تاریخ انتشار: ۱۷:۲۵ - ۲۰ آبان ۱۴۰۰

وزیر خارجه سابق انگلیس: باید بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی ایران را پرداخت

جرمی هانت، وزیر خارجه پیشین بریتانیا می‌گوید کشورش باید بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی ایران را بپردازد. امروز قرار است علی باقری‌کنی، معاون وزیر خارجه ایران و فرستاده ویژه امور هسته‌ای با مقام‌های بریتانیا دیدار کند.

بدهی انگلیس به ایرانرویداد۲۴ بریتانیا اعلام کرده موضوع آزادی زندانیان دوتابعیتی و در رأس آنان نازنین زاغری رتلکیف در دیدار امروز مطرح خواهد شد.

جرمی هانت، نماینده محافظه‌کار مجلس و وزیر خارجه سابق بریتانیا دیدار باقری کنی با مقام‌های بریتانیا را اتفاقی "خوب" برای نازنین زاغری توصیف کرده است. او به رادیو فور بی‌بی‌سی گفت آزادی نازنین زاغری به نوعی با پرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی ایران گره خورده است.

جرمی هانت ابراز امیدواری کرده که این گره به زودی باز شود.

ایران در اواخر دولت پهلوی یک مجموعه تانک چیفتن از بریتانیا خرید و پول آن را پرداخت کرد و البته هیچ‌گاه آن محموله را تحویل نگرفت و خواهان جبران خسارت است.

مدت‌هاست که مقام‌های وزارت خارجه ایران در خاک لندن با مقام‌های بریتانیا دیدار رو در رو نداشته‌اند و سفر علی باقری‌کنی به بریتانیا، فرصتی برای طرح خواسته آزادی نازنین زاغری در کنار موضوع پرونده هسته‌ای ایران است.

هانت به رادیو بی‌بی‌سی گفته اگر این پول در ازای آزادی نازنین زاغری و یک نوع پول باج در ازای گروگانگیری بود، از نظر اخلاقی پرداختش مشکل داشت چون این کشور را به گروگانگیری بیشتر تشویق می‌کرد اما این پول "بدهی" بریتانیا به ایران است و باید پرداخت شود.


بیشتر بخوانید:  توافق ایران و آمریکا: آزادی ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده تهران


او البته تاکید کرده مشکلاتی از نظر تحریم ممکن است مانع پرداخت این پول شود اما برای حل آن مشکل می‌شود از طریق کمک‌های انساندوستانه اقدام کرد.

هانت در مصاحبه‌ای دیگر با شبکه خبری اسکای در بریتانیا گفته که چرا فکر می‌کند که این دیدار ممکن است حاوی یک "خبر خوب" برای نازنین زاغری باشد. او می‌گوید زمانی که وزیر خارجه بود محافظه‌کاران در ایران دولت را در اختیار نداشتند اما این بار باقری کنی در حالی به بریتانیا سفر کرده که تمام حکومت در کنترل یک جریان است و در واقع دولت بریتانیا با یک گروه طرف است که قدرت کامل را در اختیار دارد.

علی باقری کنی، پس از دیدار با دیپلمات‌های فرانسه و آلمان دیشب در ادامه رایزنی‌های هسته‌ای وارد لندن شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: انگلستان
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان