تاریخ انتشار: ۰۰:۳۱ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۸ نظر
گزارش رویداد۲۴ از چهره روز؛

سرهنگ احمد راستینه مخالف لباس تیم ملی فوتبال بانوان و رویای بازگشت به دهه ۷۰

روز گذشته احمد راستینه نماینده شهرکرد در اظهار نظری عجیب به لباس تیم ملی فوتبال بانوان تاخته و خواستار برخورد با وزیر ورزش شده است. اما احمد راستینه کیست که چنین مواضع تندی را دنبال می‌کند. این گزارش را بخوانید تا با سابقه او کمی آشنا شوید.

احمد راستینه

رویداد۲۴ لباس فرم ورزشکاران ایران مدت‌هاست است مورد مناقشه گروه‌های مختلف قرار گرفته است. در مراسم افتتاحیه بازی‌های آسیایی پکن ١٩٩٠، زنان ایرانی با پوشش چادر در مراسم افتتاحیه رژه رفتند، اما در دوره‌های بعدی در این رویه تجدید نظر شد و لباس‌های با رنگ روشن، جایگزین چادر شد. در مسابقات المپیک توکیو نیز اختلافات ادامه داشت و بیش از آنکه درباره نوع حجاب مورد مناقشه باشد، طراحی نامناسب بدون زیبایی‌شناسی آن محل بحث بود. این بار اما موضوع زیبایی‌شناسی در میان نیست و اصولگرایان تندرو از این ناراحتند که چرا زنان کت و شلوار پوشیده‌اند.

ماجرا از این قرار بود که تیم ملی فوتبال زنان ایران با لباسی متحدالشکل برای مسابقات قهرمانی آسیا راهی تاشکند ازبکستان شده است. سایت خبر ورزشی از سایت‌های مشهور ورزشی کشور از این لباس یک‌شکل استقبال کرده و نوشته «نکته‌ای که پیش از عزیمت ملی‌پوشان به تاشکند در فرودگاه به چشم می‌آمد، لباس فرمی بود که از سوی فدراسیون فوتبال برای هر کدام از ملی‌پوشان و اعضای کادرفنی تدارک دیده شده بود و آن‌ها به شکلی یکپارچه و منظم در فرودگاه حضور پیدا کرده بودند؛ لباس‌های خوش‌دوخت و خوش‌رنگ و لعابی که توسط ... (یک برند معتبر) اختصاصاً برای تیم ملی فوتبال زنان ایران طراحی و دوخته شده بود.» 

این لباس، اما مورد انتقاد بعضی چهره‌های تندروی اصولگرا قرار گرفته است. خبرگزاری فارس هم سعی کرده به صورت ویژه با انتشار گزارش و مصاحبه، فشار را روی بازیکنان تیم ملی در آستانه این مسابقات افزایش دهد.

فارس در انتقاد به این لباس‌ها نوشته «براساس تصاویر، لباس رسمی اعزام این تیم، کت و شلواری برخلاف عرف فرهنگی و اجتماعی کشور بوده است. تیم‌های ملی کشورمان در رشته‌های مختلف، همواره با لباس‌هایی با قواعد مشخص در رویداد‌های بین الملل و برون مرزی شرکت کرده‌اند که تشکیل یافته از یک عرف و ادب ملی و دینی بوده، اما فدراسیون فوتبال به یکباره مبادرت به تهیه کت و شلوار‌هایی کرده که بیشتر مردانه بوده تا جهت لباس رسمی بانوان ملی پوش.»

این خبرگزاری همچنین مصاحبه‌ای با احمد راستینه نماینده شهرکرد در مجلس انجام داده که راستینه هم مواضع فارس را تایید کرده و گفته «به عنوان مسئول کمیته تربیت بدنی حتما این موضوع را پیگیری می‌کنیم و به مسئولان ذی ربط تذکر شدید می‌دهم و خواستار اصلاح این رویه هستیم و می‌خواهیم که گزارش این اصلاح را به ما بدهند. کسانی که کوتاهی کرده‌اند حتما باید طبق قانون با آن‌ها برخورد شود.»

احمد راستینه لباس تیم فوتبال بانوان


بیشتر بخوانید: مجتبی محفوظی ؛ مرد نامه‌نگاری‌های رسمی/ فرهنگ در ویترین، گمرک در پستو!


به گزارش رویداد۲۴ کمتر کسی حتی نام احمد راستینه را شنیده بود اما بعد از این مصاحبه، جستجوی نام او در گوگل به شدت افزایش یافت و سخنانش در شبکه‌های اجتماعی نیز زیر ذره‌بین قرار گرفت که این چهره ناشناخته کیست؟ احمد راستینه یک سرهنگ سپاهی در استان چهار محال بختیاری بوده که در انتخابات مجلس یازدهم به پارلمان راه یافته است.

راستینه در انتخابات مجلس ۳۵ هزار رای به دست آورده بود که کمتر از ده درصد جمعیت حوزه انتخابیه شهرکرد است. در انتخابات مجلس دهم در این حوزه انتخابیه، اردشیر رئیسی نامزد مورد تایید نیرو‌های انقلاب (اصولگرایان) بود که از راستینه دیگر نامزد اصولگرا با اختلاف نزدیک به هزار رای شکست خورد.

اردشیر رئیسی بعد از انتخابات گفته بود «کسانی‌که یک روز با تخریب باند و گروهی، مانع به قدرت رسیدن یک نیروی حزب‌الهی به جایگاه نمایندگی شدند، امروز گونی‌گونی اسناد مالکیت آپارتمان‌ها و ثروت‌هایشان است! ده‌ها مجموعه بزرگ در تهران در حال احداث است. این‌ها آدرس‌هایشان است. کسانی که با ایجاد شکاف‌های کاذب و فریبنده و ایجاد خط‌کشی‌های کاذب بین مردم به جایی رسیدند...» این سخنان در فضای سرد انتخابات مجلس دهم و شیوع بیماری کرونا، به این اظهارات در آن مقطع توجهی نشد.

در سابقه راستینه، معاون بازرسی سپاه چهارمحال و بختیاری، مسئولیت بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان چهارمحال و بختیاری و عضویت در هیات مدیره شرکت تعاونی تعاونی مسکن کارکنان سپاه پاسداران استان دیده می‌شود. 

او در زمانی که مسئول بسیج دانشجویی استان چهارمحال و بختیاری بود هم به مسئله حجاب توجه ویژه داشته و در مصاحبه‌ای گفته بود «تعدادی از دانشگاه‌های استان از لحاظ وضعیت حجاب، وضعیت مطلوبی ندارند و خواستار توجه به این مسئله شده بود.» حالا که نماینده مجلس شده، کت و شلوار تیم زنان برای او مسئله‌ساز شده است.

راستینه که از اسفند ۹۸ وارد مجلس شده است و مثل سیدمجتبی محفوظی نماینده آبادان، از سپاه پاسداران وارد عرصه سیاسی شده و مثل این نماینده، جز حامیان جدی طرح صیانت از فضای مجازی است. او در دفاع از طرح صیانت گفته بود «مخالفان طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی معتقدند به جای آنکه یک کمیسیون تخصصی همچون تلفیق که از افراد متخصص همه کمیسیون‌ها تشکیل می‌شود به این طرح رسیدگی کند، این طرح در صحن علنی مورد بررسی قرار گیرد و البته موافقان از جمله این جانب معتقدند یک کمیسیون که تلفیقی از متخصصین همه کمیسیون‌ها باشد می‌تواند معایب طرح را برطرف کند و به صورت دقیق‌تر و کارشناسی‌تر این طرح را بررسی کند.»

احمد راستینه از مخالفان سرسخت برجام نیز هست. او زمانی در صحن علنی گفته بود: «برجام با هدف از کار انداختن چرخ های سانتریفیوژها سبب از کار انداختن چرخ های اقتصادی شد، بر این اساس دلار ۲۰ هزار تومانی را باید دلار برجامی نامید و این موضوع همان گلابی هایی است که شما به مردم وعده دادید بنابراین باید با خروج از برجام پیام اقتدار کشورمان را به دنیا اعلام کنیم.»

اگر قرار باشد روزی در دولت رئیسی برجام احیا شود یا مذاکرات از سر گرفته شود، چهره‌های تندرویی همچون راستینه در آزمونی واقعی قرار خواهند گرفت که چگونه با مذاکرات دولت نزدیک به خودشان مواجه شوند. فعلا پاسخ به این سوال برای آنها دشوار است؛ اکنون موضوعات مهمتر در میان است؛ مثل برخورد با وزیر به خاطر لباس تیم ملی بانوان!

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: حجاب اجباری
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
18
3
دوره تون تموم شده غربزده های فلک زده
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
دوره اجرای نفکرات طالبانی برای مردم با فرهنگ ایران نیز تمام شده و تفکر امثال تو برای مردم شریف ایران ارزشی ندارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
ساندیس خور که حقوق نجومی می گیری تو سایت ها کامنت بگذاری
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
13
1
درود بر این نماینده

بالاخره هنوز یه ذره غیرت در مسئولیت هست
که نسبت به پوشش خانمها حساس باشند
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
1
8
به کاربر ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
چون داد عادلان به جهان در بقا نکرد بیدادظالمان شما نیز بگذرد
در مملکت چو غرش شیران گذشت و رفت این عوعو سگان شما نیز بگذرد
آن کس که اسیب داشت غبارش فرو نشست گرد سم خران شما نیز بگذرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
0
10
خودتون نوشتید «تند رو» اصول گرا :) دیگه تفکرات قرون وسطایی و افراطی های اول انقلاب تموم شده
محمد نجاتی
|
Switzerland
|
۰۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
0
6
تو دگـــــر طالب پرخـــاش مشو
کاســــۀ گرمتـــــــر از آش مشو

آنچـــه عقل تو در آنها مات است
تو بمیری، همــه موهومات است

« ایرج میرزا»
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
0
7
این بابا رو کسی که نمی شناخت . حالا همه می شناسند. بیشتر برای مطرح کردن خود هستند. وا اسلاما الکی است
نظرات شما
پیشخوان