تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۰۳ مهر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

خزانه خالی شهرداری تهران طی ۶ ماهه اول سال

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران از اوضاع وخیم درآمدی شهرداری تهران طی ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ خبر می‌دهد و می‌گوید: به نسبت کل سال ۲۰ درصد و به نسبت ۲۷ هفته‌ای که از سال گذشته، متاسفانه کم‌تر از ۴۰ درصد بودجه شهرداری محقق شده است.

خزانه خالی شهرداری تهران طی ۶ ماهه اول سال

رویداد۲۴  اوضاع درآمدی شهرداری تهران خوب نیست؛ موضوعی که اعضای شورای پنجم از همان ابتدای سال با ارائه گزارش درآمد و هزینه‌ها در صحن شورا مطرح می‌کردند و حالا این شرایط وخیم از زبان شورای ششمی‌ها بازگو می‌شود

تداوم ۶ ماهه کاهش درآمد سبب شد تا شهرداری تهران به سمتی برود که طی هفته گذشته لایحه‌ای دو فوریتی به شورا بیاورند.

لایحه اصلاحیه مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی که مطابق با آن اگر فردی تمایل داشته باشد تا عوارض خود را به صورت نقدی و یکجا پرداخت کند به مدت ۶۰ روز پس از لازم الاجرا شدن این مصوبه مشمول پاداش و جایزه خوش حسابی به میزان ۲۵ درصد خواهد شد.

اما تلاش‌های مدیریت شهری به اعمال تخفیف نابهنگام، آن هم در شهریور ماه محدود به این موضوع نبود و شهرداری طی بخشنامه‌ای به شهرداری‌های مناطق اعلام کرد که افزایش عوارض زمانی که از سقف ۵۰ درصد عبور کرد، از سوی مناطق تعدیل می‌شود، بخشنامه‌ای که البته از دل مصوبه افزایش عوارض شورای پنجمی‌ها می‌آمد و دست شهرداری برای تعدیل باز گذاشته شده بود.

چوب حراج به تعرفه عوارض شهرسازی برای کسب درآمد حتی سبب انتقاد برخی از اعضای شورا نیز شد، به‌طوری‌که آقامیری در صحن شورا گفت که با بخشنامه ارجاع شده به مناطق، عوارض کاهش پیدا خواهد کرد و حالا با تخفیف ۳۰ درصدی، میزان عوارض پرداختی از سال گذشته نیز کم‌تر می‌شود، موضوعی که تخفیف را تا سقف ۲۵ درصد از سوی شورایی‌ها کاهش داد.

به گزارش جامعه ۲۴، البته این کاهش درآمد‌ها محدود به تهران نیست و بررسی درآمد شهرداری کلانشهر‌های کشور در سال ۹۹ نشان می‌دهد که تقریباً اکثر آن‌ها موفق به تحقق درآمدهایشان نشده‌اند. درصد تحقق بودجه یک ساله سال ۹۹ در تهران ۶۰ درصد، در قم ۶۰ درصد، در اهواز ۶۹ درصد، در کرج ۷۷ درصد، در شیراز ۷۷ درصد، در تبریز ۷۵ درصد و در مشهد ۹۰ درصد بوده است.

شهرداری تهران در سال ۹۸ نیز موفق به کسب ۶۸ درصد درآمدهایش شده و ۳۲ درصد دیگر یعنی نزدیک به ۸ هزار میلیارد تومان از درآمد‌ها محقق نشده است. در بودجه سال ۹۷ نیز تقریباً وضع به همین منوال است و از درآمد‌های پیش‌بینی شده در بودجه، ۷۹ درصد محقق شده است. همچنین میزان تحقق درآمد‌ها در بودجه سال ۹۶ حدود ۷۰ درصد بوده است.

همچنین بودجه شهرداری تهران از ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۶ به ۴۷ هزار و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده است یعنی طی ۴ سال بودجه شهر به بیش از ۲.۵ برابر رسیده است و در بازه زمانی ۱۰ ساله یعنی از سال ۹۱ تا ۱۴۰۰ بودجه شهرداری تهران ۵.۵ برابر شده است.

برای تحقق چنین بودجه‌ای، بخشنامه فوق و تخفیف بزرگ آنطور که ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران می‌گوید کمک زیادی به تحقق بودجه نخواهد کرد و نهایتا بودجه ۱۴۰۰ تا ۷۵ درصد محقق شود. تکمیل پروژه‌های بزرگ نیمه‌تمام نیز بماند برای سال بعد.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر آخرین وضعیت تحقق بودجه شهرداری تهران به جامعه ۲۴ می‌گوید: اوضاع تحقق بودجه اصلا خوب نیست، به نسبت کل سال ۲۰ درصد و به نسبت ۲۷ هفته‌ای که از سال گذشته، متاسفانه کم‌تر از ۴۰ درصد بودجه شهرداری محقق شده است.

امانی اضافه می‌کند: طی جلسه‌ای که با معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران داشتیم بنا شد که در کمیسیون بودجه بررسی کنیم که آیا نیاز هست در لایحه متمم بودجه تصمیمی برای کاهش بودجه شهرداری بگیریم یا اینکه همین بودجه با درصد تحقق کم‌تری باقی بماند.

این عضو شورا اضافه می‌کند: برای مثال اگر هر سال ۹۰ یا بالای ۱۰۰ درصد بودجه محقق می‌شد امسال ۷۰ تا ۷۵ درصد باید محقق شود، این موضوع ایرادی از نظر ما ندارد، اما باید موظب باشیم بابت این بودجه قراردادی بسته نشود که به بدهی شهرداری اضافه شود.

او در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی تحقق بودجه تا چند درصد را می‌دهید، نیز می‌گوید: حداکثر به ۷۵ درصد می‌رسد و تخفیف‌ها و تعدیل عوارض هم تا همین میزان به بودجه کمک خواهد کرد.

امانی در پاسخ به این پرسش که آیا پروژه‌های بزرگ از جمله بزرگراه بروجردی و یا بخشی از خطوط ۶ و ۷ مترو تا پایان سال به بهره‌برداری خواهند رسید؟ می‌گوید: پروژه‌‎های بزرگ نیمه‌تمام بعید است به نتیجه برسد، پروژه کوچک منطقه‌ای محله‌ای احتمالا تمام شود، اما تکمیل خط ۶ یا ۷، بزرگراه شهید بروجردی، یادگار امام و ... به سال بعد موکول خواهد شد و باید در بودجه ۱۴۰۱ برایشان اعتبار در نظر بگیریم.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: شهرداری تهران
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Poland
|
۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
0
0
این حرفها و وعده ها پوچ است شهرداری تهران نهایت باید ۳۰هزار نفر نیروی انسانی داشته باشد ولی ۲۵۰ هزار نفر نان خور دارد . در سازمانها و شرکتها استخدام صرفا از اشنایان مرسوم است حقوق ابدادچی ۲۰میلون تومان دیگه بفیه معلوم است .
نظارت اصلا نیست همه میخواهند سر سفر شهرداری بشینند
خب همین میشه خزانه شهرداری به دربا هم وصل باشد فقط استخدام دوستان و اشنایان بیشتر می شود .
باید فکر اساسی و نظارت کامل صورت بگیرد که در قانون اصلا پیش بینی نشده است نوشته شورای شهر نظارت کند . که اونها هم اگر اگر همتی کنند نهایت یک تذکر توخالی میدهند که کسی گوش هم نمی دهد .
نظرات شما
پیشخوان