تاریخ انتشار: ۰۰:۰۳ - ۰۳ مهر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۶ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

مرگ مشکوک یک شاهد در زندان/ شاهین ناصری که بود؟

شاهین ناصری که مدعی بود شاهد شکنجه‌های نوید افکاری بوده، به تازگی در گذشته است. خبر فوت او برای شنوندگان، خبری مشکوک و پرابهام بود و این سوال طرح شد که یک شاهد زندانی چگونه ناگهان فوت کرده است.

شاهین ناصری شاهد شکنجه نوید افکاری

رویداد۲۴ درست یکسال بعد از اعدام نوید افکاری و در حالیکه رسانه‌ها پس از یکسال برای بار دیگر از او می‌نوشتند، خبر رسید که شاهین ناصری در زندان جان باخته است. شاهین ناصری زندانی اقتصادی و مالی بود که مدعی بود شاهد شکنجه نوید افکاری بوده است. او در شهریور ماه ۹۷ در قزوین بازداشت و در مهرماه همان سال برای گذراندن محکومیت خود به زندان شیراز منتقل شد. 

روز گذشته مهدی حاج محمدی رئیس سازمان زندان‌ها به مرتضوی معاون سلامت، اصلاح و تربیت خود ماموریت داد که دلایل فوت شاهین ناصری را بررسی کند. این ماموریت در حقیقت تایید خبر فوت ناصری نیز بود که از زبان یک مقام رسمی بیان می‌شد، به همین دلیل تایید خبر و همچنین دلیل بروز چنین اتفاقی در سالگرد اعدام نوید افکاری برای افکار عمومی و البته رسانه‌ها اهمیت پیدا کرد. برخی رسانه‌‌های فارسی‌زبان خارج کشور مدعی شده‌اند که شاهین ناصری در سالگرد اعدام نوید افکاری قصد داشت بار دیگر درباره ادعای خود اطلاع‌رسانی کند و توضیحاتی بدهد.

سازمان زندان‌ها در بیانیه‌ای نوشت: «با توجه به شرایط اورژانسی بیمار، فورا در محل بهداری ندامتگاه، عملیات احیاء (ماساژ قلبی، تنفس مصنوعی و تزریق اپی‌نرفین و فیکس IV Line) به مدت ۴۵ دقیقه انجام می‌گیرد که علیرغم تلاش‌های فراوان کادر درمان، زندانی مورد اشاره فوت می‌کند.»

شاهین ناصری در پیام صوتی که به خارج از زندان ارسال کرده، اعلام کرده بود که «شاهد عینی شکنجه نوید افکاری» بوده است. از شاهین ناصری برگه‌های تحقیقی نیز توسط مهدی محمودیان فعال مدنی منتشر شد که در آن ادعاهایی درباره وضعیت نوید افکاری مطرح شده بود. همچنین یک فایل صوتی از شاهین ناصری منتشر شده که در آن درباره نوید افکاری صحبت می‌کند. در بخشی از فایل صوتی چنین گفته می‌شود: «در آگاهی صدای داد و بیداد شنیدم. سروان همراهم از من خواست در راهرو بایستم تا او برگردد. رفت در یک اتاق را باز کرد. من هم از روی کنجکاوی رفتم ببینم چه خبر است. دیدم دو نفر لباس شخصی نوید را می‌زنند... در دادسرا در این رابطه شهادت دادم. بعدا به بازداشتگاه آمدیم، نوید را دیدم و دستش باد کرده بود...»


بیشتربخوانید: پس‌لرزه‌های هک شدن دوربین‌های زندان اوین توسط گروه عدالت علی / مسئولیت با کیست؟


سیدکاظم موسوی رئیس کل دادگستری استان فارس ادعا‌های شاهین ناصری برای شکنجه نوید افکاری را تکذیب کرده و مدعی شده بود که این دو اصلا همدیگر را به دلیل متفاوت بوده پرونده‌هایشان ندیده بودند. او درخصوص رد ادعای شاهین ناصری می‌گوید: «کلاهبرداری حرفه‌ای با ٨ سابقه بازداشت به اتهام کلاهبرداری و جعل و استفاده از سند مجعول و محکومیت متعدد قضایی در همین عناوین است؛ رسانه‌های غربی در این مسئله به اندازه‌ای مستأصل شده‌اند که برای اثبات اخبار بی‌پایه و اساس خود به ادعا‌های یک کلاهبردار با سابقه محکومیت متعدد استناد می‌کنند.»

مرگ شاهین ناصری

واکنش‌ها به مرگ شاهین ناصری

هنوز مشخص نیست دلیل مرگ شاهین ناصری چه بوده و کسی تا کنون توضیح رسمی و قانع‌کننده نداده است؛ همین عدم پاسخگویی کافی است تا افکار عمومی آنچه تصور می‌کند را به جای این «فقدان» بگذارد. در حقیقت اگر هیچ ارتباطی میان نوید افکاری و شاهین ناصری هم وجود نداشته باشد، آنقدر درباره رسیدگی به پرونده نوید افکاری بدسلیقگی شد که کسی باور نمی‌کند رابطه‌ای وجود نداشته است؛ چنانچه عمده مطالبی که از یکی دو روز گذشته در این زمینه منتشر شده، همین موضوع را نشان می‌دهد و مشخص است همه بدبینانه‌ترین حالت را در نظر گرفته‌اند و بر خلاف قوه قضاییه، معتقدند فوت شاهین ناصری عمدی بوده است؛ چنانچه مطالبی از این دست زیاد منتشر شد که شاهین ناصری کشته شده است. کاربری نوشت: «به خاطر سابقه بدون شفافیتی که وجود دارد، نخستین پیش‌فرضی که در ذهن مخاطب درباره شاهین ناصری می‌تواند طرح شود، قتل است.»

علی مجتهدزاده وکیل دادگستری از رییس قوه قضاییه انتقاد کرد که چرا در این باره سکوت کرده است: « آقای اژه‌ای درگذشت نوجوان فداکار ایذه‌ای مرحوم علی لندی را تسلیت گفته که عمل ارزشمندی است. اما شایسته‌تر این بود که ایشان بنا به وظیفه قانونی، شرعی و اخلاقی به عنوان رئیس قوه قضائیه درباره درگذشت مرحوم شاهین ناصری نیز سخن گفته و به ابهامات در اینخصوص پاسخ می‌دادند.»

البته برخی کسانی که در کشته شدن شاهین ناصری تردید داشتند، نوشتند که ناصری یک کلاهبردار بوده و نمی‌توان به صحت ادعای او اطمینان داشت. مخالفان این دیدگاه به فیلم‌های افشا شده از زندان اوین استناد می‌کنند که به تازگی منتشر شده است. در آن ماجرا، گروه هکری با نام «عدالت علی» روز ۳۱ مرداد تصاویری افشا کرد که نشان می‌داد در ماه‌های گذشته دوربین‌های امنیتی زندان اوین توسط آن‌ها هک شده و تصاویر ضبط شده در این دوربین‌ها به دست آن‌ها افتاده است. تصاویر منتشر شده با آنچه پیش از این مقامات کشور از وضعیت زندان‌های ایران گزارش داده بودند مغایرت داشت و حاوی تصاویری از برخورد فیزیکی با زندانیان بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
الم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
0
4
خدا رحمتش کند
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
0
8
ازاین مرگهای مشکوک تو این کشور زیاد اتفاق افتاده و خواهد افتاد کسانی که خودشان میبرند و خودشان می دوزند و والاتر و عاقل تر و عادل تر ازینها کسی قدم روی این کره خاکی نذاشته و نخواهد گذاشت داریم کم کم به کمال انسانی که وعده داده بودند نزدیک و نزدیکتر میشویم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
0
4
آیا عمل دیدن کلاهبردار هم مثل عمل کلاهبرداری او مغایر قانون و عقل است! این فرد مرتکب تخلف شده حق حاکمیت این‌است که طبق قانون او را محاکمه و محکوم کند اما سؤال اینجاست چرا باید یک جوان نیرومند بدون هر گونه مریضی در زندان یکدفعه فوت کند!؟ چرا حاکمیت دست یک عده خودس را باز گذاشته تا بلاییبر سر نظام و مردم بیاورد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
0
3
یکی دیگراززندانی های تهران بزرگ امروزکشته شده است که رسانه هاتاالان اشاره ایی نکردن طاهرادارد روزانه درزندانهای کشور تکرارمی شود وای صدایی ازجایی درنمی اید
ناشناس
|
Belgium
|
۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
0
5
شب ما اگر سیه شد به سیاهچال دوران ؛ دل خود به چنگ گیریم چون ستاره ای فروزان !
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
0
9
خدايا کشور ايران را از شر طالبان رهايي ده
نظرات شما
پیشخوان