تاریخ انتشار: ۱۶:۴۳ - ۱۲ مهر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

آیا امیرعبداللهیان و باقری می‌توانند مذاکرات وین را به سرانجام برسانند؟

دهم مهرماه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشور در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما حضور پیدا کرد. امیرعبداللهیان اظهار داشت که اگر امریکا جدیت دارد و برای بازگشت ایران به میز مذاکرات وین عجله دارد، ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده تهران را آزاد کند. او همچنین گفت که سیاست خارجه و اقتصاد کشور را به برجام گره نمی‌زنیم

آیا امیرعبداللهیان و باقری می‌توانند مذاکرات وین را به سرانجام برسانند؟

رویداد۲۴ دهم مهرماه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشور در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما حضور پیدا کرد. امیرعبداللهیان اظهار داشت که اگر امریکا جدیت دارد و برای بازگشت ایران به میز مذاکرات وین عجله دارد، ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده تهران را آزاد کند. او همچنین گفت که سیاست خارجه و اقتصاد کشور را به برجام گره نمی‌زنیم. قاسم محبعلی مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه، درباره این اظهارات امیرعبداللهیان، گفت: «فکر می‌کنم این سخنان بیشتر یک حرف تبلیغاتی و غیر عملی باشد تا اینکه بتواند به یک نتیجه عملی رسد.»

محبعلی تصریح کرد: «برجام یک مجموعه کاملی است که یا باید به تمامش بازگشت یا باید توافق گام به گام با امریکا کرد که دو طرف برگردند بنابراین پیشنهاد اینکه یک طرف اقدام یک طرفه انجام دهد، بعید می‌دانم چندان موردتوجه طرف مقابل قرار گیرد و پاسخی داشته باشد.»

وی ادامه داد: «با این تفاسیر بهتر است این موارد روی میز مذاکره مطرح شود و در صورت توافق همانطور که اشاره کردم، اقدامات بعدی صورت گیرد؛ لذا فکر می‌کنم این سخنان بیشتر یک حرف تبلیغاتی و غیر عملی باشد تا اینکه بتواند به یک نتیجه عملی رسد. در ضمن این نشان دهنده نقطه ضعف ایران است که برایش اهمیت دارد که در این وضعیت به ده میلیارد دلار دست پیدا کند.»

در بخشی دیگر از برنامه نگاه یک، امیرعبداللهیان گفت که وزارت خارجه مذاکرات را دنبال می‌کند و مذاکرات در چارچوب فعالیت‌های معاونت سیاسی وزارت خارجه پیش می‌رود، محبعلی در پاسخ به این پرسش که مذاکرات با روی کار آمدن علی باقری‎کنی به عنوان معاون سیاسی وزارت امور خارجه، به کدام سو پیش می‌رود، عنوان کرد: «تیم قبلی که تحت نظر آقای ظریف بود، یک تیم حرفه‌ای و آشنا به مسائل بین المللی بود، تجربه کامل دیپلماتیک داشتند، سازمان ملل و مذاکرات مربوط به خلع سلاح را خوب می‌شناختند. طبیعی است که اگر تیم در آن سطح نباشد و توانایی‌های لازم را نداشته باشد، می‌توان گفت همچون دوران احمدی نژاد و جلیلی مذاکرات یا به نتیجه‌ای نمیرسد یا منافع ایران به خطر می‌افتد.»

این کارشناس مسائل سیاسی فزود: «گرچه باید منتظر ماند تا ببینم تیم مذاکره کننده چه کسانی هستند، ولی این تیمی که الان مورد بحث است، شرایط لازم را برای مذاکره جامع و متناسب با منافع ملی ایران و همتای طرف بین المللی را ندارد.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
0
0
اگه به سایت شما باشه جواب معلومه خییییرررررر
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان