تاریخ انتشار: ۰۸:۴۶ - ۰۵ آبان ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
نعمت احمدی در گفتگو با رویداد۲۴:

لاریجانی و شورای نگهبان در حال مظلوم نمایی هستند/ شورای نگهبان چون نمی‌تواند افکار عمومی را قانع کند مهرمحرمانه بر دلایل رد صلاحیت لاریجانی زده

نعمت احمدی حقوقدان می‌گوید علی لاریجانی باید به دور از مظلوم نمایی نامه شورای نگهبان که در آن جزئیات رد صلاحیت‌اش عنوان شده است را منتشر کند زیرا مهر محرمانه‌گی که بر روی آن خوره است هیچگونه اعتبار و وجاهت قانونی ندارد.

نعمت احمدی

رویداد۲۴ چندماه از انتخابات ریاست جمهوری و غائله بررسی صلاحیت کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان می‌گذرد، اما جنجال و پاس کاری بر سر اعلام جزئیات و دلایل رد صلاحیت علی لاریجانی کماکان ادامه دارد.

بعد از رد صلاحیت غیرمنتظره علی لاریجانی و چند نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری، رئیس سابق مجلس بارها از شورای نگهبان درخواست کرد که دلایل رد صلاحیت او را به صورت عمومی اعلام کنند، اما شورای نگهبان هر بار از انجام این کار امتناع کرد و اعلام کرد که خود لاریجانی می‌تواند دلایل رد صلاحیت‌اش را اعلام کند زیرا نامه دلایل رد صلاحیت به او داده شده است.  

حالا هرازچندگاهی یک بار بار دیگر این مساله داغ می شود و اظهارنظری از سوی شورای نگهبان و پاسخی از جانب لاریجانی، بار دیگر موضوع ردصلاحیت لاریجانی و حواشی پیرامون آن مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. نامه‌ای که از سوی شورای نگهبان برای علی لاریجانی ارسال شده است دارای مهر محرمانه است و برخی معتقدند که همین محرمانه بودن باعث شده تا لاریجانی از اعلام عمومی دلایل رد صلاحیت خود امتناع کند. برخی دیگر مانند نعمت احمدی حقوقدان اما معتقدند که مهر محرمانه شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد.


بیشتر بخوانید: معنای استعفای آملی لاریجانی از شورای نگهبان چیست؟


نعمت احمدی وکیل و حقوقدان به رویداد۲۴ می‌گوید: در هیچ کجای قانون نداریم که اعلام کرده باشد شورای نگهبان موضوعاتی مانند دلایل رد صلاحیت افراد را اعلام نکند. شورای نگهبان می‌گوید نص قانونی نداریم که دلایل رد صلاحیت را اعلام کنیم که درست نیست. شورای نگهبان باید منع قانونی برای عدم اعلام داشته باشند. ۶ عضو شورای نگهبان ظاهرا حقوقدان هستند و باید بدانند زمانی که منع قانونی وجود دارد باید از اعلام پرهیز کنند.

وی ادامه داد: ما فقط یکسری اسناد و مدارک طبقه‌بندی شده داریم که محرمانه هستند و نحوه انتشار و نگهداری آن‌ها را قانون مشخص کرده است. نکته‌ای در خصوص محرمانه بودن دلایل و جزئیات ردصلاحیت‌ها نداریم. اکنون آقای علی لاریجانی بدون هیچ‌گونه خوفی جزئیات رد صلاحیت خود را اعلام کند و قانون هم از او حمایت خواهد کرد. مهر محرمانه روی نامه شورای نگهبان که دلایل رد صلاحیت در آن اعلام شده است هم وجاهت و اعتبار قانونی ندارد.

نعمت احمدی با بیان اینکه شورای نگهبان حق ندارد که روی چنین نامه‌های مهر محرمانه بزند، تصریح کرد: قانون تعیین کرده است که چه اسنادی باید مهرمحرمانه بر آن‌ها خورده شود و این مهرمحرمانه قانونی نیست. متاسفانه در ایران متداول شده است که هرکسی از راه رسید برای خود مهر محرمانه درست کرد.

این حقوقدان می‌گوید علی لاریجانی باید نامه را منتشر کند شورای نگهبان هم نمی‌تواند کاری انجام دهد و بگوید چرا منتشر کردید، زیرا درست است که این نامه مهر محرمانه دارد، اما آن مهر اعتبار قانونی ندارد. رهبری چندی قبل اعلام کردند که در بررسی صلاحیت‌ها اتفاقاتی افتاده که لازم است از برخی افراد دلجویی کنید؛ عجیب است این آقایان که ذوب در ولایت فقیه هستند به حرف آقا هم توجه نمی‌کنند.

شورای نگهبان، دلیل قانع کننده‌ای برای رد صلاحیت لاریجانی ندارند

نعمت احمدی با بیان اینکه لاریجانی چندین سال رئیس مجلس بوده و قانون را بهتر از هرکسی می‌داند! گفت: شورای نگهبان، دلیل قانع کننده‌ای برای رد صلاحیت آقای لاریجانی ندارند، نه فقط برای آقای لاریجانی که برای سایر افراد از جمله پزشکیان، آیت الله هاشمی، احمدی‌نژاد، جهانگیری و … هم دلیل قانع کننده‌ای نداشته و ندارد، بنابراین چون نمی‌توانند افکار عمومی را قانع کنند مهر محرمانه روی آن می‌زنند.

وی ادامه داد: من به لاریجانی هم نقد دارم، چرا خود نامه دلایل رد صلاحیتش را منتشر نمی‌کند؟ او قانونگذار بوده و جزییات امور را می‌داند. استدلال‌های شورای نگهبان برای رد صلاحیت افراد درست نیست و همینطور که آقای نجات ابراهیمی سخنگوی سابق شورای نگهبان گفته بود چرا اصلا باید این مهر محرمانه را شورای نگهبان داشته باشد؟ خود او هم می‌داند که این دلایل قانع کننده نیست و می‌گویند ما اجازه انتشار نداریم. اساسا قانون یک منع را باید بگوید نه اینکه دنبال اجازه باشد.

نعمت احمدی می‌گوید در این موضوع هر دو طرف در حال مظلوم نمایی هستند. لاریجانی می‌خواهد مظلوم نمایی کند و افکار عمومی را با خود همراه کند، شورای نگهبان هم خوف دارد که نمی‌تواند افکار عمومی را اقناع کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
0
3
دست شما درد نکنه آقای احمدی اما جا دارد که از جامعه حقو قدان کشور گلایه شود چرا باسکوت خود سبب رواج بی قانونی ر کشور می شوند
نظرات شما
پیشخوان