تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۰۳ مهر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

بررسی طرح قرنطینه هوشمند در ستاد ملی کرونا/ تزریق واکسن اجباری می‌شود؟

درحالی روند همه‌‌گیری در سراسر ایران نزولی شده برخی از کارشناسان برای جلوگیری و مدیریت ایجاد پیک‌های بعدی صحبت از اهمیت اجرای قرنطینه هوشمند می‌کنند.

جزئیات طرح قرنطینه هوشمند

رویداد۲۴ کاهش چشمگیر تعداد شهرستان‌های پرخطر در سراسر ایران حکایت از این دارد که پیک پنجم به روزهای آخر خود رسیده و برای جلوگیری از شکل‌گیری پیک‌های بعدی بهترین راهکار درکنار ادامه طرح گسترده واکسیناسیون اجرای دقیق برنامه قرنطینه هوشمند است.

در این زمینه کارشناسان تاکید می‌کنند با درنظر گرفتن اینکه روند واکسیناسیون سرعت قابل توجهی به خود گرفته و خوشبختانه با توجه به ورود واکسن‌های متعدد احتمال بروز خلل در این روند تقریباً کمرنگ شده بهترین راهکار در شرایط فعلی برای جلوگیری از بروز پیک‌های بعد اجرای دقیق قرنطینه هوشمند است.

به گفته این گروه قرنطینه هوشمند به این ترتیب است که افراد بیمار مشخصاً از دریافت برخی خدمات منع شده و با استفاده از بیماریابی گسترده مانع از دست به دست شدن ویروس در سطح جامعه می‌شویم. هرچند اکنون در میان مسئولان این طرح با استفاده از مدل‌های تعیین شده در پیک‌های گذشته کامل‌تر شده و قرار است موضوع واکسیناسیون هم در آن گنجانده شود.

کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه تاکید می‌کنند: سیاست‌های جدید ستاد ملی مقابله باکرونا و البته همراهی مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشت بدون تردید می‌تواند روزهای پرمخاطره گذشته را کمرنگ کرده و رفته رفته زندگی عادی را نه تنها به مردم بلکه به جامعه بازگرداند.

قرنطینه هوشمند راهکاری اصولی برای شکستن زنجیره انتقال

وزیر بهداشت ضمن تاکید بر لزوم استمرار رعایت پروتکل‌ها بعد از واکسیناسیون و اجرای قرنطینه هوشمند در کشور، اظهار داشت: در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، طرح قرنطینه هوشمند مطرح و بررسی می‌شود و در صورت تصویب، با اجرای این طرح، استفاده از خدمات در کشور، منوط به تزریق واکسن می شود. 

بهرام عین اللهی تاکید کرد: فاصله گذاری در وسایل نقلیه از جمله هواپیما با افزایش پوشش واکسیناسیون لغو می شود و به احتمال فراوان تا اواسط مهرماه، هواپیماها تا 80 درصد و تا اوایل آبان ماه تا 100 درصد ظرفیت خود می توانند مسافر سوار کنند اما به شرطی که مسافرین، واکسن کرونا را تزریق کرده باشند.


بیشتر بخوانید: ویروس کرونا کی تمام می‌شود؟/ یشتر از زمانی که گذشته باید انتظار بکشید


ارایه کارت واکسن از سه هفته دیگر برای دریافت خدمات 

اهمیت گسترش واکسیناسیون برای جلوگیری از افزایش تعداد بیماران برهیچ کس پوشیده نیست و کارشناسان از همان ابتدای آغاز همه‌گیری تاکید داشتند واکسینه شدن حداقل 70 درصد جامعه در مقابل کرونا زنجیره انتقال را شکسته و مدیریت بحران و کنترل همه‌گیری را آسان و البته کم هزینه خواهد کرد.

برهمین اساس با آغاز بکار دولت سیزدهم اولویت دولت بر رسیدن به سطح استاندارد تعداد افراد واکسینه‌شده علیه کرونا قرار گرفت و روند واکسیناسیون در بسیاری از نقاط سریعتر شد و در برخی موارد هم رکورد شکنی انجام واکسیناسیون روزانه ثبت شده  از این رو مسئولان مربوطه برای کاهش محدودیت‌های کرونایی و بازگشایی برخی مراکز و مشاغل که برای شکستن زنجیره انتقال بیماری تعطیل شده بودند تصمیم به بازگشایی و ارایه خدمات این گروه‌های شغلی با توجه به افزایش سطح تعداد افراد واکسینه شده کشور گرفت.

این درحالی است که برای ایجاد مشوق‌ها و اعلام اهمیت انجام این کار به آحاد مردم مسئولان در ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم‌گرفته‌اند از سه هفته آینده ارایه برخی خدمات در مراکز تجمعی (شلوغ با تراکم جمعیت بالا) به متقاضیان دریافت خدمت تنها با ارایه کارت واکسیناسیون که در آن تکمیل روند واکسیناسیون قید شده است، انجام شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از الزام ارائه خدمات با کارت واکسن در آینده نزدیک خبر داد و گفت: حدود دو تا سه هفته فرصت داده‌ایم تا مردم واکسن تزریق کنند و بعد از این مهلت همه خدمات در اماکن تجمعی و برای استفاده از بلیط هواپیما، قطار، اتوبوس و... بر اساس ارائه کارت واکسن انجام می‌شود.

 دکتر علیرضا رئیسی، بااشاره به قرار گرفتن این تصمیم در زیر مجموعه طرح قرنطینه هوشمند گفت: با افزایش تزریق واکسن‌ها می‌توانیم بسیاری از مشاغل که تعطیل بودند را بازگشایی کنیم چون نزدیک 2 سال است که رستوران‌ها، تالارها، باشگاه‌های ورزشی و... به خاطر کرونا در شهرهای قرمز تعطیل بودند. اکنون اگر افراد دو دُز واکسن تزریق کنند به شرط رعایت پروتکل‌ها می‌توانیم این اماکن را هم بازگشایی کنیم.

بنابر اعلام کانال تلگرامی وبدا، وی افزود: با توجه به اینکه به تازگی توزیع واکسن گسترش یافته است فعلا حدود دو تا سه هفته فرصت داده‌ایم تا مردم واکسن تزریق کنند و بعد از این مهلت همه خدمات در اماکن تجمعی و برای استفاده از بلیط هواپیما، قطار، اتوبوس و... بر اساس ارائه کارت واکسن ارائه می‌شود.

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
0
0
شما حق ندارید واکسنی که عوارض دراز مدتش مشخص نیست و قبلش از اشخاص تستی نمیگیرید رو اجبار کنید
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان