تاریخ انتشار: ۲۰:۴۵ - ۱۱ مهر ۱۴۰۰
در جلسه کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح شد؛

طرح خودکفایی در بحث برنج با تغییر ذائقه ایرانیان مبنی بر استفاده کمتر از برنج

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در مورد جلسه امروز (یکشنبه) کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس اظهار کرد: ما طرحی تحت عنوان خودکفایی در بحث برنج را دنبال می‌کنیم که براساس آن می‌توانیم در یک بازه کوتاه در بحث برنج ایرانی خودکفا شویم. امکان افزایش تولید برنج ایرانی در واحد سطح، تغییر ذائقه ایرانیان مبنی بر استفاده کمتر از برنج و استفاده بیشتر از پروتئین و سبزیجات، زهکشی زمین‌های شمال کشور و مکانیزه کردن ابزارآلات شالی‌کاری از موارد این طرح است.

تولید برنج در ایرانرویداد۲۴ نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ضمن ابراز امیدواری نسبت به کاهش قیمت برنج ایرانی گفت: خشکسالی امسال کشور باعث افزایش قیمت برنج شده است. امیدواریم با نظارت بر بازار و تصویب طرح خودکفایی برنج به وضعیت مطلوب برسیم.

پرویز اوسطی در مورد جلسه امروز (یکشنبه) کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس اظهار کرد: امروز دو موضوع را بررسی کردیم. موضوع اول ما درخصوص نهاده‌های دامی بود که با حضور معاونان وزیر اقتصاد و وزیر جهاد کشاورزی موضوع نگهداری نهاده‌های دامی در گمرکات را بررسی کردیم.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در جلسه امروز طرح ناظران کشاورزی را نیز بررسی کردیم. ما بنا داشتیم تا ناظران کشاورزی پس از سال 90 را تعیین تکلیف کنیم. هم‌اکنون در کمیسیون طرحی وجود دارد که کلیاتش در گذشته بررسی شده است. با این طرح حدود پنج هزار ناظر بخش کشاورزی تعیین تکلیف خواهند شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت برنج ایرانی در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت؟ اظهار کرد: در پایان جلسه امروز با بعضی از همکاران در این خصوص گفت‌وگو کردیم. به خاطر خشکسالی فراگیر در کشور برنج ایرانی در کشور کمتر از سال گذشته کشت شد. همین موضوع تقاضا را بالا برد و قیمت را افزایش داد.

این عضو مجمع نمایندگان استان کردستان با اشاره به قانون عدم واردات برنج خارجی در زمان فروش برنج ایرانی از مردادماه تا آبان‌ماه گفت: این موضوع در راستای حمایت از برنج ایرانی تصویب شد. پرواضح است که مردم ایران طالب برنج ایرانی هستند و کسانی هم که برنج ایرانی مصرف نمی‌کنند به علت توان مالی از برنج خارجی استفاده می‌کنند. البته خبرهای غیررسمی مبنی بر این شنیده‌ایم که عده‌ای برنج را احتکار کرده‌اند اما باید بگویم که در کشور امکان ذخایر راهبردی و امکان واردات برنج خارجی را داریم تا بازار را تنظیم کنیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ضمن ابراز امیدواری نسبت به تنظیم بازار برنج ایرانی گفت: ما طرحی تحت عنوان خودکفایی در بحث برنج را دنبال می‌کنیم که براساس آن می‌توانیم در یک بازه کوتاه در بحث برنج ایرانی خودکفا شویم. امکان افزایش تولید برنج ایرانی در واحد سطح، تغییر ذائقه ایرانیان مبنی بر استفاده کمتر از برنج و استفاده بیشتر از پروتئین و سبزیجات، زهکشی زمین‌های شمال کشور و مکانیزه کردن ابزارآلات شالی‌کاری از موارد این طرح است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان