تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۲۳ مهر ۱۳۹۵
علی خرم در گفت‌و‌گو با رویداد ۲۴ تشریح کرد:

چرا برجام موضوع منازعه انتخاباتی آمریکا است؟

منتقدان‌ با صدای بلند توافق هسته‌ای را بد و مضرمعرفی می‌کنند که باید گفت در کل در هر دو کشور ایران و آمریکا این شیوه رفتار به دلیل اهداف جناحی و حزبی است که فکر کسب قدرت در سر دارند.
رویداد۲۴-خرم در این رابطه بااشاره‌ای به منتقدان ایرانی، یادآور شد: در ایران هم به دلیل اینکه نگاه‌ها به دولت روحانی تغییر کند، منتقدان‌اش با صدای بلند توافق هسته‌ای را بد و مضرمعرفی می‌کنند و باید گفت در کل در هر دو کشور این شیوه رفتار به دلیل اهداف جناحی و حزبی است که فکر کسب قدرت در سر دارند. 

بامداد روز دوشنبه دومین مناظره تلویزیونی دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون، نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا برگزار شد که هر دو با حملات شدید نسبت به یکدیگر درباره موضوعات مختلف مناظره را به پایان رساندند. ایران یکی از مباحثی بود که از سوی نامزد‌ها مورد اشاره قرار گرفت. 

دونالد ترامپ در این مناظره توافق نامه هسته‌ای یا برجام را احمقانه‌ترین توافق آمریکا دانست البته در ایران نیز منتقدان دولت هم اتفاق نظر دارند که توافق هسته‌ای برای کشورمان سودی به دنبال نداشته و بازی یک طرفه واگذار شده است. 

علی خرم، نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در این رابطه که چرا از نظرگروه‌های تندرو درایران و آمریکا برجام توافق خوبی به حساب نمی‌آید، رویداد۲۴  گفت: به این دلیل که تندرو‌ها با دولت حاکم در کشور خود مخالف هستند بنابراین تلاششان بر این است تا با مسائلی که بیشتر خبر ساز می‌شود، بنای مخالفت گذارند. 

وی در خصوص این مناظره بیان کرد: نظراتی که در چنین مواقعی با ادبیات تند بیان می‌شود عموما کار‌شناسی نیست وکاربردی جز خروج حریف از میدان مبارزه در بر ندارد. ترامپ هم برای اینکه مانع پیشرفت دموکرات‌ها در انتخابات شود، دستاوردشان را زیر سوال می‌برد. 

خرم در این رابطه بااشاره‌ای به منتقدان ایرانی، یادآور شد: در ایران هم به دلیل اینکه نگاه‌ها به دولت روحانی تغییر کند، منتقدان‌اش با صدای بلند توافق هسته‌ای را بد و مضرمعرفی می‌کنند و باید گفت در کل در هر دو کشور این شیوه رفتار به دلیل اهداف جناحی و حزبی است که فکر کسب قدرت در سر دارند. 

نماینده پیشین ایران درمقر اروپایی سازمان ملل در ادامه توضیح داد: فردی که با نگاهی بی‌طرفانه به مسئله توافق هسته‌ای یا برجام بپردازد به خوبی متوجه می‌شود که برجام توانست بزرگ‌ترین خطر را از ایران دور سازد. به عبارتی دیگرکشور ما دراین توافق علاوه بر حفظ صنعت هسته‌ای موفق شد تحریم‌ها را لغو کند که شکی در مهم بودن بحث تحریم وجود ندارد زیرا در کشورهایی مانند لیبی، عراق و... سال‌ها طول کشید تا تحریم‌های وضع شده لغو شدند اما در ایران شرایط به گونه دیگری بود به شکل معجزه آسایی تحریم‌ها به یکباره برداشته شد. 

خرم افزود: به همین دلیل کسانی که مستقل هستند در هر دو کشور نسبت به این موضوع نگاه منصفانه‌ای دارند. البته باید اضافه کرد که برای دونالد ترامپ تنها توافق هسته‌ای ایران مورد توجه قرار ندارد، بلکه به توافق نفتا که بین کشورهای آمریکای شمالی بسته شده هم توجه داشته وآن را هم بد‌ترین توافق دانسته است در حالیکه ترامپ نه از نفتا و نه از برجام، سردر نمی‌آورد. 

وی در رابطه با نقش ایران در انتخابات آمریکا، بیان کرد: مسلما ایران از دو نگاه خوب و بد مورد توجه مخالفان و موافقان دولت آمریکا قرار دارد. دراین کشورکسانی که با توافق هسته‌ای مخالف هستند به آقای ترامپ رای خواهند داد و گروه دیگری که با آن موافق‌اند رایشان به نفع کلینتون به صندوق می‌رود. 

نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سامان ملل افزود: در کنار گروهی که معتقدند ایران می‌تواند مشکلات منطقه را حل کند و از کشتار مردم سوریه جلوگیری به عمل آورد برخی هم که از جناح عربستان و یا اسرائیل شارژ می‌شوند نظری مخالف دارند و خلاف این می‌اندیشند و این موارد در زمان انتخابات کاملا طبیعی است. 

خرم در ادامه بیان کرد: به نظر می‌رسد منتقدان فراموش کرده‌اند که ایران امروز با ایران سال ۹۲ بسیار متفاوت شده است. زیرا در آن ساله‌ها یک کشور منزوی به حساب می‌آمد ولی الان برای برقراری ارتباط کشور‌ها از همدیگر سبقت می‌گیرند. زمانی که درباره حملات سایبری بحث به میان کشیده می‌شود نام روسیه، چین و ایران را در کنارهم می‌آورند که اگرکشور ما در این رابطه جایگاه مهمی نداشت هرگز نام آن برصدر اخبارقرار نمی‌گرفت. 

وی دررابطه با تاثیر ایران برمیزان رای کاندیدا‌ها نیز گفت: ایران در میزان رای کاندیدا‌ها تاثیر گذار است. همانطور که در بالا توضیح دادم گروهی از مردم آمریکا که از دولت دلخوری دارند با نگاه انتقادی از کشورما صحبت می‌کنند و گروه دیگری که با دولت موافق هستند، برعکس آن وارد عمل می‌شوند هر دو این موارد بر میزان رای دهی مردم موثر است.
نظرات شما
پیشخوان