تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۸ نظر

روایت علی تاجرنیا از پشت پرده عدم وارادت واکسن: نمکی نخواست واکسن وارد کند/ برکت واکسن خود را پیش‌فروش کرده بود

تاجرنیا با بیان اینکه عملا نمکی و وزارت بهداشت زیر بار واردات نمی‌رفتند و نگاهشان به تولید داخلی بود، گفت: «برای همین آن‌ها صرفا بر همان دستور و سفارش کواکس اکتفا کردند و قصد هم نداشتند کاری بکنند. پیگیری‌های نظام پزشکی باعث شد روند واردات کمی شتاب پیدا کند».

روایت علی تاجرنیا از پشت پرده عدم وارادت واکسن: نمکی نخواست واکسن وارد کند/ برکت واکسن خود را پیش‌فروش کرده بود

رویداد۲۴ دکتر علی تاجرنیا، در گفت‌وگو با «شرق» به برخی سؤال‌های پیش‌آمده درباره وفور واکسن اخیر پاسخ داد.

او با بیان اینکه در ابتدا تصمیم وزارت بهداشت و شخص آقای دکتر نمکی واردات نبود، گفت: «اگرچه ایشان همان ابتدا گفتند ما برای خرید واکسن خارجی سفارش گذاشته بودیم، اما واقعیت این است که این سفارش برای کواکس بود و پیگیری جداگانه‌ای خارج از کواکس از طرف ایران برای تأمین واکسن انجام نمی‌شد. علت این مسئله هم تغییر رویکرد آقای نمکی بود؛ ایشان دیگر عملا وزیر بهداشت دولت حسن روحانی نبود و در مرحله‌ای به صورت جدی طرفدار واکسن برکت شده بود. شاید بد نباشد بدانید که مؤسسه تحقیقات رازی در مرحله تحقیقات خیلی جلوتر از برکت بودند، ولی به هر ترتیب تصمیم بر تولید برکت بود».

تاجرنیا با بیان اینکه عملا نمکی و وزارت بهداشت زیر بار واردات نمی‌رفتند و نگاهشان به تولید داخلی بود، گفت: «برای همین آن‌ها صرفا بر همان دستور و سفارش کواکس اکتفا کردند و قصد هم نداشتند کاری بکنند. پیگیری‌های نظام پزشکی باعث شد روند واردات کمی شتاب پیدا کند». تاجرنیا در ادامه به موضوعی درخور بحث اشاره می‌کند؛ او می‌گوید: «گویا برکت واکسن خود را پیش‌فروش کرده بود. به نظر می‌رسد دلیل تمایل‌نداشتن برای خرید واکسن از خارجی‌ها این بود که برکت در ازای هر دُز واکسن، ۲۰۰ هزار تومان گرفته بود که اگر بخواهیم برای ۱۲۰ میلیون واکسن حساب کنیم، برکت از صندوق دولت عددی بالای یک میلیارد دلار از محل اعتبارات دولتی گرفت».


بیشتر بخوانید: نمکی، وزیر بهداشت سابق محاکمه می‌شود؟


تاجرنیا در ادامه تأکید کرد: «کل واکسن ایرانی که تا الان تولید شده، تنها چهار میلیون دز بوده است جالب این است؛ زمانی که دکتر ظفرقندی در کلاب‌هاوس گفت که من شنیدم خط تولید واکسن برکت به مشکل برخورده، بلافاصله به‌جای مسئولان برکت، وزیر بهداشت آقای نمکی واکنش نشان داد و بعد از آن هم از خط تولید واکسن برکت بازدید کرد و مانور تبلیغاتی حسابی روی آن دادند». تاجرنیا در پاسخ به این سؤال که چرا در دولت جدید رویکرد‌ها نسبت به واردات واکسن تغییر کرد نیز گفت: «درست است که ممنوعیت ورود واکسن تنها فرانسه، انگلستان و آمریکا را دربر می‌گرفت، اما عملا دست مسئولان را برای واردات واکسن آسترازنکا در ابتدای مسیر بست.

از نظر من علت روند شتاب واکسیناسیون و واردات واکسن دو دلیل عمده دارد؛ اول اینکه در کل دنیا به این نقطه رسیده‌اند که دیگر بحث جغرافیایی مهم نیست و باید بخش عمده‌ای از تمام مردم دنیا واکسینه شوند تا ایمنی از کرونا ایجاد شود و دوم رابطه خوبی است که چین با دولت آقای رئیسی دارد. این رابطه در دوران حسن روحانی وجود نداشت و حالا چینی‌ها راحت‌تر به ایران واکسن می‌دهند».

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
محمدرضا کیانفر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
0
2
.
موسی غضنفرآبادی نماینده بم در مجلس گفت: قوه قضاییه و مجلس باید با دولت گذشته به خاطر کارشکنی‌ها و بی‌رغبتی‌هایش در واردات واکسن کرونا برخورد کنند.

آقای غضنفرآبادی،
در طول حیات جمهوری اسلامی دولتها در تمام اعمال و کردار و رفتارشان به قول تقی‌زاده نه موجد، نه مبتکر، نه عاقد بلکه فقط آلت فعل بوده‌اند.

سرور گرامی،
تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی،
2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی،
با تشکر از توجه شما،
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
6
5
این نطر شما است باید نظر دکتر نمکی را هم شنید بعد قضاوت کرد قضاوت یک طرفه خیانت است امام علی فرمود تا حرف دوطرف را نشنوید قضاوت نکنید
بهمن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
2
10
وقتی آثارخیانت آشکاره ،نمکی ورییس وقت برکت چه جوابی دارن.مخبرگفت که خودکفاشدیم .نگفت؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
2
2
ایشان اقای نمکی خیای بیجا کردند که میتونستند واکسن وارد کنند اما نکردند و این همه انسان جانشان را از دست دادند . اگه همچین چیزی صحت داشته باشه این اقای نمکی بجرم خیانت اعدام باید بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
2
2
نمکی دودستی مردم را به کشتن .....وقتی نمی‌توانی وارد کنی بگو نمیتوانم....اگر توانستی و نکردی....خیانت به ملت و جنایت محسوب میشود.اگر هم نگذاشتن کاری بکنی میگفتی نمیگذارن و استعفا می‌دادی....از هر لحاظ نمکی مسوول تامین نیاز بهداشتی جامعه بود و کم کاری ایشان روزانه ۲۰۰۰نفر را به کشتن میداد.
بتوجه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
0
1
خب اینارو چرا الان میگید
ناشناس
|
Japan
|
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
0
2
اگر هروزیری درپست خود بهرعلت کوتاهی ویا نفع شخصی خود را درنظر بگیرد یا راه اختلاص را برای خود و اطرافیانش باز گذارد حتما باید محاکمه شود تاوزرای دیگر برایشان سرمشق شود
ناشناس
|
Romania
|
۲۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
1
3
امیدوارم یکروز شاهد محاکمه نمکی ودار دسته اش باشم
نظرات شما
پیشخوان