تاریخ انتشار: ۰۶:۳۷ - ۰۸ مهر ۱۴۰۰

تقابل پنج‌ساله علی عسکری با دولت روحانی

در دوره علی‌عسکری، بیشترین انتقاد‌ها به دولت از سوی شبکه سوم سیما مطرح می‌شد که ریاست آن بر عهده «علی فروغی» است. او از پنجم اردیبهشت سال ۹۷ ریاست این شبکه را برعهده دارد.

علی عسکری

رویداد۲۴ دوره پنج‌ساله ریاست عبدالعلی علی‌عسکری بر سازمان صداوسیما به پایان رسید و او جای خود را به «معاون برون‌مرزی» خود، «پیمان جبلی» داد. براساس آیین‌نامه داخلی هیئت دولت، رئیس صداوسیما از اشخاصی محسوب می‌شود که حق حضور دائم در هیئت دولت را دارد، اما براساس ماده ۳، تنها رئیس‌جمهور و وزرا حق رأی دارند.

دوران مسئولیت علی‌عسکری به جز دو ماه آخر که با دولت ابراهیم رئیسی تلاقی پیدا کرد، همگی در دولت حسن روحانی و پرچالش گذشت. او هرچند به‌جز یک مورد که به‌دلیل پخش برنامه‌ای که به شخص رئیس‌جمهور توهین شده بود، در بیشتر جلسات دولت شرکت داشت، اما هیچ‌گاه در جمع خبرنگاران حاضر در حیاط پاستور نیامد و فقط گاهی با دوربین رسانه خود سخن گفت.
بیشتر بخوانید: انتقاد تند روحانی از صداوسیما در حضور علی عسکری +فیلم
علی‌عسکری بعد از انتخاب به‌عنوان رئیس صداوسیما، شمشیر را از رو برای دولت حسن روحانی بسته بود و کار به جایی رسید که محمدباقر نوبخت، اولین سخنگوی دولت روحانی، در یکی از نشست‌های خبری خود گفته بود: «اجازه ندهید من سفره دل پرخونم را باز کنم. من صبح‌ها سعی می‌کنم تا برنامه رادیویی پیک بامدادی را گوش کنم؛ اما گویی این برنامه، پیک منفی است که صبح اول صبح به مردم می‌دهند».

در دوره علی‌عسکری، کار حتی به توهین به رئیس‌جمهور وقت نیز رسید، سال گذشته در برنامه زنده «زاویه» که از شبکه چهارم سیما پخش می‌شد، حجت‌الاسلام احمد جهان‌بزرگی بدون آنکه نامی از حسن روحانی بیاورد، گفته بود: «مسئولی که می‌نشیند خانه و ممکن است پای منقل باشد و سر نمی‌زند به این‌طرف و آن‌طرف ببیند در مملکت چه می‌گذرد، حتی وزرایش نمی‌توانند با او تماس بگیرند، مسئول است؟».

همین سخن باعث شد معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری از صداوسیما شکایت کند و چند نوبت از رئیس صداوسیما برای شرکت در جلسات دولت دعوت نشود. محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی، در اعتراض به این برنامه گفته بود: «در برنامه‌ای که یک روحانی اینکه به‌طور صریح و با لحن بسیار بد به رئیس‌جمهوری توهین می‌کند، برای وزرای ما قابل‌قبول نبود و گفتند درست نیست صداوسیمایی که متعلق به نظام هست این‌طور عمل کند و نتیجه این شد که باید این مسائل را مقداری ساماندهی کنیم».

قرار بر این شده بود که اگر رئیس صدوسیما به‌خاطر توهین‌های مطرح‌شده در آن برنامه عذرخواهی نکند، تعدادی از وزیران به جلسه هیئت دولت نروند که علی‌عسکری پیش‌دستی کرد و در دیدار با معاونانش از رئیس‌جمهور عذرخواهی کرد و گفت: «هرچند بار‌ها تأکید شده مسئولیت اظهارنظر در برنامه‌های زنده بر عهده کارشناس مدعو است، اما بیان چنین اظهاراتی از آنتن صداوسیمای جمهوری اسلامی به‌هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست و با هرگونه قصور و تقصیر برخورد قاطع می‌شود». جالب آنکه این عذرخواهی از تلویزیون پخش نشد.

حمله به سیاست خارجی دولت روحانی

یکی دیگر از برنامه‌های چالش‌برانگیز در دوره علی‌عسکری، برنامه «دورهمی» با اجرای مهران مدیری در شبکه نسیم بود که دولت را خوب نوازش می‌داد. مدیری در یکی از قسمت‌ها گفته بود: «تصور کنید یه عده چه جوری توانستند وارد عملیاتی بشوند که گفته بودند: برگشتی ندارید. امروز که شرایط عادی است جواب آن دل و جرئت خارق‌العاده را با سازشکاری و منفعت‌طلبی می‌دید؟! اگر دل و جرئت بعضی کار‌ها را ندارید، چرا پست‌هایی را می‌گیرید که انجام آن دل و جرئت می‌خواهد. اگر نمی‌توانی بتمرگ در خانه‌ات!». طعنه‌هایی که مشخص بود دولت و تیم مذاکره‌کننده را نشانه گرفته است.

این تنها تلاش تلویزیون دوره علی‌عسکری، برای حمله به دولت و برجام نبود، سریال «گاندو» نیز بسیار جنجالی شد؛ این سریال به ماجرای بازداشت «جیسون رضائیان»، خبرنگار ایرانی-آمریکایی واشنگتن‌پست می‌پرداخت و تلاش می‌کرد وزارت خارجه و دولت دوازدهم را درخصوص امور جاسوسی صورت‌گرفته بی‌اطلاع نشان دهد.

همان زمان حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، در توییتی نوشت: «صداوسیما پول ندارد سریال بسازد، ولی گویا جای دیگری هست که برای تضعیف دولت هم پول فراوان دارد، هم مجوز‌ها و مشوق‌های لازم را دریافت کرده است و هم می‌تواند صداوسیما را الزام به پخش کند». سخنگوی وزارت خارجه نیز گفته بود: «ما مانده‌ایم چه بگوییم. آنچه درباره وزیر امور خارجه و سایر همکاران پخش می‌شود، چندان با واقعیت همخوانی ندارد و اسناد مکاتبات و همکاری‌ها موجود است و اگر می‌خواستند اسناد را ارائه می‌دادیم تا سریال واقعی‌تر شود».

بعد از پخش سریال «گاندو» این شایعه منتشر شد که دولت بودجه صداوسیما را قطع کرده است، اتفاقی که با واکنش سخنگوی دولت روحانی مواجه شد. علی ربیعی در توییتی نوشت: «در فضای سیاست‌زده غیراخلاقی، این‌بار پرداخت بودجه صداوسیما از سوی دولت را به مسائل پیش‌پا‌افتاده مرتبط کرده‌اند. دولت، بودجه رسانه ملی را با همه محدودیت‌های خود فراهم می‌کند و هرگز حقوق و دستمزد کارکنان خدوم و زحمتکش این دستگاه مهم را فدای سوگیری‌های معدودی نمی‌کند».

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه نیز در شبکه اجتماعی «کلاب‌هاوس» گفت که از اول تا آخر این سریال دروغ بوده و پیش از اینکه به او ضرر بزند، به سیاست خارجی کشور ضربه وارد کرده و بستر بی‌اعتمادی را ایجاد کرده است. چندی بعد نیز شبکه سه، مستندی با عنوان «داستان اتم» پخش کرد که در آن سعی شده بود اقدامات دولت در زمینه به‌سرانجام‌رسیدن برجام را زیر سؤال ببرد.

«علی فروغی» بدون توقف

در دوره علی‌عسکری، بیشترین انتقاد‌ها به دولت از سوی شبکه سوم سیما مطرح می‌شد که ریاست آن بر عهده «علی فروغی» است. او از پنجم اردیبهشت سال ۹۷ ریاست این شبکه را برعهده دارد.

در دروره او، برنامه ورزشی «نود» با ۱۹ سال سابقه پخش و داشتن مجری محبوبی مانند عادل فردوسی‌پور تعطیل شد. فروغی حتی در ماه مبارک رمضان برنامه کارشناسی آیت‌الله مکارم‌شیرازی را که سال‌ها از این شبکه پخش می‌شد، متوقف کرد؛ چراکه این مرجع تقلید به برنامه «برنده‌باش» که مورد حمایت مدیر این شبکه بود، انتقاد کرده و جوایز این مسابقه را حرام دانسته بود.

حتی مقام معظم رهبری نیز آشکارا برگزاری چنین مسابقاتی را درست ندانستند و گفتند که باید فرهنگ کار و تولید و تلاش را ترویج دهیم و روحیه انتظار برای ثروت بادآورده را از بین ببریم و روش‌هایی شبیه بخت‌آزمایی را ترویج نکنیم که دستگاه‌های مختلف از جمله صداوسیما باید متوجه این معنا باشند. بعد از آن بود که فروغی اعلام کرد سازوکار اسپانسری که پشتیبانی مالی برنامه برنده‌باش را انجام می‌دهد و اصلاح و ظرفیت‌های جدیدی به این برنامه اضافه می‌شود و در اصل او با تعطیلی این برنامه در حقیقت تمام تقصیر‌ها را با گردن اسپانسر برنامه انداخت.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: علی عسکری
نظرات شما
پیشخوان