تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۲۹ مهر ۱۴۰۰

خیانت در امانت چه مجازاتی دارد؟

خیانت در امانت یکی از اعمال مجرمانه است که قانونگذار برای آن مجازات در نظر گرفته است.

خیانت در امانت چه مجازاتی دارد؟

رویداد۲۴ از آنجا که جرم خیانت در امانت از دسته جرایم مربوط به اموال و مالکیت محسوب می‌شود و در امور روزمره مردم مثل امانت دادن، اجاره دادن و… قابل ارتکاب است، لازم و ضروری است که نسبت به آن آگاهی داشته باشید. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی مجازات خیانت در امانت می‌پردازیم.

خیانت در امانت

خیانت در امانت، در قانون جرم است و برای آن مجازات تعیین شده است. در زیر مصادیق آن ذکر شده است:

استفاده از مال مورد امانت

نابود کردن مال مورد امانت

شخص امین به جای امانت‌داری، مال مورد امانت را متعلق به خود بداند و با آن طوری رفتار کند که دیگران گمان کنند او مالک مال است؛ بنابراین برای تحقق این جرم، مال امانی باید توسط مالک یا متصرف قانونی به امین سپرده شود. همچنین سپردن مال باید از راه‌های قانونی صورت گرفته باشد. بطور مثال، اگر سارق مال ربوده شده را نزد دیگری به امانت گذارد و امین به جای بازگرداندن مال، آن را به صاحب اصلی مال یا دولت بدهد یا اصلا از آن به نفع خود استفاده کند، مرتکب جرم خیانت در امانت نشده است.

مجازات خیانت در امانت بر اساس قانون و طبق ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی عبارت است از: «هر گاه اموال منقول یا غیر منقول یا نوشته‌هایی از قبیل سفته و چک و قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا هر کار با اجرت یا بی‌اجرت، به کسی داده شده و بنا، بر این بوده است که اشیاء مذکور، مسترد شود یا به مصرف معینی برسد و شخصی که آن اشیاء نزد او بوده آن‌ها را به ضرر مالکین یا متصرفین آن‌ها استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود کند به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.»

پس بنابراین مجازات این جرم، حبس از ۶ ماه تا سه سال است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مشاوره حقوقی
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان