تاریخ انتشار: ۱۵:۱۲ - ۱۸ مهر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۶ نظر
محمدحسن آصفری:

دولت روحانی دیپلماسی فعالی نداشت، حالا نتیجه‌اش مواضع ضدایرانی جمهوری آذربایجان است

نماینده مجلس یازدهم گفت: ایران در دولت آقای روحانی نتوانست با کشور‌های قفقاز ارتباط خوبی برقرار کند و حالا نتیجه‌اش مواضع ضدایرانی جمهوری آذربایجان است یا می‌بینیم که حتی عراق که تحت حمایت ایران قرار داشت با ایران همراه نیست.

دستگاه دیپلماسی دولت آقای روحانی به هیچ‌وجه دیپلماسی فعالی نداشت/ حالا نتیجه‌اش مواضع ضدایرانی جمهوری آذربایجان است

رویداد۲۴ عرصه سیاست خارجی، عرصه‌ای تعیین‌کننده برای این روز‌های ایران است، زیرا اگر ایران بتواند با موضعی قدرتمند در مذاکرات وین شرکت کند و برجام را به شکلی که تأمین‌کننده منافع ملی مردم ایران باشد، احیاء کند، حتما در مسیر اقتصادی و سیاست خارجی کشورمان تحولات مهمی رخ خواهد داد.

به گزارش فردا، محمدحسن آصفری، نماینده مجلس و تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره این موضوع گفت: «متأسفانه دستگاه دیپلماسی ایران در نزدیک به یک دهه گذشته نتوانست بر اساس منافع ملی عمل کند و امروز ما شاهدیم که هزینه خواب خرگوشی تیم دیپلماسی پیشین را می‌دهیم. وقتی به اطراف خود نگاه کنیم، در می‌یابیم که هیچ چیز سر جایش خودش نیست. ایران در دولت آقای روحانی نتوانست با کشور‌های قفقاز ارتباط خوبی برقرار کند و حالا نتیجه‌اش مواضع ضدایرانی جمهوری آذربایجان است یا می‌بینیم که حتی عراق که تحت حمایت ایران قرار داشت با ایران همراه نیست. واقعیت این است که دستگاه دیپلماسی دولت آقای روحانی به هیچ‌وجه دیپلماسی فعالی نداشت و اگر می‌توانستیم از ظرفیت‌های منطقه‌ای استفاده خوبی داشته باشیم، اکنون دولت جدید با این میزان از مشکلات رو‌به‌رو نبود».

او درباره علملکرد دولت قبل در حوزه برجام هم بیان کرد: «موضوع برجام به طور مستقیم به اقتصاد کشور مربوط است. دنیای امروز، دنیای رقابت است و اگر ما در حوزه اقتصادی غفلت کنیم، دچار خسران بسیاری می‌شویم. ما در حوزه میدان هزینه‌های بسیاری دادیم و اتفاقا حضور ایران در میدان باعث شد تا بسیاری از کشور‌های منطقه در امنیت به سر ببرند. ایران بیش از همه کشور‌های منطقه در این حوزه هزینه داد، اما دستگاه دیپلماسی نتوانست در ارتباط با کشور‌های همسایه این موضوع را جا بیندازد که ایران چه‌طور باعث امنیت منطقه شد».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره ضرورت‌های کنونی در حوزه برجام اظهار کرد: «اکنون صرفا باید به فرجام برجام اندیشید؛ اینکه تمام تحریم‌ها لغو شود و ایران بتواند همسایه‌های شرقی و نهاد‌های بین‌المللی را مجاب کند که اگر گشایشی در اقتصاد ایران به وجود آید، امکان سرمایه‌گذاری وسیعی وجود خواهد داشت». ​


بیشتر بخوانید: تبعات سخت درگیری نظامی ایران و آذربایجان/ دولت رئیسی با چه شرایطی روبروست؟


او همچنین بیان کرد: «در مذاکرات دیگر نباید اشتباه شود تا غربی‌ها با استفاده از واژگانی منافع خود را ببرند و به منافع ملی ما لطمه بزنند».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین تصریح کرد: «ما از روس‌ها نیز انتظار داریم تا در مذاکرات بیش از گذشته با ایران همراهی کنند و مطمئن باشند که اگر تحریم‌های غربی‌ها رفع شود ایران همسایگان شمالی و شرقی را فراموش نمی‌کند».

آصفری در پایان درباره تیم مذاکره‌کننده فعلی گفت: «اکنون برای قضاوت درباره تیم مذاکره‌کننده زود است، اما امید داریم که تیم فعلی با روحیه‌ای انقلابی، جهادی و با تکیه بر علم و آگاهی به مذاکرات برود و حواسشان باشد که اشتباهات تیم مذاکره‌کننده قبلی را تکرار نکنند».

منبع: فردا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
0
0
والا مامتوچه حرف این عتیقه نشدیم اززمان شروع بکاردولت ریسی که فعلا دولت ایشان دارد شاخ وشانه می کشد باادربایجان والان باکردستان عراق وهرروزباهمسایگان دارددرگیری درست می کند ودراخرباید گفت اصلا دولت ریسی درداخلش هرچ ومرچ وهرکی دنبال پست ومقام است وبدبختانه افراد موردانتخابات ایشان ازافراطی ترین ادمها وبیشترشان دردولت احمدی نزادامتحان پس داده های ان دولت هستند بدون هیچ کارنامه قابل قبولی که الان دوباره ریسی دارداینهارامصدرکارهامی کند وخدابدادملت برسد اززمان شروع بکارریسب فقط رشد افزایش قیمت هاراماملت مشاهده می کنیم که هیچ صدایی ازمچلس ورسانه های همسو این دولت ورنمی اید ورصورتی که دردولت روحانی هرروزدرمچلس ورسانه هاسروصدا وکشاندن وزیربه مچلس بوده است درهرحال ماملت ازاین دولت شش کلاس سواد وافراددولت ایشان ابی گرم نخواهدشد
Nima
|
United States of America
|
۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
0
0
اره واقعا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
0
0
فقط فک زدن رو بلدید 8 سال دست نور دیده شماها بود که نظرش به نظر شماها نزدیک بود در مورد طلب خسارت جنگ چه حرکتی کرد!؟ چرا آنجالال مونی گرفتید!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
0
0
تقصیر حسن کلید ساز نیست
بعد از دولت خاتمی و با احمدی نژاد ما به قهقرا رفتیم
دلیلش رو هم خود این آقا بهتر میدونه
ناشناس
|
Austria
|
۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
0
1
عمو جون سیاست خارجی رو مگه دولت شیخ فری تعیین میکرد.سیاست خارجی رو یجا دیگه تعیین میکنه.
بهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
0
1
اخه حرف نزنی نمیشه . از کی سیاست خارجی با مثلا رئیس جمهور بوده ؟ یه بار یشین حرفهای اقا را گوش کن بلکه بفهمی . علیلوف و عردوقان را امثال شماهای نادان بزرگ کردید . اونها سگ کی باشن . تا مثال شما هستند اون دوتا مزدور پشتشون گرمه .
نظرات شما
پیشخوان