تاریخ انتشار: ۱۵:۳۷ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۰

VAR با ۸ دوربين به ايران مي‌آيد

فدراسيون فوتبال در تلاش است براي ديدار با کره جنوبي تجهيزات VAR را وارد ايران کند و هم‌اکنون جانمايي آن در ورزشگاه آزادي صورت گرفته است.

VAR به ايران مي‌آيد

رویداد۲۴ تيم ملي فوتبال ايران در فيفادي پيش‌رو دو ديدار مهم مقابل امارات و کره جنوبي خواهد داشت. طبق برنامه ديدار نخست با امارات 15 مهرماه و بيرون از خانه برگزار مي‌شود و ايران در روز 20 مهرماه در ورزشگاه آزادي ميزبان کره جنوبي خواهد بود.

يکي از تاکيدهاي فيفا و AFC براي مرحله نهايي انتخابي جام جهاني 2022 استفاده از کمک داور ويدئويي (VAR) بود که با توجه به شرايط موجود، فوتبال ايران هنوز نتوانسته از اين تکنولوژي در داخل کشور بهره ببرد. با اين حال همين مسئله مي‌تواند ميزباني ايران را از بازي‌هاي خانگي‌اش تحت تاثير قرار دهد، همانطور که فدراسيون فوتبال سوريه نيز براي انجام ديدار 11 شهريور با ايران در ورزشگاه آزادي به اين مسئله معترض شده بود.

با توجه به اينکه کنفدراسيون فوتبال آسيا همچون مرحله قبل دنبال بهانه‌هايي براي سلب ميزباني از ايران بوده و هست، اما تاکنون تاکيد فيفا اجازه نداده AFC به اين هدف خود برسد. فدراسيون بين المللي فوتبال تاکيد داشته تا حد ممکن تمام تيم‌هاي حاضر در مرحله نهايي انتخابي جام جهاني 2022 برخلاف مرحله قبلي ميزباني ديدارهاي خود را انجام دهند و اين بار اجازه ميزباني متمرکز به کشورهاي خاص را نداد.

با اين حال همچنان اين مسئله مطرح است که AFC براي سلب ميزباني از ايران تلاش‌هايي را انجام دهد و از همين‌رو شايد موضوع VAR يکي از همين بهانه‌ها باشد، اما فدراسيون در تلاش است تا ديدار با کره جنوبي اين تجهيزات را وارد کشور کند.


بیشنر بخوانید: رئیس فیفا ایران را تهدید کرد!


در تمامي مسابقاتي که تحت نظر کنفدراسيون فوتبال آسيا برگزار مي‌شود براي کمک داور ويدئويي از تجهيزات شرکت بريتانيايي Hawk Eye استفاده مي‌شود، اما اين شرکت با توجه به تحريم‌ها اعلام کرده نمي‌تواند به ايران بيايد. بنابراين فدراسيون فوتبال تلاش مي‌کند تجهيزاتي که مورد تاييد فيفاست را خريداري کند تا اين مشکل برطرف شود.

پيش از ديدار با سوريه جانمايي براي نصب تجهيزات VAR در ورزشگاه آزادي صورت گرفته و اتاق سابق پزشکي که زير تونل شرقي ورزشگاه قرار دارد، قرار است اتاق داوران ويدئويي باشد. همچنين سيستم‌هاي VAR با 16 و 12, 8, 4 دوربين است که استفاده از 8 دوربين نيز در فيفا مورد تاييد قرار مي‌گيرد. از آنجايي که سيستم‌هاي داراي 16 و 12 دوربين پروسه سنگين‌تري دارد و پشتيباني اينترنتي قوي‌تري مي‌خواهد، فدراسيون رايزني‌هاي خود را براي استفاده از تجهيزات VAR با 8 دوربين انجام داده است.

طبق برآوردهاي صورت گرفته تا پايان شهريورماه رايزني‌ها و اقدامات لازم براي خريد اين تجهيزات صورت مي‌گيرد و پيش از ديدار با کره جنوبي تجهيزات VAR در ورزشگاه آزادي نصب خواهد شد تا کمک داوران ويدئويي نيز بتوانند در اين بازي حضور داشته باشند.

اين خبري خوشحال کننده براي فوتبال ايران خواهد بود که بالاخره پاي تجهيزات VAR هم به ايران باز مي‌شود، اما همچنان امکان استفاده از اين تکنولوژي در ديدارهاي ليگ وجود ندارد چرا که براي استفاده از تکنولوژي VAR در مسابقات ليگ مراحلي بايد طي شود، داوران آموزش‌هاي لازم را ببينند و مجوزهاي لازم را دريافت کنند و البته تمام استاديوم‌ها به اين سيستم مجهز شوند تا در نهايت در ليگ برتر هم از اين تکنولوژي استفاده شود.

اين مسئله نياز به زمان دارد که ممکن است چند ماه به طول بينجامد. با اين حال آنچه تا اين لحظه فدراسيون فوتبال در حال نهايي کردن آن بوده، وارد کردن تجهيزات VAR به ايران پيش از بازي با کره جنوبي است تا همه چيز براي ميزباني آماده باشد.

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان