تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۳ آبان ۱۴۰۰

نکات کلیدی درباره بیمه خودرو که نمی‌دانید

دانستنی حقوقی آنلاین؛ خودرو یا اتومبیل وسیله‌ای است که اهمیت آن در قرن‌های اخیر برای همه مردم آشکار شده است و در حقیقت نبود آن در زندگی انسان مدرن اختلال‌های جدی ایجاد‌ می‌کند. اهمیت این وسیله نقلیه باعث ایجاد بیمه‌ای به نام بیمه خودرو شده است.

 بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه

رویداد۲۴ قطعا هر کسی که خودرویی دارد، بارها با موضوعات مربوط با آن مثل حوادث، تصادفات و … رو به رو شده است. آیا‌ می‌دانید که ایران در میان ۱۹۰ کشور از نظر تصادف رتبه ۱۸۹ را دارد؟ آیا‌ می‌دانید که سالانه بیش از ۱۵ هزار تصادف رانندگی در ایران اتفاق‌ می‌افتد؟ با توجه به آمار بسیار بالای تصادفات و حوادث رانندگی در کشور ما، به نظر‌ می‌آید ضرورت داشتن بیمه خودرو موضوعی کاملا واضح و روشن است.

تفاوت بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه

همان‌طور که‌ می‌دانید بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری است. یعنی همه دارندگان خودرو باید برای خودروی خود بیمه شخص ثالث تهیه کنند و در غیر این‌صورت با جریمه‌ها و مشکلات زیادی رو به رو خواهند شد.

در بیمه شخص ثالث در صورت تصادف با اشخاص و خودروی دیگر، خسارت‌های مالی و جانی فرد خسارت دیده جبران‌ می‌شود.

بر خلاف بیمه شخص ثالث بیمه بدنه بیمه‌ای اختیاری است که فقط خسارت‌های مالی وارد شده به اتومبیل را پرداخت‌ می‌کند.

باید بدانید که بیمه بدنه‌ می‌تواند تکمیل کننده بیمه شخص ثالث باشد. به این‌صورت که اگر در تصادفی مبلغ خسارت از سقف تعهد بیمه شخص ثالث مقصر حادثه بیشتر باشد، ما به تفاوت مبلغ خسارت وارد شده را‌ می‌توان از بیمه بدنه دریافت کرد.


بیشتر بخوانید: آنچه که از قانون در تصادفات باید بدانیم


نکته مهم در مورد بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه

در صورتی‌که در حادثه‌ای سرنشینان اتومبیل بیمه شده دچار حادثه شوند، تحت پوشش بیمه سرنشین قرار‌ می‌گیرند. این بیمه همراه با بیمه شخص ثالث و بدون نیاز به پرداخت هزینه بیشتر ارائه‌ می‌شود.

قیمت بیمه شخص ثالث بر اساس معیارهایی مثل: کاربری خودرو، سال ساخت و تعداد سیلندر محاسبه‌ می‌شود. در قیمت بیمه بدنه علاوه بر این معیارها، ارزش یا قیمت ماشین هم تأثیرگذار است.

قیمت بیمه شخص ثالث بر اساس قانون بیمه مرکزی تعیین می‌شود و در شرکت‌های مختلف تفاوت چندانی ندارد اما قیمت بیمه بدنه با توجه به تخفیف‌های مختلف ارائه شده در شرکت‌های بیمه‌ می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

در بیمه خودرو در صورتی‌که در طول یک سال حادثه‌ای برای فرد اتفاق نیفتد، در زمان تمدید بیمه‌نامه تخفیف عدم خسارت به او تعلق‌ می‌گیرد.

تخفیف عدم خسارت در بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه،‌ می‌تواند ۱۰ تا ۷۰ درصد از مبلغ حق بیمه را کاهش دهد.

پوشش‌های اصلی بیمه بدنه شامل: حادثه، آتش سوزی و دزدی کلی و پوشش‌های اضافی آن شامل سرقت قطعات خودرو، شکست شیشه، بلایای طبیعی، نوسانات قیمت و…‌ است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مشاوره حقوقی
نظرات شما
پیشخوان