تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۱۶ آبان ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

واکسیناسیون در کشور به ۷۵ درصد نرسید/ واکسن‌گریزها مانع تحقق ایمنی جمعی در برابر کرونا

با گذشت ۹ ماه از آغاز واکسیناسیون، هنوز پوشش کامل در کشور به ۷۵ درصد نرسیده و زمانی ایمنی جمعی علیه کرونا حاصل می‌شود که واکسن‌نزده‌ها نیز سریع‌تر برای انجام این امر حیاتی اقدام کنند.

روند واکسیناسیون کرونا در ایران

رویداد۲۴ دکتر جعفر جندقی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: با رسیدن واکسیناسیون به بالای ۷۰ درصد در کشور، ایمنی نسبی جمعی ایجاد می‌شود، اما چون اثربخشی واکسن در افراد مختلف متفاوت و ممکن است برخی دوز سوم نیاز داشته باشند، لازم است صددرصد مردم را واکسینه کنیم.

وی افزود: در حال حاضر واکسن به اندازه کافی وجود دارد و ما فقط منتظر حضور مردم در مراکز واکسیناسیون هستیم.

جندقی ادامه داد: دلیل مقاومت برخی از مردم در مقابل واکسیناسیون باید علت‌یابی شود. از نظر من مهم‌ترین دلیل آن اطلاعات ضد و نقیضی است که در فضای مجازی دست به دست می‌شود. مردم آگاه باشند که اثرات تزریق واکسن موضوعی علمی است و هرکسی نمی‌تواند درمورد آن نظر دهد.

وی تصریح کرد: هم‌زمانی بسیاری از بیماری‌ها با تزریق واکسن به ویژه در افراد با سن بالا این شائبه را ایجاد کرد که این بیماری‌ها از عوارض واکسن است. در حالیکه تا کنون حدود ۵ میلیارد دوز واکسن در جهان تزریق شده و این نوعی آزمایش برای اثبات بی‌عوارضی واکسن است.  

واکسن‌ها کم‌عارضه هستند

جندقی تاکید کرد: بر اساس شواهد، واکسن‌های کرونای موجود بسیار کم عارضه هستند و حتی عارضه آن نسبت به واکسن‌هایی که به صورت عادی برای کودکان تزریق می شود کمتر است.

وی گفت: همه واکسن‌های موجود از وخامت بیماری و مرگ و میر تا درصد بالایی جلوگیری می‌کنند. نمی‌توان به صراحت گفت کدام واکسن بهتر است، در واقع بهترین واکسن اولین واکسنی است که در دسترس قرار دارد و لازم است مردم بدون معطلی و هرچه سریعتر در این شرایط گسترش ویروس خود را واکسینه کنند.

جندقی گفت: دلیل افزایش مرگ و میر در خیز پنجم کرونا، پایین بودن درصد واکسیناسیون و شیوع سویه دلتا بود. همان واکسیناسیون مختصر گروه‌های پرخطر تا حد زیادی میزان مرگ و میر را کنترل کرد. در غیر این صورت آمار فوتی‌های روزانه در کشور حتی به ۲ هزار نفر می‌رسید.


بیشتر بخوانید: معادله دومجهولی کرونا/ بازگشایی‌ها همزمان با افزایش شهرهای قرمز


ورود مردم به مباحث علمی واکسن ضرورتی ندارد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی سمنان تاکید کرد: لزومی ندارد که ذهن مردم درگیر مباحث علمی و تخصصی واکسن که حتی دانشمندان و پژوهشگران هنوز در آن بحث و تبادل نظر دارند شود و بهتر است مردم به متخصصان این حوزه اعتماد کنند. زیرا برداشت سطحی از مباحث علمی باعث  دودلی و تاخیر در واکسیناسیون می‌شود.

جندقی با اشاره به اینکه واکسیناسیون از جهش ویروس جلوگیری می‌کند، اظهار کرد: جهش ویروس بسیار خطرناک است. زیرا ویروس را قوی‌تر و شرایط را بحرانی‌تر می‌کند. به طور مثال سرایت‌پذیری ویروس اولیه ووهان ۱.۵ نفر بود، اما در دلتا به ۶ الی ۷ نفر رسید، بیش از ۹۰ درصد فوتی‌های کنونی کرونا، افرادی هستند که واکسن نزدند. بنابراین مردم در تزریق واکسن تعلل نکنند. چون مهم‌ترین راه در دسترس برای مقابله با ویروس همین است و در کنار آن تغذیه مناسب و دوری از اضطراب راهکارهای عبور ایمن از دوران کرونا است.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: واکسن کرونا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
آذربایجانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
0
0
درسته هر کسی مسئول جان خودشه ولی این مورد فرق میکنه زیرا با بیماری ای واگیر دار مواجهیم که شخص علاوه بر خود بروی سلامت سایرین هم تاثیر داره زیرا انسان موجودی اجتماعی هست بایستی کسانیکه واکسیناسیون رو انجام نمیدهند یارانه شان چند ماه مسدود شده و پرداخت اون منوط به انجام واکسیناسیون بشه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان