تاریخ انتشار: ۱۷:۴۴ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۰

بازدید طالبان از زندان پلچرخی

نیرو‌های طالبان از زندان پلچرخی که قبلا هزاران نفر از اعضای طالبان در آنجا حبس بودند بازدید کردند. زندانی که چند ماه پیش ۵ هزار نفر از زندانیان طالبان با فرمان اشرف غنی از آن آزاد شدند.

بازدید طالبان از زندان پلچرخی

رویداد۲۴ به گزارش خبرگزاری الجزیره در زندان‌های اصلی کابل هزاران نفر از نیرو‌های طالبان زندانی بودند. روز دوشنبه یکی از مقامات طالبان برای بازدید از سلول‌ها و بند‌های زندان‌های کابل از زندان پلچرخی بازدید کرده است.

طالبان اکنون زندان پل چرخی را اداره می‌کند، مجموعه‌ای وسیع در حومه شرقی کابل. پس از تصرف شهر، جنگجویان همه زندانیان آنجا را آزاد کردند، نگهبانان دولت فرار کردند و اکنون ده‌ها جنگجوی طالبان این مرکز را اداره می‌کنند.

یکی از فرمانده‌های طالبان، که از ذکر نام خود امتناع کرد، با گروهی از دوستان خود از مجموعه زندان پل چرخی بازدید کردند. او گفت که حدود ۱۰ سال پیش در شرق استان کنر دستگیر شده بود و با زنجیرو چشم‌بنذد به پل چرخی آورده شد. او می‌گوید: وقتی آن روز‌ها را بخاطر می‌آورم بشدت احساس وحشت می‌کنم. آن روز‌ها زندانیان مورد سوء استفاده و شکنجه قرار می‌گرفتند.

این عضو گروه طالب که ۱۴ ماه در زندان پلچرخی بوده است می‌گوید: " آن روز‌ها تاریک‌ترین روز‌های زندگی‌ام بود و این روز‌ها شادترین لحظات عمرم را سپری می‌کنم، من آزاد هستم و بدون هیچ ترسی به افغانستان می‌آیم. "

بسیاری از افغان‌ها دولت‌های سراسر جهان از اینکه طالبان توانست بسرعت برذ افغانستان مسلط شود نگران بودند. چراکه آن‌ها می‌ترسیدند که طالبان احکام مشابه دهه ۹۰ را در کشور پیاده کند.

به گزارش رویداد ۲۴ طالین از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ بمدت ۵ سال بر افغانستان حکومت کرد، اما با ورود آمریکا به این کشور حکومت از دست طالبان گرفته شد.

این عضو طالبان افزود: اما برای جنگجویان طالبان، این لحظه‌ای است که باید پس از سال‌ها جنگ طاقت فرسا از پیروزی لذت ببرند.

پلچرخی دارای سابقه طولانی و نگران کننده خشونت، اعدام‌های دسته جمعی و شکنجه بود. گور‌های دسته جمعی و سلول‌های شکنجه‌ای در آنجا کشف شد که متعلق به دولت‌های تحت حمایت شوروی در اواخر دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ بود.

در دولت تحت حمایت ایالات متحده، این شهر بیشتر به دلیل شرایط بد و ازدحام زیاد شهرت داشت-۱۱ سلول آن برای اسکان ۵۰۰۰ زندانی ساخته شده بود، اما اغلب بیش از ۱۰ هزار نفر شامل زندانیان طالبان و جنایتکاران بود.

زندانیان طالبان غالباً از سوء استفاده و ضرب و شتم شکایت می‌کردند و به طور مرتب شورش در جریان بود. در تصاویر روز عکس‌هایی از بازدید طالبان از زندان پلچرخی در کابل را ببینید.

منبع: ALJAZEERA

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عکس روز ، تصاویر روز
نظرات شما
پیشخوان