تاریخ انتشار: ۱۵:۴۱ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
گزارش رویداد۲۴ از چهره هفته؛

مجتبی محفوظی ؛ مرد نامه‌نگاری‌های رسمی/ فرهنگ در ویترین، گمرک در پستو!

نامه سیدمجتبی محفوظی نماینده آبادان به وزیر اقتصاد بسیار حاشیه‌ساز شد؛ اگرچه او گفته این نامه یادآوری نامه بلی بوده اما کاربران سوالات بیشتری درباره این نامه پرسیده‌اند که برایشان بی‌جواب مانده است

نامه مجتبی محفوظی

رویداد۲۴ در یکی دو روز گذشته تصویر یک نامه بد خط و بدون سر و ته در فضای مجازی دست به دست می‌شود که نویسنده آن سیدمجتبی محفوظی نماینده مردم آبادان در مجلس  است و خطاب به وزیر اقتصاد درباره گمرکات سه منطقه نوشته شده است.

برخی که بدبین هستند می‌گویند لابد طلب کرده مدیریت این گمرکات در اختیار نزدیکانش قرار بگیرد و برخی که خوشبین تر هستند می‌گویند این نماینده در پاسخ به وزیر، از این ادبیات استفاده کرده و ادبیات بی سر و ته، در واقع جواب وزیر بوده است.

علاوه بر انتشار نامه دستنویس محفوظی به وزیر اقتصاد، دستخط و نوع نگارش و نامفهوم بودن محتوای نامه هم سوال برانگیز شد. محفوظی خیلی کوتاه پاسخ داده این دستنوشته برای یادآوری مشکلات گمرک آبادان و اروندکنار و چوئبده بوده و صرفا جنبه اطلاع و گوشزد پیرو مکاتبات قبلی بوده است. اما کاربران سوالات بیشتری درباره این نامه پرسیده‌اند که برایشان بی‌جواب مانده است؛ آنها درباره مدرک دکترای محفوظی و همچنین سابقه نامه‌ای که به آن استناد شده، سوال پرسیده‌اند اما با وجود کامنت های مختلف درباره نامه این نماینذه، او نه در توییتر و نه در اینستاگرام، به مخالفان و مردمی که از او سوال کرده‌اند جواب نداده است.

کاربران شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های زیادی به این نامه نشان دادند؛ از جمله برخی که پایان نامه او را نشان دادند و نوشتند باید استادان راهنمای او را پیدا کرد چراکه نمی‌توان تصور کرد یک دکترای ادبیات عرب (زبان عربی یکی از دشوارترین و کامل‌ترین زبان‌های جهان است) چگونه چنین نامه‌ای نوشته است. برخی دیگر اعتبار علمی دانشگاه شهید چمران را زیر سوال بردند و نوشتند چگونه در این دانشگاه مدرک دکترا به چنین فردی داده شده است.

نامه مجتبی محفوظی
پایان‌نامه دکترای مجتبی محفوظی نماینده آبادان

یکی از کاربران نوشته «اگر من، جای وزیر اقتصاد بودم نه تنها به نامه‌اش پاسخ نمی‌دادم، بلکه ایشان را وادار می‌کردم تا پایان این دوره مجلس، به جای آن صلواتی که در پیوست قید کرده، حداقل ده بار از روی کتاب فارسی پایه دوم ابتدایی رونویسی کند.»

یکی دیگر نوشته «جای دکتر خاندوزی باشم، نامه رو عودت می‌دهم، قبلش هم زیر آن می‌نویسم: باسمه تعالی/ جناب آقای سید مجتبی محفوظی، نماینده محترم آبادان/ سلام علیکم/ احتراما، نامه درخواستی در فرمت رسمی و اداری، نگارش، تایپ و مجددا ارسال شود.»

سوال مهم افکار عمومی این بود که چگونه در مجلسی که برای مردم یک کشور تصمیم می‌گیرد و قانونگذاری می‌کند، چنین فردی با این سطح سواد در کمیسیون فرهنگی عضو باشد و برای فرهنگ یک کشور تصمیم بگیرد.

به گزارش گزارش رویداد۲۴ در سایت مرکز پژوهش‌های مجلس آمده که محفوظی مدرک دکترا دارد  و کارمند سپاه است. ظاهرا او مدرک دکترای ادبیات عرب دارد اما در نوشتن چند جمله به زبان فارسی مشکل دارد که این مسئله سوژه بعضی کاربران فضای مجازی شده است و به همین جهت سابقه او بیش از گذشته زیر ذره‌بین قرار گرفته است؛ از جمله زمانی که در اوج اعتراضات خوزستان درباره فضای مجازی نطق می‌کرد و شبکه نمایش خانگی یا  VODها را موجب ولنگاری می‌خواند و خطاب به دولت می‌گفت: «چرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به فرهنگ و برنامه‌ای برای ارشاد اسلامی توجهی ندارد؟ آیا اساسا این وزارتخانه برنامه‌ای برای مهار ولنگاری فوق تصور شبکه نمایش خانگی دارد که در حال حاضر اقدام به اشاعه و عادی سازی فحشا و ترویج و تبلیغ فرهنگ غرب‌گرایانه می کند یا تصورش این است که این موضوع جزء وظایفش نیست؟»

از سوابق دیگر محفوظی حمایت شدید او از طرح صیانت از کاربران فضای مجازی است. در حال حاضر هم جز کمیسیون اصل هشتاد و پنجی طرح صیانت است و با این مواضع جز جدی‌ترین حامیان این طرح است.

در جریان انتخابات مجلس، محفوظی خودش را دیپلمات معرفی کرده است؛ ظاهرا اشاره او به سابقه مستشاری در عراق و سوریه بوده است و همان را کافی دانسته تا خودش را دیپلمات معرفی کند. البته محفوظی در انتخابات مجلس در آبادان حدود ۲۰ هزار رای به دست آورده بود که یکی از کمترین آرا، حتی در مجلس یازدهم است؛ این تعداد رای هم البته عجیب نیست، چه آنکه او اصالتا اهل قم است و معمولا در شهرهای مرزی به سختی به فرد غیربومی رای داده می‌شود، اینکه محفوظی چگونه از آبادان به مجلس راه یافته، از عجایب انتخابات در ایران است. البته آبادان سه نماینده در مجلس دارد و محفوظی نماینده اول این شهر نبود. آنگونه که از عملکرد محفوظی بر می‌آید، او در صفحات اجتماعی پیگیر مسائل خوزستان، در صحن علنی اصولگرای دو آتشه و در نامه‌نگاری، یک چهره اقتصادی است!

محفوظی احتمالا از این شهرت ناخواسته چندان راضی نباشد، چه آنکه او از روز گذشته به شهرتی قابل توجه رسیده است. او زمانی زیر طرح «پخش مذاکرات مجلس از سیمای جمهوری اسلامی» را امضا کرده و حالا به وضعیتی رسیده که نه تنها صداوسیما، بلکه همه رسانه‌ای ایران درباره او می‌گویند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مجلس یازدهم
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
نادر
|
Turkey
|
۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
0
2
مجلس که جنتی آن را چیده بهتر از این نمیشه.
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
0
2
واقعا باید به حال روز این کشور با این نمایندگان کم سواد و کم رای با عنوان دکتر و مهندس خون گریه کرد. اینها که حتی در نگارش ابتدایی ترین نامه با غلط املایی  ناتوانند؛ چگونه برای یک ملت مظلوم و شرافتمند و با آبرو و گرسنه در این شرایط سخت گرانی و تحریم میخواهند تصمیم گیری و درست قانونگذاری نمایند.
ایشان حتی کوچکترین گمرک کشور از جمله چوئبده و ارودکتار را تحت عنوان گمرکات خطاب کرده است. آیا این حضرت دکتر فرق گمرک و گمرکات که یک جمع عربی است را هم نمیداند؟؟!!!!! از خط ایشان که در حد سوم دبستان هم نیست اگر بگذریم.!
من جای ایشان بودم به احترام مردم شهید پرور آبادان استعفا میدادم.
ناشناس
|
Luxembourg
|
۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
0
2
محفوظی مدرک دکترا دارد و کارمند ... است همین کفایت میکنه که از سطح سواد ایشون مطلع بشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
خود شما هم میدانی چجوری مدرک گرفته ، با مترجم بودن فارسی-عربی در مرکز فرهنگی سفارت ایران در دمشق بهش جایزه دادند ( البته نمیگه در امن ترین مکان دمشق بوده دور از داعش )
عباس بزرگران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
0
2
واقعا این نامه اداری نه سر داره و نه ته چقدر بی سواد ( بیشتر به نامه های رمز دار شبیه است)
نظرات شما
پیشخوان