تاریخ انتشار: ۱۵:۵۸ - ۱۸ مهر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۷ نظر
محمد غرضی در گفتگو با رویداد۲۴:

بنی صدر خائن نبود/ حزب جمهوری و بنی صدر بر سر شعار مرگ بر آمریکا اختلاف داشتند

محمد غرضی استاندار خوزستان در دوران جنگ ایران و عراق درباره نحوه مدیریت بنی صدر در آن زمان می‌گوید: مدیریت جنگ بنی صدر هم مانند مدیریت او بر کشور بود. بنی صدر خائن نبود ولی «خود-اقتدارگرا» بود. یعنی خودش را راس کل امور کشور می‌دانست و این برای هیچ کس حتی خودش هم قابل تحمل نبود.

محمد غرضی

رویداد۲۴ سید ابوالحسن بنی صدر اولین رئیس جمهور تاریخ ایران روز شنبه در پاریس درگذشت. او در تمامی سال‌های زندگی در فرانسه مغضوب نظامی بود که خود در شکل‌گیری آن نقش اساسی داشت. به همین مناسبت با اولین استاندار خوزستان در نظام جمهوری اسلامی درباره نحوه مدیریت جنگ و کشورداری بنی صدر که به عزل او منتهی شد گفتگو کردیم.

سیدمحمد غرضی چند ماه بعد از عزل بنی صدر در انتخابات میان دوره‌ای مجلس اول از حوزه انتخابیه اصفهان به مجلس راه یافت. اگرچه او تحولات مجلس در زمان استیضاح بنی صدر را از نزدیک درک نکرده، اما به واسطه مقام استانداری در یکی از درگیرترین استان‌های جنگ یعنی خوزستان، در جریان نحوه مدیریت جنگ بنی صدر قرار داشته است.

غرضی سال ۴۰ وارد دانشکده فنی دانشگاه تهران شده و به گفته خودش اگرچه در آن برهه جبهه ملی و نهضت آزادی فعالیت زیادی و افرادی نظیر مرحوم حبیبی و بنی صدر بر افکار دانشجویان تاثیر به‌سزایی داشتند، اما او به هیچ کدام این افراد نزدیک نشده و رفیق «سعید محسن» و هسته اولیه تشکیل دهنده مجاهدین خلق شده است.


بیشتر بخوانید: فرار بنی صدر با لباس زنانه را اطلاعات نخست وزیری و اطلاعات سپاه مطرح کردند/ بنی صدر میان فرماندهان ارتش اختلاف ایجاد می‌کرد


غرضی در گفتگو با رویداد‌۲۴ یکی از ویژگی‌های مهم ابوالحسن بنی صدر را کیش شخصیت او خوانده و می‌گوید: بنی صدر برای خودش یک ارزش فوق العاده‌ای قائل بود. نویسنده بود، تحصیلکرده غرب بود و در اروپا برای خودش اسم و رسمی داشت، ولی در داخل ایران نفوذی نداشت. وقتی که به ایران برگشت در فضای آزادی رای آورد، ولی دلش با انقلابی بود که خودش می‌خواست شکل بدهد.

رویداد‌۲۴ درباره برخی ابهامات مربوط به نحوه مدیریت جنگ و اختلافات بنی صدر با مقامات عالی رتبه آن زمان با محمد غرضی گفتگو کرده است که در ادامه می‌خوانید.

بنی صدر با امام مخالفت می‌کرد

* بنی صدر عضو حلقه نزدیک امام در پاریس بود. چطور می‌شود او را از انقلاب جدا کرد؟

بیشتر افرادی که در پاریس حلقه نزدیک امام را تشکیل می‌دادند، کسانی بودند که از نجف آمده بودند؛ افرادی نظیر محمد منتظری، بنده و دیگران. کسانی که روشنفکرتر بودند با امام فاصله داشتند.

* تاریخ این گزاره شما را نقض می‌کند، چون امام دولت موقت را با همین روشنفکر‌ها تشکیل داد. از طرفی خود بنی صدر هم در ایران ۱۱ میلیون رای آورد؟

کاملا درست است. بنی صدر رای داشت، ولی مردم او را نمی‌شناختند. مردم فکر می‌کردند بنی صدر از اطرافیان امام بوده، ولی بعد از مدتی کم کم هر زمانی که بنی صدر خدمت امام می‌رسید، با امام مخالفت می‌کرد.

بنی صدر با شعار مرگ بر آمریکا مخالف بود

* یکی از انتقادات به بنی صدر، نحوه مدیریت جنگ بود. این مدیریت را به عنوان استاندار خوزستان چطور می‌دیدید؟

بنی صدر خودش یک بار به من گفت باید در جنگ ایران و عراق، اروپا را مقابل آمریکا قرار دهیم و نظرش به جنگ سیاسی بود، اما حزب جمهوری اسلامی این نظر را قبول نداشت و می‌خواست بجنگند. من آن زمان استاندار خوزستان بودم و به نظر این دو گروه اشراف کامل داشتم. نحوه مدیریت جنگ بنی صدر مانند نحوه مدیریت کشورش بود. در آن زمان در ایران شعار مرگ بر آمریکا شیوع داشت، ولی بنی صدر می‌گفت «مرگ» نگویید. همین رویکرد او یکی از تفاوت‌های اصلی نوع تفکرش با حزب جمهوری بود.

* ریشه اختلاف بنی صدر با دیگر شخصیت‌های پرنفوذ آن دوره از جمله شهید بهشتی و مرحوم هاشمی رفسنجانی چه بود؟

یک عده‌ای به مردم وصل بودند یک عده‌ای به رای. بنی صدر به رای وصل بود. سازمان مجاهدین خلق از بنی صدر حمایت می‌کردند و برای او رای جمع کردند. بنی صدر اهل حزب و گروهی نبود، ولی به سازمان مجاهدین خلق نزدیک بود. من معتقدم بنی صدر خائن نبود ولی «خود-اقتدارگرا» بود. یعنی خودش را راس کل امور کشور می‌دانست و این برای هیچ کس حتی خودش هم قابل تحمل نبود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
1
1
جناب آقای محمد غرضی مجاهد خلق قبلی و تغییر یافته بعدی جنابعالی بیش از بنی صدر قدرت طلب بودید با نقل قول دروغ از امام گفتید که ایشان با نامزد شدن و دخالت روحانیت در پذیرش مسئولیت های دولتی موافق نیستند و چون در اندازه کسب مقام ریاست جمهور نبودید و افرادی مانند شهید مطهری و شهید بهشتی امثال جنابعالی و هاشمی را تایید نمی کردند طرح حذف فیزیکی موانع سر راه خودرا آغاز کردید و یکی پس از دیگری با حذف آئمه جمعه و حتی رقبای انتخاباتی خود از جمله شهید بهشتی امام جمعه موقت اصفهان خودرا به شکل واضح وارد مجلس شورای اسلامی کردید. ملت ایران نام سازمان مجاهدین را به سازمان منافقین تغییر دادند و آیه یعرف المجرمین بسیماهم سرانجام تفسیر شد .شما مخالف شخص شهید بهشتی بودید حالا بنام حزب جمهوری در مقابل بنی صدر از آن یاد می کنید. هنوز اگر قانون با سن شما مانع نبود طالب ریاست جمهوری بودید و تخیلات با اسلحه و جنگ مسلحانه و حذف موانع برای رسیدن به مقام بالا با همکاری هاشمی و خط منحرف دفتر امام تلاش بچگانه کردید تا به قدرت برسید ولی و مکرو و مکر الله و الله خیر الماکرین . حالا پس از اجرای طرح های خسارت به نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران در تحریف تاریخ در بز گاه مردن بنی صدر مشغول دگرگون جلوه دادن اعمال خود هستید.
زدی بستی شکستی سوختی رفتی جوابت چیست فردای قیامت دادخواهان را؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
4
2
چقدر این چند روزه در مورد بنی صدر مینویسد مشخصه که روتون نمیشه حرف دلتون را بزنید ولی کاش یه مقدار هم واقعیات را در موردش به خصوص همراهی پسر ملا بنی صدر همدانی با مسعود رجوی و صدام هم می گفتید به هرحال پدر زن مسعود بوده هنوز خیلی از ماها حوادث سالهای اول دهه 60 را فراموش نکردیم
یه کم وجدان را در نظر بگیرید و واقعیات را بنویسید
سیدعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
5
2
تف به ذات کثیفت غرضی. با اسناد و مدارک چه میکنی نوچهی هاشمی رفسنجانی بهرمانی !
بنی صدر خائن نبود؟؟؟؟!!!!
اکبرشاه رفسنجانی و اراذل و نوچه هایش مثل حسنک کلیدساز جاسوس ( حسن روحانی ) ، محمد خاتمی اگر خبیث تر از بنی صدر نباشند کمتر هم نیستند
تف به روی نجستان
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
اشتباه مثبت به کامنتت دادم.صدتا منفی
ناشناس
|
Luxembourg
|
۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
1
2
وقتشه یکبار شما در مورد اقدامات زیانبارتون در دوره مدیریت استانداری خوزستان توضیح بدهید.وقتی که واحدهای شناسایی و ژاندارمری به ستاد لشکر در اهواز و تهران گزارش تحرکات ارتش عراق را میدادند چرا امثال شما و خود شما از آماده سازی و تجهیز و حرکت یگانهای زرهی لشکر 92 جلوگیری کردید.مدیریت شما باعث سقوط خرمشهر و محاصره ابادان شد و... بدون شک/
خوان چو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
3
1
پس خلبانان جنگ کی میفرستاد به کمین پدافند بعثی‌ها لابد خلبانان دروغگو هستن خائن بودن بنی صدر شکی نیست
ناشناس
|
United States of America
|
۰۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
0
0
خودش برای خودش هم قابل تحمل نبود ؟ این یعنی چه ؟
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان