تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۰۵ آبان ۱۴۰۰

آیا سگ‌گردانی جرم است؟

مشاوره حقوقی آنلاین؛ قانون تاکنون برای نگهداری از حیوان خانگی مانند سگ در خودرو یا همراه داشتن آن در خیابان، جرم و مجازات تعیین نکرده است، با این وجود رئیس پلیس پایتخت اعلام کرده با این اقدامات مقابله خواهد کرد.

سگ‌گردانی جرم است؟

رویداد۲۴ از دوران پیش از تاریخ تاکنون، حیوانات به همراه آدمیان بوده اند و البته این همراهی، اثرات زیادی هم بر روابط بین آدم‌ها گذاشته و از آن‌جایی که بخش عمده‌ای از علم حقوق، به تنظیم روابط میان آدم‌ها با یکدیگر و اموالشان می‌پردازد، بحث حیوانات هم وارد مقولات حقوق شده است.

آیا سگ‌گردانی جرم محسوب می‌شود؟

طبق مواد ۵۲۲ و ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی صاحب هر حیوانی اگر از احتمال حمله آن آگاه باشد ولی قصور کند و از حیوان مراقبت نکند و آن جانور به کسی صدمه وارد کند، او ضامن است، حتی وقتی‌که صاحب حیوان، آن را به کسی سپرده باشد که توان مراقبت از حیوان را نداشته باشد و همین باعث آسیب دیدن کسی شود.

البته براساس ماده ۳۳۴ قانون مدنی مالک یا متصرف حیوان مسئول خساراتی نیست که از ناحیه آن حیوان وارد می‌شود، مگر این‌که در حفظ حیوان تقصیر کرده باشد که اگر مقصر باشد باید خسارات وارده را جبران کند.


بیشتربخوانید: اسلحه کشیدن روی مردم برای مقابله با سگ گردانی!/ چرا رفتار حاکمیت با تغییر هنجار‌ها خشونت آمیز است؟


مطلب حائز اهمیت این است همه مفاد مذکور که مبنای صدور رأی در دادگاه‌ها هستند به جبران خسارت توسط صاحب حیوان اشاره می‌کنند و نه مجازات آن‌ها و همگی نیز به لفظ حیوان اشاره دارند نه فقط به یک حیوان خاص مثل سگ.

بنابراین تنها جبران خسارت متوجه صاحبان حیوانات آسیب‌رسان است و جبران خسارت تنها چیزی است که عاید افراد آسیب‌دیده می‌شود.

در مجموع با توجه به موارد مذکور، اصل پدیده در قانون مجازات اسلامی و قانون مدنی، سگ‌گردانی جرم محسوب نمی‌شود و یک عمل وقتی جرم تلقی می‌شود که قانون‌گذار آن را جرم دانسته باشد.

در پایان گفتنی است بر اساس ماده‌ ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، مرتکبان هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود، به حبس تا یک سال محکوم خواهند شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان