شرايط تنش آبي در سال 1401 را مديريت کنيم.

وي افزود: اقداماتي از قبيل اجراي پروژه هاي ذخيره سازي آب از طريق احداث مخازن جديد، حفر چاههاي جديد و ايجاد رينگ بين مخازن شهرها که بتوانيم آب را به نحو مطلوبي توزيع کنيم؛ اجراي اين طرح ها مي تواند به مديريت توزيع، افزايش تاب آوري شهرها و کاهش تنش آبي کمک کند.

معاون راهبري و نظارت بهره برداري شرکت مهندسي آب وفاضلاب کشور با اشاره به اينکه اين برنامه ها هم به دولت سيزدهم و هم به مجلس شوراي اسلامي ارائه شده، گفت: اجراي اين پروژه ها نيازمند اعتبارات است و پيشنهادات ارائه شده در دولت و مجلس درحال بررسي است.

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ویروس کرونا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان