تاریخ انتشار: ۱۴:۰۶ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۰

هشدار درباره سياست خارجی بايدن در قبال ايران

فريد زکريا، تحليلگر برجسته آمريکايي و مجري شبکه «سي‌ان‌ان» هشدار داد، سياست خارجي جو بايدن و دولت او از ايران تا کوبا، تکرار سياست خارجي دونالد ترامپ بوده است.

رابطه ایران و آمریکا
رویداد۲۴ يک تحليلگر آمريکايي و چهره شناخته شده رسانه‌اي در اين کشور با هشدار درباره شباهت مواضع جو بايدن دموکرات با دونالد ترامپ جمهوري‌خواه خواستار تغيير سياست خارجي رئيس‌جمهور کنوني آمريکا در قبال ايران و ديگر کشورهاي جهان شد.

فريد زکريا در يادداشتي براي روزنامه واشنگتن پست هشدار داد: «آيا بايدن دارد سياست خارجي ترامپ را عادي سازي مي‌کند؟»

او نوشت: «هفته آينده  در تاريخ  ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهريور)، رئيس جمهور بايدن اولين سخنراني خود را در مجمع عمومي سازمان ملل متحد انجام مي‌دهد. اين سخنراني در برهه مهمي از دوران رياست جمهوري بايدن ايراد مي‌شود و تأثير ويژه‌اي بر نگاه به رياست جمهوري او در خارج از کشور خواهد داشت. بسياري از ناظران خارجي پس از تقريباً هشت ماه مشاهده سياست‌ها، لفاظي‌ها و بحران‌ها شگفت‌زده شده‌اند حتي شوکه شده‌اند چرا که دريافتند سياست خارجي بايدن در يک منطقه تا منطقه‌‎اي ديگر، تداوم وفاداري به سياست خارجي دونالد ترامپ و نفي باراک اوباما است».

اين مجري شبکه سي‌ان‌ان ادامه داد: « برخي از اين نااميدي نتيجه روش ناگهاني و يکجانبه‌اي است که بايدن نيروهاي آمريکايي را از افغانستان خارج کرد. يک ديپلمات آلماني به من گفت که به نظر وي، "دولت ترامپ با برلين بيشتر از (دولت بايدن) مشورت کرده بود". برخي اقدامات خاص هم وجود دارد  مانند قرارداد زيردريايي، که خشم فرانسوي‌ها را برانگيخته است» (جزئيات بيشتر).

به نوشته او، ««اما نگراني‌هاي فزاينده از اين وقايع تک سريالي فراتر مي‌رود. يک ديپلمات ارشد اروپايي اعلام کرد که در برخورد با واشنگتن در مورد همه چيز، از واکسن گرفته تا محدوديت‌هاي سفر، منطق سياست‌هاي بايدن صرفنظر از لفاظي‌هايش، همان "اولويت اول آمريکا"(سياست و شعار دونالد ترامپ) بوده است. يک سياستمدار کانادايي مي‌گويد که در صورت پيروي از آن، طرح‌هاي "آمريکايي بخريد" بايدن بيشتر از طرح (اولويت اول آمريکا) ترامپ حمايتگرايانه است. با وجود انتقاد مکرر از تعرفه‌هاي ترامپ، بايدن تقريباً همه آن را حفظ کرده است».

فريد زکريا در ادامه يادداشت خود به مواضع و سياست‌هاي مشابه جو بايدن دموکرات با دونالد ترامپ جمهوري‌خواه در قبال ايران و برجام اشاره کرد.

او نوشت: «يکي ديگر از نمونه‌هاي بارز سياست خارجي ترامپي بايدن، توافق با ايران است که يکي از دستاوردهاي مهم دولت اوباما است. بايدن در طول مبارزات انتخاباتي خود استدلال مي‌کرد که خروج ترامپ از اين توافق يک اشتباه اساسي بوده و به عنوان رئيس‌جمهور تا زماني که ايران نيز به تعهدات خود پايبند باشد، به آن مي‌پيوندد. جيک ساليوان مشاور امنيت ملي وي، اعمال مجدد تحريم‌هاي ثانويه ترامپ عليه تهران را به رغم مخالفت متحدان آمريکا، "يکجانبه‌گرايي درنده" توصيف کرد».


بیشتر بخوانید: تیم مخفی علیه برجام/ تندروهای واشنگتن در وزارت خارجه آمریکا چه می‌کنند؟


اين تحليلگر ارشد آمريکايي ادامه داد: «اما از زمان روي کار آمدنش، بايدن به توافق (برجام) بازنگشته و حتي برخي از تحريم‌ها را تمديد کرده است. مقامات بايدن که مدت‌ها با تلاش براي مذاکره مجدد درباره توافق مخالف بودند، اکنون مي‌خواهند آن را "طولاني و تقويت" کنند. تاکنون، اين استراتژي ترامپ و بايدن (در قبال ايران) جواب نداده است. ذخاير اورانيوم غني شده ايران از کمتر از ۳۰۰ کيلوگرم در سال ۲۰۱۸ به بيش از ۳۰۰۰ کيلوگرم در ماه مي رسيد».

اين چهره شناخته شده‌ آمريکايي سپس به تشابه مواضع بايدن و ترامپ در قبال کوبا و مغايرت مواضع رئيس‌جمهور کنوني و دموکرات آمريکا با باراک اوباما پرداخت.

به نوشته او، «سياست در قبال کوبا را در نظر بگيريد. دولت اوباما آنقدر جسور بود که با يکي از آشکارترين شکست‌ها در سياست خارجي ايالات متحده مقابله کند. ايالات متحده با جداسازي و تحريم کوبا از سال 1960 براي ايجاد تغيير رژيم در آن کشور، عملا دولت کمونيستي کوبا را تقويت کرده بود. فيدل کاسترو با مقصر خواندن تمام مشکلات کوبا به محاصره اين کشور توسط آمريکا، باعث ايجاد تحريک ناسيوناليستي شد و نه تنها ساقط نشد بلکه سرانجام بيشتر از هر رهبر غير عضو خاندان سلطنتي روي کره زمين در قدرت ماند».

فريد زکريا ادامه داد: «همانند مورد ايران، (در کوبا) مردم عادي هزينه اين سياست‌ها را متحمل شده‌اند. يکي از ظالمانه‌ترين جنبه‌هاي سياست تحريم آمريکا اين است که به اين راحتي به کار گرفته مي‌شود زيرا گروه‌هاي ذي‌نفع خاص در واشنگتن را راضي مي‌کند و براي آمريکايي‌ها هم بدون درد است اما به فقيرترين و ناتوان‌ترين‌ها که ميليون‌ها نفر از مردم عادي کوبايي و ايراني هستند، خسارات هولناکي وارد مي‌کند؛ کساني که هيچ راهي براي اعتراض يا پاسخ دادن ندارند».

از نظر اين کارشناس آمريکايي، «اوباما شروع به کاستن از دامنه اين سياست‌ها در قبال کوبا کرد. ترامپ مسير را عوض کرد بايدن سياست ترامپ را حفظ کرده و در واقع تحريم‌ها را تشديد کرده است. در راي گيري اخير مجمع عمومي سازمان ملل متحد در محکوميت تحريم ۶۰ ساله آمريکا، نتيجه راي ۱۸۴ (مخالف) در مقابل ۲ (موافق) بود و اسرائيل تنها کشوري بود که همانند واشنگتن راي داد».

اين مجري سرشناس شبکه سي‌ان‌ان افزود، «بايدن و تيمش غالباً از ترامپ به دليل حمله به سيستم بين‌المللي قانون محور انتقاد کردند اما چگونه مي‌توان چنين سيستمي را بازسازي کرد در حالي که (همين دولت) حمايت گرايي عريان، تحريم‌هاي يک جانبه، مشاوره‌هاي محدود (با ديگر متحدان آمريکا) و سياست‌هاي "اولويت اول آمريکا" در مورد واکسن‌ها و حتي انجام سفرها (از و به مقصد آمريکا) را در آغوش گرفته است؟»

زکريا افزود: «هفته گذشته وقتي از اروپا برمي‌گشتم، کارمند خطوط هوايي بريتانيا در حال بررسي من با عصبانيت گفت: "اميدوارم پاسپورت آمريکايي داشته باشي." من گفتم بله اما پرسيدم چرا او اينقدر عصباني به نظر مي‌رسد. او پاسخ داد: "اوه ، آمريکايي‌ها ورود اروپايي‌ها به کشورشان را به يک کابوس تبديل کرده‌اند و اين بسيار ناعادلانه به نظر مي‌رسد زيرا ما ميزان واکسيناسيون بسيار بالاتري داريم و نسبت به شما سطوح بسيار پايين‌تري از کوويد (ويروس کرونا) داريم. او با عصبانيت گفت: "به نظر مي‌رسد اين روزها شما آمريکايي‌ها فقط يک استاندارد دوگانه مي‌خواهيد که به شما کمک کند فارغ از اينکه ديگران چه فکري بکنند"».

اين کارشناس و مجري آمريکايي در پايان نوشت: « لازم نيست اينطور باشد. خودخواهي ترامپ بايد يک کجراهه قلمداد شود. بايدن مي‌تواند از منبر (سخنراني) سازمان ملل براي بازگشت به ريشه‌هاي عميق خود به عنوان يک بين‌الملل‌گرا استفاده کند که مي‌داند کشورها صرفاً از روي ترس، رشوه يا نگراني‌هاي امنيتي با آمريکا متحد نمي‌شوند. آنها اين کار را انجام مي‌دهند زيرا بهترين روساي جمهور سياست‌هايي را بيان و دنبال کرده‌اند که در عين توجه هميشه به منافع ايالات متحده، سعي کردند نظم بين‌المللي باز و مبتني بر قوانين را ايجاد کنند که به ديگران در پيشرفت و شکوفايي کمک کند. اگر جو بايدن به روند فعلي خود ادامه دهد، ممکن است روزي مورخان به او به عنوان رئيس‌جمهوري نگاه کنند که سياست خارجي دونالد ترامپ را عادي سازي کرد (سياست خارجي ترامپ را عادي و نرمال جلوه داد)».

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان