تاریخ انتشار: ۰۰:۰۳ - ۱۴ مهر ۱۴۰۰
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

ستادهای انتخاباتی پربرکت!/ استانداران دولت رئیسی چگونه انتخاب شدند؟

استانداران جدید در دولت رئیسی یکی یکی انتخاب می‌شوند و آنگونه از احمد وحیدی بر می‌آمد، صرفا طیف اصولگرایان نزدیک به همان جریان منصوب شوند. رویداد۲۴ در این گزارش بررسی کرده که وضعیت استانداران جدید چگونه است و چگونه انتخاب شدند.

استانداران دولت رئیسی

رویداد۲۴ در روز‌های گذشته صحبت‌های علم الهدی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت که گفته بود مطالبات از دولت جدید نباید «انتقام‌جویانه» و «سهم‌خواهانه» باشد و باید با رویکرد جهادی صورت بگیرد: «کسانی نیز سودای منصب دارند و در انتخابات و ستاد‌ها شرکت کردند تا نصیبی داشته باشند و سهمی بگیرند؛ همه آن‌ها که نمی‌توانند منصب بگیرند و آن‌هایی که منصب نمی‌گیرند شروع به تخریب می‌کنند. مردم انقلابی که با توجه به شاخص‌های رهبری و شناخت این معیار‌ها و شاخص‌ها و عملکرد گذشته آقای رئیسی به ایشان رای دادند در انتظار تحقق شعار‌های رئیس جمهور هستند.»

مشخص بود این صحبت‌ها، پاسخ به گروه‌هایی بود که در ایام انتخابات به یاری رئیسی آمده بودند و حالا سهم خود را از کیک پیروزی می‌خواستند. البته ابراهیم رئیسی مثل پدرزنش، برخورد بدی با سهم‌خواهان نکرد و اتفاقا در هفته‌های گذشته رئیس ستاد‌های خود در استان‌های زنجان و اصفهان را به عنوان استاندار در این دو استان منصوب کرد. به این ترتیب حامیان رئیسی امیدوار شدند که بتوانند سهم بیشتری از مدیریت‌های محلی را در هفته‌های آینده به دست بیاورند.

محسن افشارچی استاندار زنجان

محسن افشارچی استاندار جدید زنجان، یک چهره دانشگاهی است و از سال ۸۹ تا ۹۳ ریاست دانشگاه زنجان را بر عهده داشته است. اکانت توییتری که ظاهرا متعلق به این چهره است و چند سالی است فعالیت دارد، به شدت از جریان پایداری در زمان مطرح شدن طرح صیانت انتقاد کرده است، اما به شدت منتقد سیاست خارجی ظریف و دولت حسن روحانی است. دانشجویان دانشگاه زنجان هم می‌گویند او در زمان ریاست دانشگاه، تفکرات تندی نسبت به سایر اصولگرایانی که در شهر‌های دیگر حضور داشتند، نداشته است.

افشارچی از چهره‌های اصلی دعوت از محمود احمدی‌نژاد به زنجان در سال ۹۴ بود. در سال ۹۶ ریاست ستاد رئیسی در زنجان به عهده مصطفی طاهری بود که او هم چهره‌ای دانشگاهی محسوب می‌شود. طاهری سال ۹۸ نامزد انتخابات شد و افشارچی را به عنوان رئیس ستاد خود معرفی کرد. افشارچی در انتخابات ۱۴۰۰ هم رئیس ستاد رئیسی بود و به این ترتیب، شاید یکی از هماهنگ‌ترین استانداران با نماینده مجلس باشد.

زنجان در سال‌های گذشته، شاهد حوادث تند سیاسی نبوده است. البته در سال ۸۷ معاون فرهنگی دانشگاه زنجان قصد تجاوز به یکی از دانشجویان دختر را داشت که منجر به تحصن گسترده دانشجویان و اخراج معاون فرهنگی و بازداشت بعضی معترضان شد. پیش از آن در دهه هفتاد نیز در ماجرای جدایی استان قزوین از زنجان، اعتراضاتی در این استان رخ داده بود.

احمد حکیمی پور و بعضی دوستان او که منتقد دولت اکبر هاشمی رفسنجانی بودند هم اعتراضاتی در دهه هفتاد در این شهر سازماندهی کرده بودند که منجر به جدل‌هایی در انتخابات مجلس شده بود.

سید رضا مرتضوی استاندار اصفهان

به گزارش رویداد۲۴ سیدرضا مرتضوی فارغ‌التحصیل مهندسی مواد از دانشگاه صنعتی اصفهان و عضو هیات علمی همین دانشگاه است. مرتضوی به مدت سه سال در دولت محمود احمدی‌نژاد فرماندار شهرضا بود. مرتضوی در سال ۹۷ و در دوران حضور ابراهیم رئیسی در تولیت آستان قدس رضوی به عنوان رئیس دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان اصفهان فعالیت می‌کرد. او در سال ۱۴۰۰ به عنوان رئیس ستاد رئیسی در اصفهان انتخاب شد.

در شبکه‌های اجتماعی فیلمی از مرتضوی وجود دارد که او در جمع کشاورزان اصفهانی، به خاطر فرستادن آب اصفهان به یزد، از رئیس جمهوران سابق انتقاد می‌کند و به خصوص نام احمدی نژاد را هم به زبان می‌آورد.

مسئله آب و اعتراضات کشاورزان اصفهان در کنار اعتراضات سال ۹۶ و ۹۸ که شهر‌های زیادی را در استان اصفهان درگیر کرده بود، مهمتنرین چالش سیاسی استاندار جدید اصفهان خواهد بود.

احمد سالک روحانی تندروی اصفهانی با استقبال از انتصاب رضا مرتضوی گفته است انرژی جوانی، روحیه انقلابی و جهادی و پشتکار فراوان و ستودنی استاندار برگزیده به همراه نگاه واقع بینانه مسئولان کشوری به استان اصفهان، می‌تواند مسیری درست و منطقی ایجاد نماید که چشم‌انداز آن حل مشکلات استان و جبران سوء مدیریت‌های قبلی باشد.

پیش از این حدود صد فعال دانشگاهی اصولگرا در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، از استاندار شدن مرتضوی حمایت کرده بودند.
هنوز استانداران مصوب شده به یک سوم استان‌های کشور هم نرسیده است، اما تا همینجا هم پیام روشنی برای انتخابات بعدی ایران دارد. اینکه ریاست ستاد‌های انتخاباتی، بدون اجر نخواهد بود. حتی اگر پدرزن رئیس جمهور، منتقد این سهم‌خواهی‌ها باشد.

مهدی دوستی استاندار هرمزگان

در استان‌هایی همچون مرکزی و خراسان رضوی و فارس و خوزستان و ... که روحانی بومی بلندپایه یا امام جمعه بومی دارند، کار استاندار بسیار سخت است؛ چه آنکه معمولا چنین روحانیونی ارتباطات و نفوذی دارد که در امور اجرایی بسیار اثر می‌گذارند یا در بدبینانه‌ترین حالت دخالت می‌کنند؛ در استان هرمزگان اما چنین فضایی وجود ندارد و سال‌هاست که امام جمعه و عضو مجلس خبرگان رهبری هم از شهرهای دیگر هستند. در چنین فضایی مهدی دوستی به عنوان استاندار هرمزگان انتخاب شده است و به نظر می‌رسد با چالشی که در استان‌های دیگر وجود دارد، روبرو نیست.

مهدی دوستی در ابتدا رئیس ستاد سعید محمد بود اما با کناره‌گیری سعید محمد از انتخابات ۱۴۰۰، مهدی دوستی به ستاد ابراهیم رئیسی پیوست و سخنگوی ستاد شد.

در ابتدا قرار بود دوستی به عنوان وزیر نفت معرفی شود اما زور گعده اوجی و رستم قاسمی چربید تا دوستی به عنوان زیر معرفی نشود. پس از آن گفته شد احتمال معرفی او به عنوان وزیر مسکن وجود دارد که چنین اتفاقی هم نیفتاد. مهدی دوستی یکی از گزینه‌های مدیریت شرکت ملی نفت ایران نیز بود اما طبیعی بود در فضای اختلاف اوجی و دوستی، او به وزارت نفت نرود. پس آن شنیده شد قرار است او به شستا برود و پس از آن نام استانداری گلستان و مرکزی نیز مطرح شد اما عاقبت مهدی دوستی به جنوبی‌ترین نقطه ایران رفت؛ شاید یکی از دلایلی که مهدی دوستی به هرمزگان رفت، این بود که او زمانی مسئول ساخت پالایشگاه بزرگ ستاره خلیج در هرمزگان بوده است و مدت‌ها در این استان حضور داشته است.

حالا با معرفی مهدی دوستی، سهم‌خواهی‌ها آغاز شده و از همین ابتدا نمایندگان هرمزگان گفته‌اند چون از آنها نظرخواهی نشده، در مراسم معارفه حضور نخواهند یافت؛ از آن سو چهره‌هایی همچون راستی و هاشمی تختی که نامشان به عنوان گزینه‌های احتمالی استانداری مطرح بود، از دوستی حمایت کرده‌اند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ابراهیم رئیسی
نظرات شما
پیشخوان