تاریخ انتشار: ۱۴:۳۶ - ۲۸ مهر ۱۴۰۰
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

یک بام و دو هوای ارزشی‌ها در توییتر/ اصولگرایان امنیتی عقب نشینی کردند

عملکرد دولت رئیسی و انتصابات جدید در دولت سیزدهم از یک سو و از سوی دیگر اقدامات مجلس انقلابی در پیگیری طرح صیانت از فضای مجازی صف بندی‌های جدیدی را در فضای مجازی ایجاد کرده به همین دلیل در این گزارش جبهه‌بندی جدید جریان‌های سیاسی در فضای مجازی بررسی شده است.

هشتگ های ترند امروز توییتر

رویداد۲۴ فضای سیاسی توییتر همچنان محل بحث و نظر گروه‌های سیاسی است، با این وجود این فضا نسبت به سال گذشته تفاوت معناداری کرده است. آن زمان، افراد زیادی بودند که با وجود حملات تند به دولت روحانی، از از دیگر ارکان حاکمیت مخصوصا قوه قضاییه تعریف و تمجید می‌کردند. اما حالا جبهه‌بندی در توییتر به دو دسته حامیان و مخالفان محدود می‌شود. گرچه در بعضی موارد دسته‌بندی‌های جدیدی هم شکل می‌گیرد.

صیانت از اینترنت و اموالی که محرمانه است!

یکی از مهمترین مسائلی که این روزها در فضای مجازی مطرح شده و به بحث مهم برای افکار عمومی تبدیل شده، موضوع «طرح صیانت از کاربران فضای مجازی» بود که مجلس بعد البته همان طرح را با نام جدید طرح حمایت از کاربران این روزها بررسی می‌کند و آقاتهرانی هم تایید کرده که مخالفان زیادی به او مراجعه کرده‌اند اما خودش گفته «اگر مخالفان دویست میلیارد هم بشوند، خللی در اراده او ایجاد نخواهد کرد!» به این ترتیب از هماکنون مشخص است که در این طرح خواسته مردم اهمیتی نداشته و صرفا منویات حاکمیت در آن اهمیت یافته، به همین دلیل است که مخالفان این طرح روز به روز بیشتر می‌شوند.

در جدیدترین اقدام، تعداد امضا‌های آن‌ها در کمپین کارزار به بیش از یک میلیون امضا رسیده است. اتفاقا در فضای توییتر هم، کاربران اصولگرا و ارزشی نیز با این طرح مخالفت می‌کنند. البته این مخالفت جنبه مالی هم دارد. سایبری‌هایی که در توییتر فعالیت می‌کنند، نیز مثل بسیاری از کاربران معمولی اینترنت، در صورت اجرای طرح صیانت، شغل خود را از دست خواهند داد.


بیشتر بخوانید: از نوشتن قانون مطبوعات توسط سعید امامی تا نوشتن طرح صیانت توسط آقاتهرانی


ادامه روند بررسی طرح صیانت از اینترنت در مجلس هم مورد انتقاد کاربران فضای مجازی قرار گرفت. کاربران نوشتند که چرا پیش از اینکه به مجلس و دولت بیایید اعلام نکردید که به دنبال بستن فضای مجازی هستید. عده دیگری نیز نوشتند که در مجلس می خواهند جلسات بررسی طرح صیانت از فضای مجازی را به طور غیرعلنی برگزار کنند، طنز تلخ این روزگار است.

موضوع مهم دیگری که در روزهای اخیر با عصبانت طیف وسیعی از کاربران فضای مجازی مواجه شد، تایید مصوبه محرمانه بودن اموال مسئولان از سوی مجلس بود. اگرچه مجلس تلاش کرد بار مسئولیت تصویب این طرح را بر دوش مجالس قبل و مجمع تشخیص مصلحت نظام در دوره هاشمی رفسنجانی بیندازد اما کاربران این سوال را در توئیتر مطرح کردند که چرا مجلس انقلابی که با شعار شفافیت بر سر کار آمده باید بر این مصوبه مهر تایید بزند!

ادامه صیانت از شهروندان از محاسن تا حجاب

برخورد چند مامور گشت ارشاد با یک خانم  هم موج تندی را علیه عملکرد گشت ارشاد به راه انداخت. حتی چهره‌های امنیتی اصولگرا نیز به این رفتار انتقاد کردند و برای اولین بار، کسی به دنبال بازداشت فیلمبردار نبود. نیروی انتظامی هم اعلام کرد با فرد متخلف برخورد می‌کند. از طرفی استفاده از وسایل زنده‌گیری حیوانات برای بازداشت این دختر، شدیدا مورد انتقاد قرار گرفته است. کاربران اینترنت، تصاویر دیگر وسایل مخصوص حیوانات را منتشر کردند و پرسیدند چه زمانی نوبت استفاده از این وسایل خواهد رسید؟ 

البته صبح امروز پلیس اجتماعی تهران اعلام کرد که آن وسیله چوب نبوده بلکه بند کیف یکی از خانم‌های مامور بوده که به شکل وسیله زنده‌گیری حیوانات دیده شده است. همزمان با این تصاویر، خبر شلیک گلوله به دختران بدحجاب در اصفهان، بار دیگر مباحث برخورد با پوشش‌های نامتعارف و اجباری بودن حجاب در ایران را داغ کرد. یکی از رهبران سایبری‌ها در اینترنت نوشت که جمهوری اسلامی نباید با بدحجاب‌ها برخورد کند و برخورد باید فقط با بی‌حجاب‌ها باشد. البته اتفاقات عجیب اصفهان صرفا به شلیک گلوله به دختران بی حجاب محدود نشد و امام جمعه اصفهان از انتصاب افرادی که محاسن (ریش) ندارند در شهرداری اصفهان، گلایه کرده است.

نارضایتی از انتصابات ابراهیم رئیسی

عملکرد رئیسی در چند ماه اخیر یکی از پررنگ ترین سوژه‌های مطرح در فضای مجازی به ویژه توئیتر است. انتصابات جدید در دولت سیزدهم حتی صدای حامیان ابراهیم رئیسی را نیز درآورده است. یکی از کاربران اصولگرا نوشته است زمان آمدن حسن روحانی بعد از سه ماه نشان می‌دهد دولت رئیسی در انتصابات موفق عمل نکرده که صدای اعتراض بلند شده است.

در روز‌های گذشته، همزمان که انتصاب‌های پسر‌های امام صادقی، سوژه کاربران فضای مجازی شده است، خود اصولگرایان هم از این حجم از انتصابات رضایت ندارند و به انتقاد از آن می‌پردازند. در هفته گذشته رزم حسینی هم از مخبر حکم مشاوره دریافت کرد و یکی دیگر از چهره‌های خاص دولت روحانی شد که در دولت رئیسی، صندلی مدیریتش جابجا می‌شود.

یکی از کاربران اصولگرا هم نوشته «خیلی از مشکلاتمان برمی‌گردد به اینکه گا‌ه ما انقلابی‌ها از مردم دوریم. در حلقه‌های بسته خودمان زندگی می‌کنیم و شادیم، حرف مردم را نمی‌شنویم، زندگی‌هایشان را نمی‌بینیم، در فضای فانتزی خودمانیم و بس»

تنش در روابط خارجی ایران در غیاب ظریف و سردار سلیمانی

تنش‌های منطقه‌ای به ویژه در مرزهای شرقی و شمال غربی ایران یکی دیگر از موضوعات چالش برانگیز بین کاربران شبکه‌های اجتماعی بود. به گزارش رویداد۲۴ ادامه تنش ایران و جمهوری آذربایجان و همچنین ترکیه از یک سو و از سوی دیگر ادامه تحرکات طالبان در افغانستان و بمبگذاری در نماز جمعه شیعیان در افغانستان، باعث به وجود آمدن بحث‌های جدی در فضای مجازی شده است. اصولگرایان همچنان از موضع‌گیری علنی علیه طالبان اجتناب می‌کنند و از سوی دیگر اصلاح طلبان امارت اسلامی را مسئول اصلی عدم امنیت شیعیان در افغانستان معرفی می‌کنند.

در مساله باکو نیز اگرچه اختلاف نظرها حداقل به ظاهر زیاد بود اما عده‌ای به شدت بر لزوم و ضرورت سخت‌گیری ایران در قبال جمهوری آذربایحان تاکید می‌کردند و  خواستار برخورد با حکومت الهام علی‌اف بودند. در مقابل اما تنش‌های اخیر میان دو کشور را حاصل تلاش احزاب ضد ایرانی در جمهوری آذربایجان خوانده و بر لزوم حفظ روابط دوستانه میان دو کشور و دوری از تنش تاکید کردند.

همزمان با این تنش‌ها، در عراق هم گروه‌های منتقد ایران رای بالایی را به دست آورده‌اند و احزاب حامی و وفادار به ایران نتوانستند نمره قابل قبولی کسب کنند و حتی کرسی‌های پیشین خود را نیز از دست دادند. اصولگرایان حالا که ظریف و روحانی نیستند، کاهش نفوذ منطقه‌ای ایران در افغانستان، عراق و باکو را از اثرات فقدان سردار سلیمانی می‌دانند. کاربران منتقد هم مدام رفتار تندرو‌های ایران را با سیاستمداران طالبانی مقایسه می‌کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان