تاریخ انتشار: ۱۷:۱۴ - ۲۱ مهر ۱۳۹۵

کلین شیت عامل موفقیت تیم ملی فوتبال

محمد آیتی*
سه‎شنبه شب یکی از مهمترین شب‎های فوتبال کشور بود. پیروزی یک بر صفر مقابل کره‎جنوبی در مقابل دیدگان 80 هزار هوادار عاشق حسینی باعث این شکوه ملی شد. حالا ایران با 10 امتیاز در صدر گروه A قرار گرفته و منتظر آن است تا در 25 آبان در مقابل سوریه آخرین بازی دور رفت خود را برگزار کند.

بی‎شک پیروزی در مقابل سوری‎ها آن هم در شرایطی که مهمان حریف هستیم مسیر صعود به جام جهانی روسیه را به قدری برای ملی پوشان هموار می‎کند که شاید برای اولین بار باشد که بدون اما و اگرها جواز صعود به جام جهانی را کسب می‎کنیم.

امروز سه برد و یک تساوی در مقابل حریفان باعث آن شده که فوتبال ایران در یکی از بالاترین سطوح خود در آسیا قرار بگیرد. پیروزی در برابر ازبکستان آن هم در تاشکند و یا شکست کره‎جنوبی که از سال 1986 بدون وقفه به عنوان نماینده آسیا در جام جهانی حضور داشته، مُهر تاییدی بر عملکرد تیم ملی فوتبال است.

به باور برخی کارشناسان، پیروزی در مقابل کره‎جنوبی و ندادن هیچ شانس گلزنی به آن‎ها، یکی از بهترین عملکردهای کارلوس کیروش از زمان حضورش در ایران بوده است. اما نکته حائز اهمیت در موفقیت تیم ملی فوتبال و کسب 10 امتیاز از 12 امتیاز ممکن، بسته نگه داشتن دروازه بوده است. ساختار تیمی ایران در چهار بازی گذشته به قدری اصولی بود که کمترین شانس را برای مهاجمان حریف ایجاد کرد.

نمایش عالی و روحیه بالای بیرانوند جوان در دروازه و دفاع منطقی تیم ملی این اطمینان خاطر را برای مهاجمان تیم ایجاد کرده تا با آرامش کامل به زدن ضربات آخر بیندیشند. حال وقتی دروازه تیم ملی بسته می‎ماند نتیجه آن می‎شود که ما یا بازی را می‎بریم و یا حداقل یک امتیاز را دشت می‎کنیم. اکنون با تاکتیک تیمی توانستیم سه بازی از چهار بازی انجام شده را با پیروزی پشت سر بگذاریم و اگر کمی دقت و شجاعت به خرج می‎دادیم می‎توانستیم چین را در خانه‎اش به زانو دربیاوریم؛ همانطور که تیم نه چندان قدرتمند سوریه موفق به این کار شد.

حال شاگردان کیروش برای رسیدن به پربیننده‎ترین تورنمنت ورزشی، شش فینال دیگر را در پیشرو دارند که سه نبرد آن در تهران و در حضور 80 هزار هوادار خونگرم تیم ملی است که مطمئناً این حضور احتمالی و پرشور می‎تواند جاده صاف‎کنی برای موفقیت ملی پوشان باشد.

امروز کیروش به درستی دریافته که بسته نگه داشتن دروازه تیم، بهترین راه برای کسب نتایج دلخواه است زیرا افرادی مانند رضا قوچان نژاد، سردار آزمون، علیرضا جهانبخش و دیگر مهاجمان افرادی نیستند که برای گلزنی نیاز به موقعیت‎های بسیار داشته باشند. از طرف دیگر علیرضا بیرانوند جوان و باانگیزه برای آنکه نام خود را در تاریخ فوتبال ایران جاودانه کند سخت به دنبال ادامه کلین شیت‎های خود است. بیرانوند خوب می‎داند برای بازی در بالاترین سطح فوتبال دنیا شانسی برایش به وجود آمده است که اگر به خوبی از آن استفاده کند می‎تواند نامش را در کنار مرحوم ناصر حجازی و احمدرضا عابدزاده به یادگار باقی گذارد.

*روزنامه‎نگار
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان