تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۱۸ آبان ۱۴۰۰

افراد ۶۰ سال به بالا دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا تاکید کرد: افراد بالای ۶۰ سال لازم است دوز اضافه واکسن کرونا را تزریق کنند.

تزریق دوز سوم واکسن کرونا به افراد ۶۰ سال به بالا

رویداد۲۴  دکتر حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: در افراد بالای ۶۰ سال به‌دلیل سیستم ایمنی ضعیفی که دارند، توصیه سازمان جهانی بهداشت این است که حتما برای آنها دوز اضافه یا دوز سوم تزریق شود. یعنی علاوه بر تزریق دو دوز واکسن، یک دوز اضافه هم برایشان تزریق شود. به خصوص افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند یا بیماری‌هایی دارند که سیستم ایمنی‌شان ضعیف می‌شود یا داروهایی را مصرف می‌کنند که باعث نقص و اختلال در سیستم ایمنی‌شان می‌شود، توصیه بر این است که دوز اضافه را تزریق کنند.

جماعتی گفت: فعلا پروتکل درباره افراد بالای ۶۰ سال است که دوز اضافه را تزریق کنند. معمولا به این صورت است که حداقل زمان برای تزریق دوز اضافه، ۲۸ روز بعد از تزریق دوز دوم است. یعنی بعد از ۲۸ روز از تزریق دوز دوم، می‌توانیم دوز اضافه را تزریق کنیم. البته این زمان بر اساس استراتژی‌هایی که در کشور وجود دارد، می‌تواند متغیر باشد.


بیشتر بخوانید: ۸ سوال مهم درباره تزریق دوز سوم واکسن کرونا


وی درباره دوز بوستر (یادآور) هم توضیح داد: اگر آنتی‌بادی‌های ضدکرونا در بدن فرد پایین بیاید، به‌دلیل اینکه سیستم ایمنی از حالت کامل بودن خودش خارج می‌شود، توصیه به استفاده از دوز یادآور یا دوز بوستر است که بر اساس مطالعاتی که انجام شده، معمولا به طور متوسط 6 ماه زمان برای تزریق دوز بوستر بعد از تزریق دوز دوم در نظر می‌گیریم. به طوری که بعد از 6 ماه به دلیل اینکه آنتی‌بادی‌ها کاهش می‌یابد، توصیه می‌شود که دوز بوستر را برای افرادی که در ریسک ابتلا به بیماری کووید هستند، تزریق کنیم.

وی افزود: به عنوان مثال در کشور ما آغاز واکسیناسیون با کادر درمان اعم از پزشکان، پرستاران و کسانی که در تماس مستقیم با بیماری کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و مراکز بهداشت هستند، بوده است. بعد از این اگر افراد دیگری واکسیناسیون‌شان کامل شد و دو دوز را تزریق کردند، اگر از نظر زمانی افرادی را داشتیم، تصمیم‌گیری برای تزریق دوز بوستر در آنها هم انجام می‌شود.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: البته هنوز درباره خود واکسن اصلی که مردم باید تزریق کنند، به هدف‌مان نرسیده ایم و امیدواریم به پوشش ۷۵ تا ۸۰ درصدی دو دوز واکسن افراد جامعه که ایمنی جمعی را به وجود می‌آورد، برسیم و بعد از آن بتوانیم دوز یادآوری و در افرادی که سن بالای ۶۰ سال و نقص سیستم ایمنی دارند، دوز اضافه را تزریق کنیم.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: واکسن کرونا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان