تاریخ انتشار: ۱۳:۱۳ - ۰۸ مهر ۱۴۰۰

کودکان را واکسن آنفلوآنزا بزنیم؟

یکی از واکسن‌های مهم برای کودکان، واکسن آنفلوآنزاست که برای پیشگیری از بیماری دریافت می‌شود اما چه کودکانی و در چه شرایطی باید واکسن بزنند؟

کودکان را واکسن آنفلوآنزا بزنیم؟

رویداد۲۴  با توجه به این‌که تمام تلاش‌ها برای ایجاد امنیت بیشتر برای کودکان و تسهیل حضور آن‌ها در مدارس است سوالات زیادی درباره تزریق واکسن آنفلوآنزا برای بسیاری از خانواده ها  مطرح  می‌شود و این که آیا لازم است به کودکان این واکسن را تزریق کنند یا نه؟ادامه مطلب را در این زمینه مطالعه کنید :

عوارض بیماری در کودکان
از آن جا که کودکان در برابر ویروس‌ها مقاومت کمتری دارند و با شروع فصل پاییز بیماری ویروسی آنفلوآنزا سال‌هاست که جولان زیادی می  دهد ، بهتر است کودکان را  در برابر این بیماری مقاوم کنیم زیرا کودکان دو ساله و کمتر که دچار آنفلوآنزا می‌شوند،‌ به احتمال بیشتری دچار عوارض شدید  این بیماری می‌شوند.
زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا
تزریق سالیانه واکسن آنفلوآنزا برای همگان و نوزادانی که حداقل شش ماهه هستند مشکلی ایجاد نمی کند اما کودکان کوچک‌تر از شش ماه،‌ شرایط لازم را برای دریافت واکسن ندارند.

زمان اثردهی واکسن
پس از تزریق واکسن،‌ حدود دو هفته زمان می‌برد تا بدن پادتن بیماری را بسازد و در این  مدت بدن فرصت کافی برای پادتن سازی را تا قبل از شروع فصل آنفلوآنزا - یعنی از آبان تا اردیبهشت - دارد.
نکته | اگر کودک  در طول زمستان شش ماهه می‌شود،‌ زدن واکسن در دی یا بهمن ماه هم دیر نیست.

آیا هر سال واکسن آنفلوآنزا متفاوت است؟
هر سال،‌ حدود شش ماه قبل از فصل آنفلوآنزا، واکسن جدید برای  این بیماری ساخته می‌شود زیرا دانشمندان بررسی می‌کنند که در آن سال کدام سویه از ویروس در دنیا مشکل ساز می‌شود. به طور کلی هر واکسن،‌ در مقابل حداقل سه سویه از ویروس‌های آنفلوآنزا از بدن محافظت می‌کند.

کودکان به چند دوز واکسن آنفلوآنزا نیاز دارند؟
بیشتر کودکان تنها به یک دوز از واکسن آنفلوآنزا نیاز دارند. کودکان شش ماهه تا شش ساله‌ای که برای اولین بار این واکسن را تزریق می کنند  یا پیش از این تنها یک دوز از واکسن را دریافت کرده‌اند،‌ به دو دوز از واکسن به فاصله ۲۸ روز ‌نیاز دارند.


بیشتر بخوانید: فاصله زمانی مناسب بین تزریق واکسن آنفلوآنزا و کرونا


واکسن تزریقی یا استنشاقی؟
پس از پژوهش بیشترمشخص شد، اسپری بینی آنفلوآنزا نتوانست در مقابل نوع آنفلوآنزایی که بیشتر مردم را مبتلا کرده بود از کودکان محافظت کند و عوارض جانبی شامل آبریزش بینی، سرفه، تب، خس‌خس سینه، استفراغ و گلودرد ، سردرد و درد عضلانی هم  ممکن است برای کودکان اتفاق بیفتد.

چه کودکانی نباید واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند؟
 اگر سن کودک کمتر از شش ماه است.
 اگر در گذشته واکنش شدیدی به واکسن آنفلوآنزا داشته است.
 اگر فرزند شما به تخم‌مرغ آلرژی دارد.
 اگر حال کودک تان خوب نیست یا تب دارد.
عوارض جانبی واکسن آنفلوآنزا
رایج‌ترین عوارض جانبی واکسن آنفلوآنزا برای کودکان و نوجوانان،‌ درد در محل تزریق است. همچنین ‌ ممکن است تب ،‌ خارش و خستگی را هم تجریه کنند. این علایم می‌تواند تا دو روز ادامه داشته باشد.

همه بچه‌ها باید واکسن آنفلوآنزا  تزریق کنند؟
تزریق این واکسن پیشگیرانه، در حالت عادی برای بچه‌های سالم که هیچ بیماری یا مشکلی ندارند، توصیه نمی‌شود اما وقتی بیماری‌های زمینه‌ای مانند سرطان، دیابت ،قلبی و عروقی  در کودک وجود داشته باشد و ابتلا به آنفلوآنزا  بیماری شان را تشدید کند، تزریق این واکسن توصیه می‌شود.
خودسرانه تزریق نکنید
برای تشخیص این که فرزند شما به این واکسن احتیاج دارد یا نه، بهتر است از پزشک متخصص کمک بگیرید.

مراقبت‌های همیشگی قبل و بعد از تزریق واکسن 
فاصله گرفتن از افراد مبتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا
پرهیز از دست دادن ،بوسیدن و در آغوش گرفتن
شستن مرتب دست‌ها بعد از تماس با وسایلی مانند تلفن، صفحه کلید، دستگیره درها و ...
پوشاندن بینی هنگام عطسه و سرفه
تغذیه مناسب فصل سرما
تهویه محل کار و زندگی با باز کردن پنجره در طول روز
پوشیدن لباس گرم
نوشیدن آب کافی
استراحت و استفاده از داروهای تب‌بر با مشورت پزشک

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان