تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۱۸ مهر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۹ نظر
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

تبعات سخت درگیری نظامی ایران و آذربایجان/ دولت رئیسی با چه شرایطی روبروست؟

تنش‌های جدید در منطقه و تهدید به بروز جنگ میان ایران و آذربایجان پس از روی کار آمدن ابراهیم رئیسی در ایران مطرح می‌شود، وی وارث یک نظم ژئوپلیتیک منطقه‌ای حامی غرب است که در تقابل با ایران قرار دارد و شامل ترکیه، آذربایجان و پاکستان است.

ایران و آذربایجان

رویداد۲۴  تنش در روابط میان ایران و آذربایجان به برگزاری مانورهای نظامی در مرزهای مشترک و دعوت به خویشتن داری طرفین منتهی شده است. حالا اما نظم جدید منطقه ای در مقابل ایران خودنمایی می‌کند. ایران در حالی که خود را حامی جمهوری آذربایجان در مناقشه قره باغ معرفی می کرد اکنون پهپادهای اسرائیل را در مرزهای مشترک ایران و آذربایجان به صف شده در مقابل خود می‌بیند. 

میدل ایست آی از تقابل دو گروه در منطقه می‌گوید، ایران و ارمنستان و روسیه در یک طرف و پاکستان و ترکیه و آذربایجان در سوی دیگر قرار دارند. به نوشته میدل ایست آی، روی کار آمدن ابراهیم رئیسی در ایران تنش میان این دو گروه را تشدید خواهد کرد.

میدل ایست آی در گزارش خود با تشریح آخرین وضعیت مرزهای ایران و آذربایجان نوشت که ایران در حالی بزرگترین مانور نظامی خود طی سه دهه گذشته را در مرز‌های مشترک با آذربایجان برگزار می‌کند که شاهد تشدید لفاظی‌های نظامی تهران علیه باکو هستیم. در این گزارش به اوضاع در آذربایجان نیز اشاره شده و ادعا می کند که میهن پرستی در آذربایجان که پس از پیروزی اخیر این کشور در جنگ دوم قره باغ افزایش پیدا کرده بود، برای مقابله با تهدید ایران بسیج شده است.

درگیری نظامی میان ایران و آذربایجان منجر به به آتش کشیدن منطقه خواهد شد. با توجه به اینکه ترکیه به تازگی بیانیه شوشا در ژوئن گذشته که یک پیمان امنیتی بود را با باکو امضا کرد، ترکیه قطعا از آذربایجان در هرگونه درگیری احتمالی حمایت خواهد کرد. پاکستان، متحد آذربایجان و ترکیه نیز در صورت بروز هرگونه درگیری میان تهران و باکو، فشار‌های نظامی بر مرز‌های شرقی ایران را افزایش خواهد داد. در همین حال، ارمنستان که تمایلی به پذیرش شکست خود در جنگ اخیر قره‌باغ مقابل آذربایجان ندارد، ممکن است وسوسه شود تا از بحبوهه جنگ ایران و آذربایجان برای بازپس گیری آنچه ملی گرایان ارمنی شرق ارمنستان می‌خوانند، استفاده کند که خود به بروز جنگ دیگری بر سر قره باغ منجر خواهد شد.


بیشتر بخوانید:تبعات منفی و هزینه‌های بیشمار خصومت با آمریکا برای ایران/ راهبرد سیاست خارجی ایران باید اصلاح شود


در ادامه این گزارش آمده است: به آتش کشیده شدن منطقه برای سیاست خارجی روسیه در قفقاز شمالی خسارت بار خواهد بود چرا که این موضوع می‌تواند عملیات صلح روسیه در منطقه قره باغ را با خطر مواجه کند. کرملین در صورت آنکه متحدان منطقه‌ای آن یعنی ایران و ارمنستان وارد عملیات نظامی شوند دیگر نمی‌تواند تظاهر به بی طرفی کند.

تنش‌های جدید در منطقه و تهدید به بروز جنگ میان ایران و آذربایجان پس از آن مطرح می‌شود که ابراهیم رئیسی رئیس جمهور جدید ایران به تازگی کار خود را در این کشور آغاز کرده است، وی وارث یک نظم ژئوپلیتیک منطقه‌ای است که در تقابل با ایران قرار دارد. بخشی از این نظم ژئوپلیتیک که گروهی نظامی و امنیتی حامی غرب محسوب می‌شوند شامل ترکیه، آذربایجان و پاکستان است.

در ۲۷ ژولای ترکیه، آذربایجان و پاکستان توافق باکو را امضا کردند، این توافق یک شراکت استراتژیک است که شکل جدیدی برای همکاری‌های نظامی و سایسی میان این سه کشور ایجاد می‌کند. بیانیه باکو حمایت خود را از بازگشت مناطق اشغالی آذربایجان در ارمنستان اعلام و همبستگی خود را با پاکستان بر سر منطقه مورد مناقشه جامو و کشمیر ابراز می‌کند. در اوایل سپتامبر گذشته، ترکیه آذربایجان و پاکستان یک مانور نظامی مشترک سه گانه در باکو برگزار کردند. در این مانور نظامی رهبران نظامی آذربایجان از دو متحد دیگر این کشور در جریان جنگ ۲۰۲۰ قره باغ تشکر کردند.

از سوی دیگر، اسرائیل که همکاری امنیتی با آذربایجان و از اوایل سال ۲۰۰۰ دارد نیز به این گروه ژئوپولیتیکال تعلق دارد. در دوم آگوست گذشته در جریان روابط گرم میان ترکیه و اسرائیل، آذربایجان دفتری را با هدف توسعه تجارت و توریسم در اسرائیل تاسیس کرد که می‌تواند مقدمه‌ای برای گشایش سفارت رسمی آذربایجان در اسرائیل باشد. اسرائیل از اوایل سال ۱۹۹۳ در باکو سفارتخانه دارد.

گروهی که در مقابل این نظم ژئوپلیتیکالی قرار دارد اما شامل روسیه، ارمنستان و ایران است. در حالی که نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی شرکت کرد، الهام علی اف در این مراسم حضور پیدا نکرد. علاوه بر آن، ارمنستان در مناقشه ارزی هند با پاکستان از دهلی نو حمایت کرد.

عجیب نیست که روی کار آمدن ابراهیم رئیسی در ایران منجر به وخامت روابط میان دو گروه ژئوپلتیکال در منطقه خواهد شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
3
13
جنگ جنگ تا نابودی....این شعار جدیده
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
5
12
جمهوری اسلامی ایران ،رو اسب بازنده سرمایه گذاری کرده؛انهم ارمنستانه؛ اگه اخبار درست باشه که مرز گرجستان و ترکیه و باکو بسته شده؛ارتباط با اروپا از دست رفته؛و از جنوب شرقی هم پاکستان هم پیمانه شده با شمال.ترکمنستان هم میتونن با ایده توران بزرگ با خودشون هم پیمان کنن.هیچکسی نمونده.جز عرب که انهم تا پول نگیره کاری نمیکنه.این یعنی دیپلماسی
شهاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
2
10
مطمئن باشید در صورتیکه تقابل جمهوری اسلامی با کشورهای دیگر برای روسیه سودی نداشته باشد متحد جمهوری اسلامی نخواهد بود. بدانید که هیچ پایگاهی در دنیا ندارید و تنهای تنها هستند مگر اینکه برای جلب متحد از جیب مردم ایران خرج کنند.
ایرانیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
2
1
ایران خداراداردوباهمه هم خدایی وطبق قوانیین خداوپیغمبربرخوردمیکند ولوکره المشرکون وکافرون. چراغی راکه ایزدبرفروزدهرآنکس هف کندریشش وبلکه انشال...ریشه اش بسوزد ایران بزرگ وعزیز خیلی قوی تروبزرگترازاین است که کوچکی یا کوچکهایی مثل آذربایجان وترکیه وپاکستان رابه دیدبیاوردایران هشت سال مستقیم وچهل وچندسال است یقه به یقه دنیای استکباروستمکاران ایستاده وهمه آنهارابه خاک مذلت وندامت و پشیمانی انداخته مازنده به آنیم که آرام نگیریم موجیم که آسوده گی ما عدم ماست














ئ
اراز
|
Canada
|
۰۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
1
5
یک محافلی داخل حکومت اسلامی طهران مستفر است که توانسته ایران را در ۴۲ سال گذشته بدون وقت تلف کردن با کشورهای مسلمان درگیر کند و منطقه را بهم بریزند. و روسیه و کشورهای غربی اسلحه و تجحیزاد نظامی خود را در منطقه بفروش برسانند..
حالا این همان محافل است که می خواهد ایران با اذربایجان و ترکیه درگیر شود در واقع عیر از این دو کشور هم چیز دیگری نمانده. در این جنگ احتمالی تکلیف ایران برای همیشه روشن خواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
سیاست تنش سازی
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
2
3
بنظرم الهام علي اف و اردوغان را دعوت كنند تهران ، و با خير و خوشي ختم به خير نمايند. هيچ نفعي ايران نمي بره و جلوي ضرر رو هر وقت بگيري منفعته!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
1
1
زمانیکه پرچم ایران را اتش زدند و در عراق سفارتخانه های ایران را تخریب کردند کسی صداش در نیومد وقتی عراق صدها کامیون حامل گوجه رو معطل کرد و برگشت داد و کلی گوجه خراب شد کسی صداش در نیومد ولی با گرفتن حق ترانزیت ببین چه الم شنگه ای کردن اخه قرار نیست اقا زاده هاشون به جنگ برن قراره ما بد بخت بیچاره ها رو بفرستن جنگ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
0
1
فکر نون سفرتون باشین بما چه اونایی که میلیاردها دلار پول خوردن برن جنگ
نظرات شما
پیشخوان