تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

ادوات جنگی جا مانده در افغانستان چگونه راز‌های ارتش آمریکا را لو خواهد داد؟

ارتش آمریکا تجهیزات پیشرفته و خودرو‌های مسلحش را بعد از خروج از افغانستان در این کشور جا گذاشته و احتمال دارد این تسلیحات به دست پکن برسد و به این ترتیب چینی‌ها از نحوه ساخت تسلیحات آمریکایی و برخی از مهمترین ادوات جنگی آمریکا مطلع خواهند شد.

ادوات جنگی طالبان

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: تصویر آخرین سرباز آمریکایی که خاک افغانستان را بعد از دو دهه جنگ ترک کرد به یک تصویر تاریخی در رسانه‌های جهان تبدیل شد. پس از خروج دراماتیک آمریکایی‌ها از فرودگاه کابل و ثبت تصاویر افعان‌های مستاصلی که خودشان را از چرخ هواپیمای نظامی آمریکا آویزان کرده بودند، جهان شاهد مانور نیروهای طالبان با ادوات جنگی به جای مانده آمریکایی‌ها در خاک این کشور است.

تصویر تاب‌بازی چند نیروی طالبان روی بال جنگنده آمریکایی و صف کشیدن خودرو‌های زرهی آمریکایی در کنار اعضای گروه طالبان، بسیاری از رسانه‌های آمریکایی را خشمگین کرده است. آن‌ها معتقدند به زودی ادوات جنگی به جای مانده در افغانستان برای آن‌ها دردسرساز خواهد شد.

نشریه آمریکایی دیفنس وان در یادداشتی به نقل از کارشناسان حوزه ساخت و آزمایش سلاح‌های آمریکایی که امروز به دست طالبان افتاده، تحلیل کرده که به زودی چینی‌ها نسل جدیدی از سلاح‌ها و تاکتیک‌های جنگی آمریکایی را تولید و صادر می‌کنند و به این ترتیب امنیت آمریکا را آسیب‌پذیرتر خواهند کرد.

این رسانه در ادامه گفته برای اینکه عمق خسارتی که آمریکا متحمل شده را درک کنید، کافی است به تجهیزاتی که در اطراف وسایل نقلیه‌ای که آمریکایی‌ها در فرودگاه کابل به جای گذاشته‌اند نگاه کنید. این اقلام سفارشی حتی به اندازه تلفن همراه شما هم در برابر نفوذ مقاوم نیستند.

جاش لوسپینوسو مدیرعامل شرکت امنیت سایبری شیفت ۵ به دیفنس وان گفته «تنها دلیلی که ما شاهد حملات بیشتر (به منافع آمریکایی در جهان) نیستیم، محرمانه بودن سامانه‌هایمان است. اگر این پرده محرمانگی کنار برود، زمان ساخت یک سلاح سایبری برای حمله به منافع آمریکایی به طور قابل توجهی تسریع خواهد شد.»

لوسپینوسو برای ده سال در ارتش آمریکا روی مقابله با نفوذ به رادیوها، کامپیوتر‌های کوچک و دیگر تجهیزات آی.تی که به طور معمول در افغانستان مستقر بودند کار می‌کرده است. حالا این رادیو‌ها و تجهیزات ارتباطی داخل هواپیما‌های سی-۱۳۰ نیروی هوایی افغانستان به دست طالبان افتاده است. پنتاگون اطمینان داده همه تجهیزاتی که باقی گذاشته شده غیر فعال شده‌اند، اما اگر یک هواپیما هم به دست دشمن برسد، با گذشت زمان می‌تواند قطعاتش را یکی یکی جدا کند.

لوسپینوسو در اینباره گفته «شما بخشی یا همه تجهیزات الکترونیکی یک سامانه را در اختیار دارید و این می‌تواند بازنمایی یک آزمایشگاه تلقی شود. این سامانه در واقع زمین بازی برای ساخت و آزمایش یک حمله سایبری است که شاید بدون وجود آن کار دشمن بسیار سخت‌تر می‌شد. در واقع این سامانه نقش آزمایشگاه را برای آن‌ها بازی می‌کند تا وقتی برای یک حمله به سامانه مشابه کاملا آماده شوند.»


بیشتر بخوانبد: آیا بی بی سی فارسی در کشته شدن فهیم دشتی نقش داشت؟


به گزارش رویداد۲۴ جرجیانا شی کارشناس پنتاگون که به مدت ۵ سال در بخش تقیق و آزمایش فناوری‌های جدید وزارت دفاع آمریکا مشعول به کار بوده، می‌گوید از دست دادن تجهیزات کلیدی و افتادن آن‌ها به دست طالبان همه آنچه وزارت دفاع آمریکا در افغانستان انجام داده بود را افشا می‌کند. همه چیز از جمله برنامه‌های عملیاتی، چگونگی پیکربندی امور، نحوه عملکرد حفاظتی ما. این اطلاعات به طالبان دسترسی نامحدودی برای پیدا کردن نقاط ضعفی می‌دهد که شاید خود ما هم از آن بی‌اطلاع باشیم.

او گفته فقط قابلیت بالای خودور‌های چرخ‌دار چند منظوره با قابلیت تحرک بالا موسوم به هاموی در جابجایی از نقطه‌ای به نقطه دیگر نیست که اهمیت دارد. این هاوی‌ها مملو از پیام‌های رادیویی، فناوری‌ها، سامانه‌های رمزنگاری شده و تجهیزاتی است که ما نمی‌خواهیم دشمنانمان از آن استفاده کنند. همچنین نگرانی عمده برای ابزار‌های مقابله الکترونیکی یا ECM هاست که برای تشخیص مواد منفجره دست‌ساز به کار می‌روند.

پیتر کریستنسن رئیس سابق موسسه محدوده سایبری ملی ارتش آمریکا می‌گوید: تصور کنید چه اندازه تلاش برای تحقیقات و توسعه ساخت این سامانه‌ها انجام شده است. امروز دشمنان ما به نتیجه این تلاش‌ها دست پیدا کرده‌اند. آن‌ها قرار است سامانه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری ما را در اختیار داشته باشند و در عین حال توانایی مقابله با شکست یا اثربخشی این سامانه‌ها را نیز در خودشان تقویت کنند.

شی کارشناس پنتاگون بر این باور است که وقتی یک مهاجم کنترل فیزیکی یک دستگاه را در دست داشته باشد، دیگر توانایی جلوگیری از شناسایی نقاط ضعف این دستگاه از دست شما خارج می‌شود. از طرفی می‌دانیم که هر دستگاهی یک نقاط ضعفی دارد.

لوسپینوسو که سال‌ها در آزمایش‌های ارتش حضور داشته و هنوز هم به عنوان پیمانکار برای ارتش آمریکا در حوزه آزمایش‌های نظامی همکاری می‌کند، می‌گوید: یک هکر باهوش معمولا می‌تواند آسیب‌پذیری نرم‌افزار‌ها را ظرف چند ساعت پیدا کند.

وقتی حمله سایبری شبکه رادیویی یا یک کامیون نظامی را از کار می‌اندازد اغلب نیرو‌های نظامی اصلا متوجه حمله نمی‌شوند، چون اصولا برای چنین مواقعی آموزش ندیده‌اند. لوسیپونوسو می‌گوید هر بار که یک سیستم مورد حمله قرار بگیرد، اوپراتور داخل کابین می‌گوید ما روش‌های عملیاتی برای مقابله با وضعیت ندارند.

مک دانل اوسک رئیس و تحلیلگر ارشد مرکز فایلاکس آمریکا گفته از شناسایی نقاط آسیب‌پذیری وسایل و تجهیزات نظامی رها شده مهمتر، دستیابی چین به تحوه عملکرد نیرو‌های آمریکایی و شرکای نظامی‌اش است. چین از این اطلاعات می‌تواند برای توسعه سلاح‌ها و تاکتیک‌های نظامی خودش استقاده کند و همزمان تسلیحات صادراتی‌اش را نیز ارتقا دهد. طالبان بر ارتباط دیپلماتیکش با چین به عنوان یک دستاورد خارجی تاکید دارد. چین هم کمک‌های میلیونی به طالبان کرده است. کارشناسان نظامی آمریکا معتقدند اینکه چین به نقاط آسیب‌پذیری در ارتش آمریکا پی می‌برد احتمالا در آینده سربازاران آمریکایی را در سراسر جهان به خطر می‌اندازد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: طالبان ، افغانستان
نظرات شما
پیشخوان