تاریخ انتشار: ۱۴:۵۹ - ۰۹ مهر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

نکاتی که دختران قبل از ازدواج باید بدانند

نکات حقوقی که دختران بایستی قبل از ازدواج بدانند بسیار ضروری به نظر می‌رسد و نباید زیر سایه مسائل احساسی محو شود را در این قسمت مشاوره حقوقی آنلاین توضیح می‌دهیم.

نکات حقوقی ازدواج

رویداد۲۴ در این قسمت به نکات حقوقی قبل از ازدواج برای دختران می‌پردازیم و مسائلی همچون مهریه، شیربها، نفقه، اجرت المثل و جهیزیه را از منظر حقوقی مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مهریه

مهریه مالی است که در زمان عقد نکاح، مرد متعهد به پرداخت آن به زن می‌شود.

دختران باید بدانند که مهریه حقی عندالمطالبه است و در هر زمانی این حق را دارند که نسبت به مطالبه آن از همسر خود اقدام نمایند و همچنین موضوع طلاق هیچ تفاوتی در ماهیت حق مهریه زنان ایجاد نمی‌کند.

زن می‌تواند با مراجعه به دفتر ثبت اسناد رسمی که سند عقد در آن ثبت شده است؛ مهریه را از شوهر درخواست نماید و مراجعه به دادگاه الزامی نیست.

در برخی از موارد؛ زوجین اقدام به تبدیل مهریه عندالمطالبه به مهریه عند الاستطاعه می‌نمایند که در این صورت؛ اگر زن تقاضای مهریه نماید، این تکلیف برعهده او است که اثبات کند مرد از دارایی و اموال کافی جهت پرداخت مهریه برخوردار است.
طبق قوانین جدید حمایت از خانواده؛ مرد به دلیل مهریه بیش از ۱۱۰ سکه بازداشت نمی‌شود و مرد می‌تواند با تسلیم دادخواست اعسار به دادگاه، تقاضای تقسیط مهریه را نماید.

شیربها

شیربها مسئله‌ای عرفی است و در مناطق مختلف کشور، تعیین شیربها به نحو متفاوت صورت می‌پذیرد.

برخی از خانواده‌ها شیربها را به‌صورت نقدی مقرر می‌کنند و برخی دیگر ترجیح می‌دهند که داماد با خرید چند قلم از کالا‌های اساسی به عنوان شیربها، کمک حال خانواده عروس شود.


بیشتر بخوانید: خانم‌ها؛ به جای مهریه این حقوق را بگیرید


نفقه

دادگاه با توجه به شرایط زندگی زن، مقتضیات روز، عرف و شرایط اقتصادی، مبلغ نفقه را تعیین می‌کند. عدم تمکین زن از شوهر سبب از بین رفتن حق و حقوق زن در خصوص نفقه می‌شود که بایستی دختران به این نکته حقوقی در خصوص نفقه توجه لازم را داشته باشند.

نفقه از جمله جرایم کیفری است که قابلیت طرح دعوی چندباره را دارا است و قانون بستر طرح دعوی در مورد نفقه پرداخت نشده گذشته را نیز برای زن فراهم نموده است. در صورت شاغل بودن زن و برخورداری از توانایی مالی نیز، نفقه بر عهده مرد است.

اجرت‌المثل

یکی از نکات حقوقی قبل از ازدواج برای دختران که لازم است بدانند بحث اجرت‌المثل هستش. زنان کار‌های مختلفی در زندگی زناشویی انجام می‌دهند که می‌توان به پخت و پز، نگهداری فرزندان، نظافت منزل، تربیت فرزندان و… اشاره کرد که طبق قانون؛ در ازای این کار‌ها زن مستحق دریافت اجرت و حق‌الزحمه. است که در صورت مطالبه زن، مرد بایستی آن را پرداخت نماید.

جهیزیه

 دادگاه در مقام حل اختلاف و رسیدگی به موضوع جهیزیه بر اساس عرف، عادت و اوضاع و احوال از حیث احراز تعلق عرفی وسایل به مرد یا زن تصمیم‌گیری می‌کند.

در هر زمانی زن از این حق برخوردار است که نسبت به انتقال جهیزیه به منزل پدری و خروج از منزل مشترک اقدام نماید و اساسا؛ تامین جهیزیه و وسایل مورد نیاز برای زندگی مشترک در زمره وظایف مرد قرار می‌گیرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مشاوره حقوقی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
خدیجه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
0
0
سلام باید درسی برای دوره متوسطه هم برای پسران وهم دختران گذاشته شود به نام قوانین عقدنامه که تمام قوانین آن را برای جوانان توضیح کامل بدهند تا کورکورانه ازدواج نکنند و موقع عقد بدون آگاهی از آن آنرا امضا نکنند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان