تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۰۵ مهر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
یادداشت مرتضی بانک برای رویداد۲۴ ؛

احتمال ایجاد اجماع جهانی علیه تهران/ ایران نباید تنها بماند

مرتضی بانک معتقد است ایران باید روابطش با منطقه را افزایش دهد و نباید اجازه دهیم اسرائیل احساس کند ایران تنهاست.

مرتضی بانک

رویداد۲۴ مرتضی بانک دیپلمات قدیمی وزارت امور خارجه در یادداشتی که برای رویداد۲۴ ارسال کرده، نسبت به نحوه تعامل ایران با کشورهای دنیا هشدار داده و نوشته «ما علاوه بر گسترش روابط با همسایگان نیاز به ارتباط روزافزون با کشور‌های معتبر دنیا داریم، باید پیام‌های روشن ومبتنی بر راه حل‌های دقیق ارائه دهیم زیرا آن‌ها نباید از ما مایوس شوند و احساس کنند به حساب نمی‌آیند.» متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:

به درازا کشیده شدن مذاکرات برجامی ممکن است برای ایران امکانات بیشتری را ایجاد نماید و ما را به لحاظ فنی در جایگاه برتری قرار دهد تا در شرایط جدیدی وارد مذاکره شویم، اما طرف دیگر برجام نیز حتما متوجه این تغییر و تحولات خواهد بود و به همان میزانی که امکانات ایران افزایش می‌یابد احتمال ریسک‌های امنیتی را نیز برای ما افزایش خواهد داد.

برای دوره بدون بازگشت احتمالی به برجامی، طرف مقابل به شدت نیازمند اجماع جهانی علیه کشورمان خواهد بود؛ موضوعی که تا پیش از آن به دلیل وجود این توافق در راهبرد اجماع بین‌المللی علیه کشورمان اختلال جدی بوجود آمده بود.


بیشتر بخوانید: به قدرت رسیدن طالبان و خواب خوشی که برای ایران تعبیر نشد


فراموش نکنیم ترامپ هرگز نتوانست در دوره‌هایی که به این اجماع برای دستیابی به توافقات بین‌المللی علیه کشورمان نیاز داشت طرف‌های اروپایی و غیره را همراه خود سازد و به همین خاطر شکست‌های جبران ناپذیری نصیبش شد که سر افکندگی برایش به همراه داشت اما امروز شرایط به سرعت در جهت عکس آن در حال تغییر است.

علاوه بر آن، آن روی سکه تاکید اکثر قریب به اتفاق مذاکره کنندگان اروپایی و دیگر کشور‌ها با وزیر محترم خارجه ایران در حاشیه اجلاس اخیر سازمان ملل مبنی بر بازگشت فوری ایران به برجام حاوی پیام مهمی نیز است که بخش اعظم آن احتمال ایجاد اجماع جهانی علیه ایران است که نمی توان آن را نادیده گرفت.

همچنین کمک یک میلیار دلاری آمریکا به اسرائیل برای تکمیل پروژه گنبد آهنین و تامین موشک‌های بیشمار برای این طرح صرفا برای مقابله با موشک‌های دوربرد فلسطین و سوریه لبنان نیست، به نظر می‌رسد اهدافی فراتر از پوششی که اعلام شده را دارد و به احتمال قوی این اقدام در این مقطع در چارچوب مقابله امنیتی احتمالی تعریف می‌شود که ایران نمی‌تواند آن را جدی نگیرد.

از سوی دیگر تحولات مهمی را در همسایگی ایران شاهد هستیم، افغانستان و حضور مجدد طالبان در کنار مرز‌های ایران از یک سو و از سوی دیگر گسترش بسیار سریع روابط اسرائیل با امارات و دیگر کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس همچنین شیوه‌های جدید سیاسی که در عراق در حال اجرا است از جمله انتخابات زودرس در این کشور موقعیت متفاوتی را برای کشورمان بوجود می‌آورد که باید به آن بطور جدی فکر کنیم.

تحرکات کشور جمهوری آذربایجان در مرز‌های شمال غربی ایران پس از جنگ قره باغ و ایجاد محدودیت‌های مرزی بین ارمنستان و کشورمان موضوع مهمی است که قدرت مانور ما را تحت تاثیر جدی قرار خواهد داد و اگر وضعیت نابهنجار اقتصادی ایران را نیز به این فاکتور‌ها الصاق کنیم شرایط بسیار سختی را پیش روی ما قرار خواهد داد که ما را ملزم به تصمیمات حیاتی برای امنیت و منافع ملی کشورمان می‌نماید.

در چنین شرایطی ما نباید تنها شویم. ایران به شدت نیاز به همگرایی و همراه نمودن کشور‌های دیگر با خود دارد ما علاوه بر گسترش روابط با همسایگان نیاز به ارتباط روزافزون با کشور‌های معتبر دنیا داریم ما باید پیام‌های روشن و مبتنی بر راه حل‌های دقیق ارائه دهیم؛ آن‌ها نباید از ما مایوس شوند و احساس کنند به حساب نمی‌آیند.

در نهایت غرور سیاسی در این شرایط سم مهلکی است که ضرر آن بیشتر برای ما خواهد بود، این امر الزاماتی داردکه ما باید به آن اعتقاد داشته و برای آن تصمیمات مهم بگیریم. ما نباید اجازه دهیم اسرائیل احساس کند ایران تنهاست.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
2
0
حالا هر کی از راه میرسه توصیه میکنه که بریم مذاکره کنیم.ارتباط با کشورهای معتبر جهان کشورهای غربی هستند احتمالا.جدیدا کشورها رو به معتبر و غیر معتبر دسته بندی می‌کنند.به ایشان بگویید شما نمی‌خواد توصیه کنی که دولت چکار کنه و چه کاری انجام نده،کسانی که کشور رو اداره می‌کنند و سیاست‌های کلان‌ را ترسیم می‌کنند حواسشون به همه چیز و همه جا هست.توصیه هاتوپ رو هم برای خودتون نگه دارید.
افغان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
1
0
ایران باید از دیپلمات های کار کشته ای مانند مرتضی بانک حد اکثر استفاده را ببرد تا تنها نماند !
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
0
2
آقای بانک این آقایان خودشان را سرآمد سیاستمداران عالم میدانند، تا این ملت را بدبخت نکنند ول کن معامعله نیستند، خدا این ملت را از دست این ناهلان نجات دهد.
ناشناس
|
Luxembourg
|
۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
0
3
اگر قرار بود گشایشی شود که رئیسی امروز سر کار نبود.
نظرات شما
پیشخوان