تاریخ انتشار: ۱۴:۰۴ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۰

واتساپ به اطلاعات کاربران سرک مي‌کشد!

 براساس تحقيقات انجام شده، واتساپ برخلاف تمام وعده هايش، محتواي تبادل شده در اين شبکه اجتماعي توسط کاربران را بررسي مي کند.

واتساپ

رویداد۲۴ به گزارش RT Arabic؛ تحقيقات جديد نشان داد که مکانيسم‌هاي کنترلي مورد استفاده فيسبوک براي کار با برنامه واتساپ، برخلاف وعده‌هاي مارک زاکربرگ، رئيس آن در خصوص حفظ حريم خصوصي کاربران اين برنامه است.

زاکربرگ در سخنراني خود در سنا در سال ۲۰۱۸ گفت: "ما هيچ محتوايي را در واتساپ نمي‌بينيم." با اين حال، تحقيقات انجام شده توسط ProPublica، مستقر در نيويورک، بر اساس اسناد، داده‌ها و مصاحبه با ده‌ها کارمند فعلي و سابق اين شرکت و پيمانکاران آن، به اين نتيجه رسيد که فضاي خيلي هم براي کاربرانش خصوصي نيست.

اين اولين تحقيق در نوع خود است که جزئيات و توانايي اپراتور‌هاي واتساپ را براي بررسي پيام‌ها و داده‌هاي کاربران نشان مي‌دهد و نحوه استفاده آن‌ها از اين اطلاعات را بررسي مي‌کند. اين سايت هشدار داد که از زمان تصاحب واتساپ در سال ۲۰۱۴، فيسبوک در سکوت، ضمانت‌هاي امنيتي جامع را براي کاربران برنامه به طرق مختلف تضعيف کرده است.

ProPublica خاطرنشان کرد که سياست‌هاي حفظ حريم خصوصي فيسبوک نسبت به آنچه در عملکرد سايت فيسبوک و برنامه اينستاگرام ذکر مي‌شود تفاوت قابل توجهي دارد. يک افشاگر که خواست نامش مخفي بماند، سال گذشته شکايتي را به کميسيون بورس و اوراق بهادار آمريکا (SEC) ارسال کرد که در آن اظهارات فيسبوک در مورد حريم خصوصي واتساپ را دروغ خواند و اعتراف کرد که اپراتور‌هاي اين برنامه به طور گسترده از سيستم‌هاي اطلاعاتي و داده‌هاي حساب به منظور بررسي پيام‌ها، عکس‌ها و فيلم‌هاي رد و بدل شده توسط کاربران برنامه استفاده کرده‎اند. کميته مدنظر هيچ گونه اقدام عمومي در رابطه با اين شکايت انجام نداد، در حالي که واتساپ اصرار داشت که از آن مطلع نيست.


بیشتربخوانید: بدون تایپ کردن در واتساپ پیام متنی ارسال کنید

نحوه برخورد واتساپ با پيام‌هاي سوء استفاده کننده

اين سايت تأييد کرد که بيش از هزار کارمند بازنشسته واتساپ در دفاتر اين شرکت در مرکز تگزاس، پايتخت ايرلند دوبلين و سنگاپور، با استفاده از نرم افزار فيسبوک ميليون‌ها پيام، عکس و فيلم که در اين شبکه اجتماعي تبادل مي‎شوند را بررسي مي‌کنند.  اين سايت توضيح داد که اين صحبت در مورد پيام‌هاي سوءاستفاده‌گري است است که توسط کاربران در واتساپ مشخص شده و ممکن است به دلايل مختلفي از کلاهبرداري و هرزنامه‌هاي الکترونيکي گرفته تا انتشار پورنوگرافي و تهديد‌هاي احتمالي تروريستي بررسي شوند.

گزارش سايت نشان مي‌دهد که وقتي کاربر پيامي را با عنوان "سوء استفاده احتمالي" علامت گذاري مي‌کند، اين پيام و چهار پيام قبلي از همان گفتگو براي بررسي ارسال مي‌شود. کارل ووگ، مدير ارتباطات واتساپ، به اين سايت اذعان کرد که تيم‌هاي قراردادي در حال بررسي اين پيام‌ها از آستين (مرکز تگزاس) و جا‌هاي ديگر هستند و مي‌گويد که آن‌ها در حال شناسايي "بدترين سوء استفاده کنندگان" و دور نگه داشتن آن‌ها از برنامه هستند.

در اين گزارش آمده است که اين کارمندان روزانه با حداکثر ۶۰۰ پيام مشکوک برخورد مي‌کنند، بنابراين مجبور مي‌شوند در کمتر از يک دقيقه، معمولاً بر اساس دستورالعمل‌هاي مبهم، در برخي موارد تصميم گيري کنند. يکي از بازنشستگان به سايت فاش کرد که به او و همکارانش پيشنهاد شده است که يک ويديو کليپ را بررسي کنند که نشان مي‌دهد مردي در يک گردهمايي سياسي در دستانش سر بريده شده را در دست دارد و از آن‌ها خواسته است تشخصيص دهند اين سر واقعي يا جعلي است.

اين گزارش نشان مي‌دهد که کارمندان به طور رسمي در Accenture کار مي‌کنند و از آن‌ها خواسته مي‌شود که ارتباط خود را با فيسبوک فاش نکنند. ProPublica خاطرنشان کرد که کار اين بازنشستگان بخشي از فرايند سانسور است که در آن شرکت با استفاده از هوش مصنوعي، داده‌هاي رمزگذاري نشده فرستنده و حساب شخصي او را بررسي مي‌کند.

در نهايت، عليرغم تعهد واتساپ به کاربران خود براي کنترل کامل فراداده‌هاي آ‌ن‌ها، تحقيقات تأييد کرد که اپراتور‌هاي اين سايت بدون اطلاع کاربران، داده‌ها را جمع آوري، تجزيه و تحليل و به اشتراک مي‌گذارند. پروپابليکا، اين رسانه آمريکايي خاطرنشان کرد که حداقل دوازده مورد را کشف کرده است که در آن وزارت دادگستري ايالات متحده از سال ۲۰۱۷ دستور دادگاه براي دريافت ابرداده از واتساپ را صادر کرده است.

اين سايت اعلام کرد که فراداده‌ها نقش مهمي در دستگيري و محکوميت ناتالي ادواردز، مقام سابق خزانه داري ايالات متحده ايفا کرده‌اند که متهم به افشاي گزارش‌هاي محرمانه بانک‌ها مبني بر انتقال مالي مشکوک به BuzzFeed است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان