تاریخ انتشار: ۱۵:۰۵ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۰

جلال جلالی‌زاده: ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرا‌ها نباید تکرار شود

جلال جلالی‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید دارد که ائتلاف میان اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرا‌ها از اول اشتباه بوده و به هیچ وجه به مصلحت نیست که در مقطع دیگری تکرار شود.

جلال جلالی‌زاده: ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرا‌ها نباید تکرار شود

رویداد۲۴  اتمام کار دولت روحانی، احتمالا موجب افول جریان اعتدال‌گرا خواهد شد. خاصه اینکه عملکرد دولت برای مردم رضایت بخش نبود. آسیب این عملکرد ضعیف حتی به جریان اصلاحات که حامی این دولت بود هم رسید و موجب ریزش شدیدی در سرمایه اجتماعی آنان شد. حال باید دید که این لطمه سنگین موجب بردین این جریان از اعتدالیون می‌شود یا اینکه احتمال دارد بار دیگر، در مقطع دیگر و به دلایل دیگری به سوی ائتلاف مشابهی بروند. همچنان که در انتخابات ۱۴۰۰ نزدیک بود با علی لاریجانی ائتلاف کنند.

برخی معتقدند که به تناسب شرایط ممکن است که در مقاطع دیگری، شاهد تصمیمات مشابه باشیم، اما گروه دیگری از تحلیلگران معتقدند که میراث هاشمی یعنی همین ائتلاف با اعتدالیون برایشان سودی نداشته و نباید تکرار شود.

جلال جلالی‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو حزب اتحاد ملت در گروه دوم جای می‌گیرد. او در گفتگو با «نامه نیوز» با تاکید بر اینکه «ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالیون از اول هم اشتباه بود» گفت: «به هرحال اصولگرایان دارای مواضع و جهت‌گیری مشخص و ثابتی هستند و شناخته شده هستند و می‌شود در موارد با آنان ائتلاف کرد، اما اعتدال‌گرایان، چون اصول و جهت مشخصی ندارند و تنها به فکر منافع خود هستند، هم در انتخابات از آرای اصلاح طبان استفاده می‌کنند و هم بعد از پیروزی شروع به ناسزا گفتن، تهمت و تخریب می‌کنند؛ بنابراین فکر می‌کنم که اصلا به مصلحت نیست که در هیچ مقطعی با آن‌ها ائتلاف شود».

وی افزود: «به اضافه اینکه اعتدال‌گرا‌ها اصلا در جامعه وزنی ندارد و فقط به خاطر دولت روحانی و حضور در قدرت بود که برخی از بازمانده‌ها و پس‌مانده‌های مشارکت و اتحاد ملت و ... به آن‌ها پیوستند. الان هم با رفتن روحانی دیگر در جامعه جایگاهی نخواهند داشت».

جلالی‌زاده در پاسخ به اینکه «آیا با توجه به نقش مرحوم هاشمی رفسنجانی در پیروزی روحانی و حمایت اصلاح‌طلبان از این طیف، فضای فعلی به معنی از بین رفتن میراث هاشمی است؟» گفت: «باید در نظر گرفت که آقای هاشمی هم آن زمان تنها مانده و از طرف اصولگرایان طرد شده بود. به تبع دنبال جایگاه و تکیه گاهی بود. اصلاح‌طلبان هم، چون متاسفانه از نظر موضع‌گیری‌های سیاسی خیلی ساده‌نگر هستند و اشتباه می‌کنند، از هاشمی حمایت کردند و او هم روحانی را به آنان تحمیل کرد. او با این اقدام توانست به اصولگرایان و جامعه نشان دهد که هنوز در جامعه جایگاه و پایگاه دارد، اما اصلاح‌طلبان کلا متضرر شدند».

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه در صورت عدم تکرا ائتلاف بین اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرا‌ها کدام جریان بیشتر متضرر خواهند شد؟ گفت: «به نظر من اعتدالی‌گرایان اصلا ضرر نمی‌کنند، چون آن‌ها جایگاهی ندارند که بتوانند رای مردم را کسب کنند، اصلاح‌طلبان هم اگر با آن‌ها ائتلاف کنند ضرر خواهند کرد».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: «اصلاح‌طلبان باید واقعیت‌ها را ببینند، اشتباهات خود را بدانند و به آن اعتراف کنند. در واقع باید به جامعه برگردند. با مردم مستقیم رو‌به رو شده و بتوانند موانع و مشکلات خود را به مردم بگویند. همچنین باید مرتب درحال بازسازی برنامه‌های خود باشند. افکار جدید و تازه‌تری را به جامعه ارئه کنند. دفاع از حق مردم را سرلوحه کار خود قرار دهند به نحوی که مردم احساس نکنند که اصلاح‌طلبان از آنان استفاده ابزاری می‌کنند، بلکه احساس کنند این جریان در میان آنان و نماینده آنان است. قطعا اگر این ارتباط ایجاد شود، شاهد حضور پررنگ‌تر و فعال‌تر اصلاح‌طلبان در آینده خواهیم بود».

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان