آثار برنیس آبوت عکاس مستند
رویداد۲۴ در زمانی که کار کردن برای زنان آنچنان هم مورد پسند جامعه و قابل قبول نبود، آبوت خود را به عنوان یکی از با استعدادترین عکاسان کشور مطرح ساخت. زندگی هنری او شامل چهار بخش اصلی است: ۱-عکاسی پرتره از افراد مشهور پاریس در دهه ۲۰، عکاسی مستند و تاریخی از نیویورک در دهه ۳۰، عکاسی ازموضوعات علمی در دهههای ۵۰ و ۶۰، ترویج آثار عکاس فرانسوی Euge Atget.
او در دنیای قوانین سخت و خشک اجتماعی زاده شده بود، اما نوعی جسارت و حس استقلال باعث شد که او از چنین محدودیتهای اجباری جامعه بیزار گردد.
آبوت در سن ۲۰ سالگی، زمانی که در نیویورک زندگی میکرد، شروع به آموختن روزنامه نگاری، طراحی و مجسمه سازی کرد، اما در سال ۱۹۲۳ زمانی که تجربیاتی در این رشتهها کسب کرد آمریکا را ترک کرده و به پاریس رفت. در ابتدا در یک تاریکخانه، دستیاری مان ری را انجام میداد سپس استودیو پرتره خود را تاسیس کرد جایی که تصاویر بسیاری از چهرههای برجسته ادبی و هنری زمان را ثبت کرد.
او یکی از حامیان عکاسی ” صریح ” بود که هیچ جلوه ویژهای در تصاویر استفاده نمیکردند. او معتقد بود که عکاسی نوعی سند سازی است و باید ماهیت واقعی تصاویر را حفظ کرد و اگر عکاسی بخواهد از سایر رسانهها تقلید کند نمیتواند رشد کند.
آبوت در زمان اقامت خود در پاریس با یک عکاس فرانسوی به Euge Atget آشنا شد و به آثار او علاقمند گردید. Atget یکی از طرفداران عکاسی مستند تاریخی بود و بخش زیادی از زندگی خود را به ثبت زندگی و معماری در حال تغییر پاریس صرف کرد. اشتیاق انجام پروژه نیویورک در دهه ۳۰ در این زمان در آبوت به وجود آمد.
زمانی که او در سال ۱۹۲۹ به نیویورک بازگشت دوره جدید از فعالیتهای حرفهای او آغاز گردید. او در نظر داشت شهر نیویورک را به گونهای به تصویر بکشد که تاکنون کسی آن کار را نکرده بود. او اکثر تصاویر خود را از ساختمان ها، ساختمانهای نیمه تمام، تابلوهای تبلیغاتی، صحنههای گریز از آتش و اصطبلها گرفت. بسیاری از مناطقی که او عکاسی کرده بود در جریان توسعه ساختمان سازی نیویورک از بین رفتند و بسیاری از آن تصاویر در سال ۱۹۳۹ در کتابی به نام ” نیویورک دگرگون شده” به چاپ رسیدند.
برنیس آبوت در دهه ۴۰ و ۵۰ توجه خود را به سمت عکاسی علمی معطوف کرد. او که شیفته عکاسی علمی شده بود واحدهای درسی شیمی و الکترونیک را برای درک بهتر از مسائل علمی گذراند. این عزم آهنین او در یادگیری سبب موفقیت او در این حرفه شد. با اینکه انجمن علمی به تلاشهای او بدگمان بود اوسالهای زیادی را صرف کرد تا دانشمندان و ناشران را متقاعد سازد که تصاویر و عکسها را نیز در کتابها قرار دهند، زیرا در آن زمان آنها بر این باور بودند که وجود طرحها در کتابها کافی و نیازی به حضور عکس نیست. در سال ۱۹۵۸ او از سوی موسسه فنی ماساچوست ماموریت یافت تا تصاویری باری کتابهای درسی فیزیک تهیه کند. تصاویر او از حبابهای صابون، الگوهایی امواج، توپهای جهنده، آچارهای در حال چرخش و پرتوهای نور نشان دهنده اصول علمی بودند. در طی این کار، آبوت تکنیکهای جدیدی از عکاسی را با موفقیت به اجرا گذاشت.
عکس پرتره او در پاریس شهرت زیادی برای او به ارمغان آورد. او از بسیاری افراد مشهور و برجسته زمان خود همچون: جیمز جویس (نویسنده ایرلندی)، ژان کوکتو (نویسنده و فیلم ساز فرانسوی) و پرنسس Eugie Murat (نوه امپراطور فرانسه) عکاسی کرد. تصاویر او به دلیل بی واسطه جلوه دادن شخصیت افراد به خصوص زنان حیرت آور بودند.
او یکی از برجستهترین عکاسان زن است و به دلیل ثبت تصاویر پرتره و مستند از زندگی و اجتماع آمریکا، شناخته شده است.
منبع: چیلیک