تاریخ انتشار: ۱۳:۰۷ - ۱۲ مهر ۱۴۰۰
خطیب‌زاده:

سفر وزیر امور خارجه ارمنستان از پیش تعیین شده بود/ درباره اظهارات رژیم صهیونیستی در خاک آذربایجان بار‌ها تذکر دادیم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سفر امروز وزیر امور خارجه ارمنستان از پیش تعیین شده بود.

سفر وزیر امور خارجه ارمنستان از پیش تعیین شده بود/ درباره اظهارات رژیم صهیونیستی در خاک آذربایجان بار‌ها تذکر دادیم

رویداد۲۴ سعید خطیب‌زاده در نشست خبری صبح امروز خود (دوشنبه ۱۲ مهر) با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی درباره سفر وزیر امورخارجه ارمنستان گفت: سفر وزیر امور خارجه ارمنستان از پیش تعیین شده بود، تهران روابط خوبی با باکو و ایروان دارد و نگاه ما به گسترش روابط است و هرچه روابط در منطقه گسترده‌تر باشد صلح و ثبات بیشتر است. نفس سفر وزیر امور خارجه ارمنستان بر اساس روابط دوجانبه بر مسائل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حضور صهیونیست‌ها در خاک آذربایجان بیان کرد: از ابتدای جنگ این گزارشات را داشتیم و به طرف خودمان در باکو رساندیم، این گزارشات همچنان در دست ما است، اما اجازه بدهید این مسائل از مسیر خود ادامه پیدا کند.

وی درباره دستگیری چند راننده ایرانی در مرز آذربایجان گفت: روابط ایران و آذربایجان همواره با روند رو به رشد بوده است، جمهوری اسلامی ایران نیز همواره کمک به برادارنش در آذربایجان داشته‌است و باید اجازه بدیم که مسیر همان طور پیش برود و نیازی نیست برخی از مسائل در فضای رسانه‌ای مطرح شود. رفتاری که با رانندگان ایرانی شده است را در چارچوب روابط همکاری و دوستانه نمی‌دانیم و باید جزئیات را بررسی کنیم. البته در خصوص روابط ایران و آذربایجان و اقدامات و اظهارات رژیم صهیونیستی در خاک این کشور علیه ملت بزرگ جمهوری اسلامی بار‌ها تذکر دادیم. ما به حفظ تمامیت ارضی آذربایجان معتقد هستیم و باید این کار انجام شود.


بیشتر بخوانید:پشت پرده جنگ دوم قره باغ/ چرا شرایط منطقه قفقاز به نفع ایران است؟


خطیب زاده درباره حضور گروهک‌های تروریستی در اقلیم کردستان که علیه ایران اقدام می‌کنند، گفت: ایران در قبال گروهک‌های تروریستی یک صبر راهبردی داشت. پیام قاطعی که ایران به دوستان خود در دولت عراق و اقلیم کردستان ارسال کرده که این مسیر و اقدامات تروریستی دیگر نمی‌تواند ادامه یابد. نمی‌شود در مرز‌های اقلیم کردستان عراق و در عراق شاهد حضور پایگاه‌های نظامی توسط گروهک‌های تروریستی ضد ایران باشیم. نمی‌توانیم شاهد برقراری پایگاه‌های نظامی باشیم که گروهک‌های تروریستی برای حمله به ایران مورد آموزش قرار می‌گیرند. ایران بیش از این نمی‌تواند صبر کند به دوستان در عراق و اقلیم گفته شده که این اقدامات به هیچ وجه از سوی ایران تحمل نمی‌شود و این‌ها باید خلع سلاح شده و پایگاه‌ها برچیده شوند.

وی افزود: اقلیم و دولت مرکزی عراق باید به وظایف خود عمل کرده و این‌ها را خلع سلاح کنند. متاسفانه سال‌هاست در منطقه اقلیم این موضوع رعایت نشده است. دوستان ما در اقلیم و عراق گفتند که تلاش می‌کنند، ولی این‌ها کافی نیست. مطالبه جدی ماست و آن را تا آخر پیگیری جدی خواهیم کرد. بیش از این تحمل این دست اندازی‌های بچگانه را در منطقه شمال غرب نداریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گفتگو‌های ایران و عربستان گفت: گفتگو‌ها در حال انجام است، هیچ پیش شرطی از سوی ایران و عربستان مطرح نیست و در تلاش هستیم که مسیر تازه‌ای آغاز شود.

خطیب‌زاده درباره حادثه تروریستی در کابل گفت: تروریسم در هر شکل و رنگ محکوم است. ایران موضع ثابتی درباره عملیات تروریستی داشته و بلااسثتنا آن‌ها را محکوم کرده است. افغانستان خسته از تروریسم، خشونت و افراطی‌گری است و همه باید به افغانستان امن و باثبات کمک کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در دولت سیزدهم نقشه و پلنی برای مذاکرات وجود دارد، بیان کرد: دولت‌های جمهوری اسلامی ایران معروف هستند که نگاه راهبردی به مسائل داشته باشند، اتفاقا پلن b و C است که دنیا را به فکر برده‌است. بدیل برای برجام جالب نیست، سال‌ها گفتگو برای این سند شده است، طرفی وجود دارد به اسم ایالات متحده که بند بند این سند را نقص کرده است به گواه ۱۵ سند جمهوری اسلامی تمامی وظایف خودش را انجام داده است، زمانی که پاندمی کرونا آمد امثال پمپو گفتند کاری که فشار حداکثری نکرد پاندمی کرونا می‌کند. تمرکز ما احیای برجام در چارچوب منافع مردم است. ما حاضر هستیم کاهش تعهدات خودمان را هم متوقف کنیم و به روز صفر بازگردیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، در خصوص خبر سفر وزیر امورخارجه به لبنان گفت: سفر آقای امیرعبداللهیان درپایان هفته انجام خواهد شد که دارای ۲ ایستگاه است، اما اجازه دهید که هماهنگی‌ها به پایان برسد بعد اطلاع رسانی شود. تحکیم روابط ۲ جانبه مورد تاکید است. تشکیل دولت در لبنان خواسته دیرینه ایران است و ما هم به خواست مردم این کشور احترام می‌گذاریم.

خطیب زاده درباره اظهارات وزیر امورخارجه درباره آزادسازی ۱۰ میلیارد پول‌های ایران و در پاسخ به این سوال که که آیا این موضوع شرط برگشت به مذاکرات وین است، گفت: آنچه وزیر امور خارجه بیان کرد این است که منطق دولت آمریکا تغییر نکرده و می‌خواهد میراث شکست خورده تحریم‌ها برعلیه برجام و ملت ایران توسط بایدن حفظ شده و نتیجه مورد تمایل در وین که بازگشت به برجام است، حاصل شود.

وی با بیان اینکه آمریکا باید نشان دهد در روش و اقدام تغییر کرده است، یادآور شد: نمی‌شود هیچ کدام از پول‌های ایران در بانک‌های دیگر توقیف باقی مانده باشد و آمریکا به عنوان خواهان حرف‌هایی را مطرح کند. آمریکا به روش‌های مختلف می‌توانست حسن نیت خود را نشان دهد از جمله اینکه پول‌های ایران برگرداند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره نقش روسیه در مسائل اخیر قفقاز و تنش‌های اخیر و میانجیگری میان تهران و باکو بیان کرد: روابط تهران و باکو و روابط ایران و همسایگانش نیازمند میانجی نیست بلکه سعی کرده به شکل حرفه‌ای و بیطرفانه میانجی کشور‌های دیگر باشد.

وی تاکید البته درخصوص مسائل مختلف با مسکو گفتگو‌های راهبردی داریم که شامل تحولات منطقه پیرامونی نیز است. موضع ایران و روسیه درخصوص دریای خزر و مانور‌های نظامی در آن مشترک است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آزاد سازی ۱۰ میلیون دلار تاکید کرد: این پول‌ها، پول‌های ایران است و اعانه نیست.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان