تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۲۱ مهر ۱۴۰۰

تفریغ بودجه سال ۹۹/ از سهم ۱۲ هزار میلیاردی پردرآمدها از یارانه تا رونمایی از عدد یارانه پنهان

گزارش تفریغ بودجه جزئیات جدیدی را از مصارف بودجه در دولت روحانی نشان می‌دهد؛ این گزارش از افزایش تحقق منابع و البته افزایش مصارف دولت در بودجه ۱۳۹۹ حکایت دارد.

تفریغ بودجه سال ۹۹

رویداد۲۴ آنچه دیوان محاسبات در قالب گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ و در بخش منابع و مصارف نشان می دهد که منابع کل قانون بودجه که بالغ بر ۲۳۹۱ هزار میلیارد تومان مصوب شده بود، تحقق آن بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان است که حاکی از تحقق ۱۲۷.۴ درصدی دارد.

جریان تحقق منابع از این حکایت دارد که منابع عمومی دولت که ۵۷۱ هزار میلیارد تومان مصوب شده بود تحقق ۱۰۲.۳ درصدی داشته و بیش از ۵۸۴.۵ هزار میلیارد تومان ایجاد شده است.

درآمدهای اختصاصی نیز از حدود ۷۸.۷ میلیارد مصوب ۶۳.۵ هزار میلیارد تومان کسب شده که تحقق ۸۰.۶ درصدی دارد.

این در حالی است که بالغ بر ۱۱۳.۶ هزار میلیارد تومان منابع معادل ۱۹ درصد منابع عمومی دولت در سال گذشته از محل اوراق اسلامی منتشر شده و براساس مصوبات جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تامین شده است. از سوی دیگر منابع بودجه شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت  ۱۸۰۱ هزار میلیارد تومان تصویب شد که تحقق ۲۴۶۷ هزار میلیارد داشته و نشان می دهد منابع این شرکت‌ها ۱۳۷ درصد محقق شده است.

مصارف به ۱۲۵.۹ درصد رسید

اما جریان مصارف در قانون بودجه سال گذشته به این صورت بوده که میزان پیش‌بینی مصارف کل کشور پس از اعمال تغییرات بالغ بر ۲۴۲۰ هزار میلیارد تومان مصوب شده که در نهایت مصارف در اجرا به بیش از ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ بنابراین تحقق کل مصارف ۱۲۵.۹ درصد است.

این در حالی است که علت عمده افزایش منابع به مصارف بودجه ناشی از موجودی پایان سال خزانه داری کل کشور به مبلغ ۷۲۷.۳ هزار میلیارد تومان برمی گردد.

همچنین دلیل افزایش مصارف اختصاصی نسبت به درآمدهای اختصاصی وصول شده نیز ناشی از پرداخت بیش از ۲۱۶ هزار میلیارد تومان از طریق منابع عمومی است.

قرائت گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹ در مجلس

مهرداد بذرپاش در جریان جلسه علنی دیروز ( سه شنبه) مجلس شورای اسلامی، گزارش دیوان محاسبات کشور در مورد تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور را در اجرای ‌بند(۱) ماده (۲۱۹) آئین‌نامه ‌داخلی مجلس شورای اسلامی قرائت کرد.

وی گفت: این گزارش شامل حسابرسی بیش از ۳۷۰۰ دستگاه اجرایی، بررسی و تلفیق بیش از ۶۸۰۰ گزارش حسابرسی و عملکرد تبصره های ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، بررسی گزارش های تلفیقی تعداد ۲۷۲ تبصره، بند و جزء در کارگروه فنی و حقوقی، گزارش تفریغ ماده واحده و تبصره های ذیل آن می باشد که در ۷۶۲ صفحه تهیه و در هیات عمومی دیوان محاسبات کشور به تصویب رسیده است.

رئیس دیوان محاسبات کشور ضمن تشریح این گزارش، تصریح کرد: این گزارش چهار ماه زودتر از موعد مقرر قانونی تقدیم مجلس شده است و این اقدام تحولی در چارچوب تدوین گزارش تفریغ بودجه سنواتی کشور می باشد. این کاهش زمان دولت و مجلس را در اصلاح ساختار بودجه و تدوین بودجه سنواتی سال آینده یاری کرده و می‌تواند تحولی در این زمینه ایجاد نماید. بخشی از این گزارش دارای طبقه بندی است که به رئیس مجلس و نمایندگان تقدیم شده است

بذرپاش ادامه داد: علاوه بر این ما هر دو ماه یک بار گزارش عملکرد بودجه ۱۴۰۰ را هم مورد بررسی قرار می‌دهیم که مجلس شورای اسلامی در تصویب لایحه بودجه سال آینده می‌تواند این گزارش را هم مورد عنایت قرار دهد تا یک بودجه کارآمد و اثربخش در سال ۱۴۰۱ به تصویب برسد.

رئیس دیوان محاسبات اظهارداشت: یک نکته‌ای که در گزارش دیوان محاسبات از تفریغ بودجه مطرح شد موضوع یارانه پنهان است.

وی تاکید کرد: یارانه پنهان موضوعی است که همیشه اعلام می‌شود و، اما توجه‌ای به آن نمی‌شود لذا اگر ما بدانیم چه میزان یارانه پنهان در اقتصاد کشور است این مسئله به برنامه ریزی‌های آتی کشور کمک خواهد کرد.

رئیس دیوان محاسبات اظهارداشت: عدد یارانه پنهان بالغ بر یک میلیون و ۶۰۳ هزار میلیارد تومان است؛ این یارانه اعم از یارانه در بخش گاز و کالای اساسی است که بخش  اعظم آن یعنی بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان آن مربوط به گاز است؛ چه هدر رفت در شبکه و چه مصرف در شبکه و غیره، بنابراین یارانه پنهان یک میلیون و ۶۰۳ هزار میلیارد تومان است و این یعنی دوبرابر منابع عمومی کشور در سال ۹۹ و  ۴۵ درصد نقدینگی در همین سال.


بیشتربخوانید: جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس با رئیس سازمان برنامه و بودجه

سهم ۱۲ هزار میلیاردی پردرآمدها از یارانه نقدی

جمعیت ۷۸ میلیون نفری یارانه بگیران که حدود ۹۵ درصد جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهد، در حالی حدود ۱۰ سال است یارانه نقدی دریافت می‌کنند که با وجود تکلیف چندباره در قوانین بودجه سنواتی برای حذف دهک های پردرآمد هیچ گاه اقدام جدی درباره آن صورت نگرفته است.

دولت گذشته به دفعات در قانون بودجه مکلف به حذف سه دهک بالای درآمدی از لیست یارانه‌بگیران بود، اما هر بار به بهانه‌های متفاوت از جمله نبود بانک‌های اطلاعاتی دقیق یا در ادامه نگرانی از خطا در شناسایی و حذف افراد کم درآمد نسبت به این مهم اقدام‌ نکرد و سالانه حداقل ۴۲ هزار میلیارد تومان بابت یارانه نقدی پرداخت کرده است.

این در حالی است که گزارش تفریغ بودجه ۹۹ از این حکایت دارد در سال گذشته با توجه به تکلیف قانون بودجه برای حذف سه دهک بالای درآمدی، بیش از ۲۳ میلیون نفر از سه دهک بالا شناسایی شدند اما اقدامی از سوی دولت جهت قطع یارانه آنها انجام نشده است.

این حجم از افراد پردرآمد در حالی یارانه ۴۵ و ۵۰۰ تومانی دریافت می‌کند که مجموع هزینه پرداختی در سال به آنها به حدود ۱۲ هزار و ۵۷۶ میلیارد تومان می‌رسد که رقم قابل توجهی است اما دولت ترجیح داده نسبت به حذف آنها عقب‌نشینی کند.

در حال حاضر ۷۸ میلیون یارانه ۴۵ و ۵۰۰ تومانی دریافت می‌کنند و در کنار  آن جمعیت ۶۰ میلیون نفر یارانه‌بگیر معیشتی قرار دارند که هزینه پرداخت یارانه نقدی به این دو گروه در سال به بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

ماموریت قالیباف برای بررسی گزارش تفریغ بودجه ۹۹

محمدباقر قالیباف در  جلسه علنی صبح دیروز (سه شنبه) مجلس بعد از ارائه گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ کشور از سوی رئیس دیوان محاسبات بیان کرد: بنده از آقای بذرپاش و همه کارشناسان و مدیران استانی دیوان محاسبات برای ارائه گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ قدردانی می کنم. براساس ماده ۲۱۹ آیین نامه این گزارش به کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان یک کمیسیون اصلی ارسال می شود و ظرف سه ماه فرصت دارند تا آن را بررسی کرده و گزارش نهایی را در صحن مجلس شورای اسلامی قرائت کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: کمیسیون های فرعی نیز در بخش های مرتبط این گزارش را بررسی کرده و آنها نیز یک ماه فرصت خواهند داشت. در نهایت ظرف سه ماه آینده گزارش نهایی کمیسیون برنامه و بودجه و سایر کمیسیون های فرعی در خصوص گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ در صحن ارائه خواهد شد.

 

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تفریغ بودجه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان