تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۰

نکاتی که اگر هنگام ازدواج رعایت نکنید، راهی زندان می‌شوید!

یک‌سری موارد مهم هستند که اگر در دفتر ثبت ازدواج رعایت نکنید شما را راهی زندان می‌کنند، که در این مشاوره حقوقی آنلاین توضیح داده شده است.

شروط ازدواج

رویداد۲۴ ازدواج یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی هر فرد محسوب می‌شود. براساس مقررات قانونی، ثبت عقد دائم به‌صورت رسمی الزامی‌ است.

 نکته اول: عدم صداقت در بیان سابقه ازدواج

فریب در ازدواج که همه ما تقریبا با آن آشنایی داریم، فقط در صورتی پذیرفته می‌شود که عقد ازدواج، بر مبنای فریب زن یا شوهر، منعقد شده باشد، منظور این است که نوع فریب در ازدواج، مانند انکار سابقه ازدواج یا داشتن همسر دیگری توسط زوج یا داشتن ثروت و امکانات شغلی و سایر مواردی است که در قبول ازدواج توسط یکی از زوجین، موثر واقع شود.

حکم زندان در انتظار افرادی که با فریب ازدواج می‌کنند

ماده ۶۴۷ از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی بیان می‌دارد: چنانچه هریک از زوجین قبل از عقد ازدواج طرف خود را به امور واهی از قبیل داشتن تحصیلات عالی، تمکن مالی، موقعیت اجتماعی، شغل و سمت خاص، تجرد و امثال آن فریب دهد و عقد بر مبنای هریک از آنها واقع شود مرتکب به حبس تعزیری از شش ماه تا دو سال محکوم می‌گردد.

نکته دوم: عدم صداقت در بیان شغل و تحصیلات

سه نکته اساسی، سابقه ازدواج قبلی، داشتن همسر دیگر زوج، تحصیلات و شغل زوجین از مواردی است که در سند ازدواج، پس از پرسش از طرفین، توسط سردفتر ازدواج در سند رسمی ازدواج درج می‌شود.

حال اگر هر یک از زوجین، تحصیلات، شغل و سابقه ازدواج قبلی خود را صادقانه بیان نکنند و این موضوع توسط سردفتر در سند رسمی ازدواج درج شود، نوعی اقرار در سند رسمی است که طبق قانون مدنی لازم‌الرعایه و غیر قابل انکار است، مگر اینکه شخص مدعی جعل باشد.

نکته سوم: عدم دقت در تعیین مهریه

بین ۳  نکته مهم که اگر در محضر ثبت ازدواج رعایت نکنید شما را راهی زندان می‌کند، تعیین مهریه بالا و غیر قابل پرداخت، مهم‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مشاوره حقوقی
نظرات شما
پیشخوان