تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۱۷ آبان ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر

مگر پزشکان دیوانه‌اند با حقوق زیر ۳۰ میلیون طبابت کنند!

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: مجلس، سال قبل مصوبه‌ای را تصویب کرد که الان پزشکان هر چقدر هم که کار کنند، نمی‌توانند بیش از ۳۰ میلیون درآمد داشته باشد، اگر قرار باشد بالاتر از ۳۰ میلیون تومان درآمد نداشته باشند، مگر دیوانه هستند کار کنند.

دلیل افزایش مهاجرت پزشکان

رویداد۲۴ مهاجرت پزشکان، خبری است که تازگی‌ها آن را زیاد می‌شنویم، هرچند که مدت‌هاست این رویه ادامه دارد. پیشتر نیز محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی از درخواست مهاجرت سه هزار پزشک در سال به مقصد کشور‌های اروپایی و آمریکایی خبر داده بود. این در حالیست که شهروندان بسیاری به ویژه در مناطق محروم به خدمات سلامت این افراد نیازمند هستند. ظفرقندی عدم ارزش‌گذاری برای کار جامعه پزشکی و بی اهمیت قلمداد کردن ارزش دانش آنان و سایر فارغ‌التحصیلان را از عوامل مهاجرت پزشکان و پرستاران عنوان کرده است.

مهاجرت سالانه ۳ هزار پزشک و ۱۵۰۰ پرستار در سال

در عین حال یوسف رحیمی، عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری نیز با اعلام اینکه پیش از این سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر گواهی مهاجرت از نظام پرستاری می‌گرفتند، گفت: اکنون شاید بیش از ۱۵۰۰ پرستار در سال اقدام به مهاجرت می‌کنند. از آنجا که خروجی‌های ما قابل شمارش نیست، نمی‌توان آمار دقیقی را ارائه داد. این مهاجرت‌ها به دو دلیل مشخص اتفاق می‌افتد؛ یکی وضعیت ایده‌آل کشور‌های مقصد و دیگری مشکلات کشور‌های مبدا.

مهاجرت پزشکان و کم‌انگیزگی آنها برای ارائه خدمت در حالی است که ارتقاء نظام سلامت و کادر درمان متخصص یکی از برنامه‌های کشور بوده است و امروز حرفه پزشکی ایران در دنیا حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

مدتی است که مهاجرت پزشکان به خصوص متخصصین متبحر که با سرمایه همین مملکت درس خواندند و تجربه‌های خوب و گرانبهایی را هم کسب کرده‌اند را شاهد هستیم و متاسفانه این روند در حال افزایش است تا جایی که چندی پیش رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در همین خصوص نامه‌ای به رهبر انقلاب نوشت.

افزایش مهاجرت پزشکان

مسعود پزشکیان یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در همین خصوص به جامعه ۲۴ گفت: بنده معتقدم با مکانیسمی که در جامعه درست کرده‌ایم، این اتفاق افتاده است. بنده در حال حاضر استاد تمام هستم و در کل هزار و صد دلار پول می‌گیرم. اگر این را بخواهیم با درآمد سه تا چهار سال قبل مقایسه کنیم اینطور می‌شود که مثلاً همان حقوق ۱۰ تا ۱۲ میلیونی، مثلاً ۱۰ هزار دلار می‌شد.


بیشتر بخوانید: خداحافظ هموطن/ چرا میل به مهاجرت از ایران افزایش یافته است؟


وی افزود: البته پزشکانی که بیرون هم کار می‌کردند بیشتر از این دریافتی داشتند و در نتیجه درآمدشان در خارج از ایران، کمتر از ایران می‌شد. در حالی که این معادله در حال حاضر برگشته است. البته شاید در مراکز خصوصی برنگشته باشد، چرا که ممکن است برای یک عمل جراحی ۳۰ میلیون دریافت کنند.

مصوبه مجلس که باعث افزایش مهاجرت پزشکان شده است

نماینده تبریز تصریح کرد: همین مجلس، سال قبل مصوبه‌ای را تصویب کرد که الان پزشکان هر چقدر هم که کار کنند، نمی‌توانند بیش از ۳۰ میلیون درآمد داشته باشد. اگر قرار باشد بالاتر از ۳۰ میلیون تومان درآمد نداشته باشند، مگر دیوانه هستند کار کنند.

پزشکیان اظهار داشت: برخی از همین نماینده‌ها و مسئولان دولتی وقتی بیمار می‌شوند و نیاز به جراحی دارند، می‌روند بیرون و ۵ تا ۶ برابر پول می‌دهند تا عملشان کنند و پزشک از آن مبلغ، کسر نمی‌کند، بنابراین تصمیم موردنظر باعث شده که این اتفاقات بیفتد.

وی یادآور شد: بیشتر پزشکانی که مهاجرت می‌کنند متخصص هستند و پزشکان عمومی زیاد روی به مهاجرت نمی‌آورند. بالاخره تناسب هر چیزی خوب است و اگر پزشکان زیاد هم تربیت کنیم، مشکل پیدا می‌کنیم. اما آنچه که باعث می‌شود مهاجرت کنند، یکی نحوه درآمد در ایران و تفاوت آن با کشور‌های خارجی و دیگر نحوه برخورد جامعه با این افراد است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: کلیت قضیه این است که ما برای انسان‌ها و کسانی که علم دارند و حتی ممکن است به دنبال پول هم نباشند، احترامی قائل نیستیم. وقتی افرادی که مهارت ندارند و علم‌شان پایین‌تر است، بر افرادی که علم و مهارت بالاتری دارند ریاست می‌کنند، این افراد نمی‌توانند فردی را که سواد و تجربه کمتری دارد و رییس‌شان شده است را تحمل کنند.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
مهره چین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
1
0
آقای پزشکیان متاسفانه هیچ دردی به جز نق زدن های بی حاصل نداری! چگونه سوگند پزشکی بجا آوردی؟
گویا خداوند بیماران را برای ارتزاق پزشکان خلق کرده است ؟
کدام دسته از ملت ایران به امثال جنابعالی رای دادند تا نماینده ایران اسلامی باشید؟
هيواپریشی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
0
1
حضرات خوب بلدن حقوق خودشون رو به دلار حساب کنن ، قابل توجه حضرت‌ دکتر پزشکیان، شما که‌ اینقدر خوب حساب و کتاب‌ بلدی لطفأ حقوق کارگران رو هم تبديل به‌ دلار کنید ببینم روت میشه اعلام‌ کنی؟هرچند که رو که‌ رو نیست سنگ پای قزوینه
نظرات شما
پیشخوان