تاریخ انتشار: ۱۴:۲۳ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

سفر اربعین چالش جدید اصولگرایان و دولت رئیسی

در حالیکه تا سال گذشته به خاطر شیوع ویروس کرونا، اصولگرایان لغو مراسم اربعین را توطئه دولت روحانی می‌دانستند، امسال با استقرار دولت رئیسی اصولگرایان در آزمونی قرار گرفته‌اند که چگونه با دولت برآمده از خودشان برخورد کنند. در اولین اقدام آنها سویه انتقادات خود را فعلا به جای دولت ایران به سوی دولت عراق برده‌اند.

سفر اربعین

رویداد۲۴ بعد از سقوط صدام، هر سال مراسم اربعین با شکوه بیشتری نسبت به سال‌های قبل از آن برگزار می‌شد تا جایی که برخی معتقد بودند ایران و عراق قصد دارند این مراسم را به عنوان رقیبی برای مراسم حج معرفی کنند. البته هزینه حضور در مراسم اربعین هم قابل مقایسه با مراسم حج نیست و سفر زمینی به کربلا درصدی از هزینه حضور در مراسم حج هم نمی شد. تبلیغات گسترده برای سفر اربعین، وجود ظرفیت فراوان و جمعیت مشتاق شیعیان ایرانی برای حضور در چنین مراسمی و هزینه مناسب آن باعث شد به مرور مراسم اربعین با حضور گسترده و میلیونی مردم ایران برگزار شود.

شیوع کرونا اما در برگزاری مراسم اربعین نیز مثل مراسم حج اخلال ایجاد کرد. امسال، با گسترش واکسیناسیون کرونا، ایران قصد دارد تعدادی از زائران را برای سفر حج اعزام کند. ظاهرا تا اینجا عراق با سهمیه ۶۰ هزار نفری به زائران ایرانی موافقت کرده است. این عدد، در ابتدا ۳۰ هزار نفر بود که در رایزنی مقامات دو کشور به دو برابر افزایش یافت.

مقامات ایرانی تا اینجا سختگیری‌های زیادی را نسبت به افرادی که قصد سفر به کربلا دارند، ایجاد کرده‌اند. در سامانه مربوط به سفر به عراق نوشته شده «علیرغم زمان بسیار کوتاه باقی مانده تا ایام اربعین حسینی (ع)، تا این لحظه هیچ مجوز رسمی از سوی دولت عراق برای شرکت مشتاقان ایرانی در مراسم اربعین حسینی صادر نگردیده و دستورالعملی نیز برای صدور روادید ابلاغ نشده است. لذا با لحاظ فرصت اندک باقی مانده، کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین در نظر دارد به منظور آمادگی های لازم، به صورت غیر حضوری موقتا مبادرت به پیش ثبت نام از متقاضیان زیارت اربعین حسینی (ع) با چند شرط نماید»

این شرایط نداشتن سابقه بیماری زمینه‌ای، و شرط دیگر زدن دو دوز واکسن و همچنین تست تازه کرونا است. همچنین سفر زمینی به عراق ممنوع است و فقط به صورت هوایی ثبت نام انجام می‌شود.

در روزهای کرونایی، وقتی سفر به مشهد و قم و سایر اماکن مذهبی، با محدودیت‌هایی مواجه شده بود، اصولگرایان، جماعت هیاتی را طوری هدایت کردند که نوک انتقاد آنها رو به دولت روحانی باشد. اما حالا خود آنها در آزمونی واقعی قرار گرفتند و این بار سعی دارند دولت عراق را مقصر نشان دهند.

آنها به صورت هماهنگ، با مقایسه سفر به کنسرت ابی در ترکیه و مراسم اربعین در عراق می‌نویسند «رئیس بیمارستان کرونایی کربلا می‌گوید با وجود حضور‌ میلیونی عزاداران در روز عاشورا و همچنین حرکت زوار اربعین به سمت کربلا، آمار کرونا در‌ این شهر بسیار کم و همواره نزولی بوده است. با وجود وضعیت نامناسب کرونا در ترکیه، سفر به این کشور با ارائه تست منفی مجاز است و گویا محدودیت‌های غیر منطقی دولت عراق تنها مربوط به زوار اربعین است.»


بیشتر بخوانید: شرط دولت برای سفر اربعین/ فقط افراد مسن امکان زیارت دارند، اعزام جوانان ممنوع!


به گزارش رویداد۲۴ حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان در برنامه تکیه به ماجرای کنسرت ابی در استابول کنایه زده و «گفته واکسن فقط برای کربلای پاک لازم است؟ مردم در کنسرت‌های ترکیه کرونا نمی‌گیرند؟»

حامد کاشانی هم که از روحانیون موثر جریان اصولگرا محسوب می‌شود در توییتر نوشته است «آیا داشتن کارت تزریق ۲ دوز واکسن برای همه سفرهای خارجی الزامی است؟ لااقل برای تمام سفرهای خارجی، اجباری می‌کردید و به تبعش، برای عراق هم. تازه کربلا و نجف با هیچ جای جهان قابل قیاس نیست. در توییت دیگری درباره توهین و تذلیل مسافران ایرانی در فرودگاههای عراق خواهم نوشت.»

البته این وضعیت تلگرام و توییتر است که به اعتقاد اصولگرایان، در دست معاندین است. آنها در محافل و گروه‌های خود، با صراحت بیشتری هم به واکسیناسیون انتقاد می‌کنند و هم به دولت و حاکمیت ایران، که شرایط سختگیرانه‌ای را برای سفرهای زیارتی در نظر گرفته است.

شورای شهر تهران که در ابتدای کار خود مراسم سینه‌زنی در صحن علنی برگزار کرده بود و به هیاتهای مذهبی، کمک‌های مالی کرده بود، این بار هم کمکی میلیاردی برای برنامه اربعین پیش‌بینی کرده است. البته حجت الاسلام پناهیان گفته «دولت محدودیت‌های نامعقول برای سفر به عراق را بردارد، دولت لازم نیست برای سفر اربعین هزینه کند، کافی است موانع را بردارد، عراقی‌ها سال گذشته به خاطر عدم حضور ایرانی‌ها گریه می‌کردند.»

در سایت فارس من که به معرفی کمپین‌های اصولگرایان اختصاص دارد، نزدیک به صد کمپین برای بازگشایی مسیر کربلا فعالیت می‌کنند. در یکی از این کمپین‌ها که ۲۷ هزار امضا هم دارد، مطالباتی مثل «لغو قانون داشتن کارت واکسن برای زائرین و جایگزینی آن با تست کرونا»، «بازگشایی مرز‌های زمینی در ایام اربعین» و «لغو قانون اعزام محدود زائرین» درخواست شده است.

مقامات ایرانی می‌گویند در گفتگو با طرف‌های عراقی، به دنبال افزایش سهمیه ایران هستند، اما بعید است محدودیت‌ها لغو شود. این مسائل، شکاف‌هایی را بین قشر سوپرمذهبی غیر حکومتی اصولگرایان و نیرو‌های حکومتی و مسئولیت‌دار، افزایش داده است. افراد دسته دوم معتقدند به پیروی از رهبر انقلاب باید مسائل بهداشتی را رعایت کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
0
0
پناهیان بگوید کدام یک از ائمه در اربعین سفر به کربلا داشتند شاید بگوید آنها تحت نظر حک مت وقت بودند ولی امام باقر و امام صادق در زمان افول بنی امیه و روی کار آمدن بنی عباس در شرایط نسبتا خوبی بودند
نظرات شما
پیشخوان