تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۲۵ آبان ۱۴۰۰

بروز تنش در برخی نقاط مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان

در چند روز اخیر تنش و نقض آتش بس میان نیرو‌های نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان در برخی نقاط مرزی دو کشور گزارش شده است.

بروز تنش در برخی نقاط مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان

رویداد۲۴  هر دو طرف یکدیگر را متهم به آغاز این تنش و درگیری در مرز می‌کنند. گفته می‌شود یکی از دلایل عمده این شرایط پیش آمده، اختلاف نظر طرفین در خصوص تحدید حدود و تعیین مرز‌ها در برخی نقاط مرزی دو کشور می‌باشد.

پس از جنگ ۴۴ روزه سال گذشته و امضای بیانیه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان درباره پایان این جنگ، موضوع تحدید حدود و تعیین مرز‌ها بعنوان یکی از مسایل عمده میان ارمنستان و جمهوری آذرربایجان در دستور کار قرار گرفت.

جمهوری آذربایجان با تاکید بر این که، در دوره اشغال ۳۰ ساله سرزمین‌های این کشور برخی مناطق مرزی آن نیز از سوی ارمنستان تصرف شده است، خواستار تعیین مرز‌ها میان دو کشور بر اساس نقشه‌های باقی مانده از شوروی سابق می‌باشد. باکو در عین حال ارمنستان را به طفره رفتن از مذاکرات در این زمینه و تلاش‌های برای به تاخیر انداختن این مساله متهم می‌کند.

به هر حال نبود مذاکرات در این زمینه به بروز تنش و گاهی اوقات نیز به نقض آتش بس و درگیری در برخی نقاط مرزی دو کشور منجر می‌شود.

"نیکول پاشینیان " نخست وزیر ارمنستان دیروز (دوشنبه) در جلسه شورای امنیت این کشور اعلام کرد که نیرو‌های جمهوری آذربایجان ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان ماه) جاری وارد خاک ارمنستان شدند و "آرشاک کاراپتیان " وزیر دفاع این کشور نیز به همین دلیل برکنار شده است.

به گزارش منابع خبری ارمنستان، نیرو‌های جمهوری آذربایجان به تازگی چهار پاسگاه ارامنه در مناطق مرزی را به کنترل در آورده اند و با تصاحب تجهیزات نظامی، نظامیان ارمنی را از این مناطق بیرون کرده اند.

طبق گزارش این منابع، سه پاسگاه نظامی در منطقه مرزی " جرموک " و یک پاسگاه دیگر نیز در محور دریاچه " قاراگل " واقع است.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در واکنش به سخنان نخست وزیر ارمنستان مبنی بر ورود نظامیان آذربایجانی به خاک این کشور، اعلام کرد که نیرو‌های جمهوری آذربایجان در قلمروی سرزمین‌های خود مستقر هستند.

"لیلا عبدالله اوا " سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان نیرو‌های ارمنستان را به انجام اقدامات تحریک آمیز در روز‌های اخیر در محور‌های دریاچه قاراگل شهرستان آزاد شده " لاچین " و نیز در شهرستان دیگر آزاد شده " کلبجر" و به اتش بستن مواضع واحد‌های ارتش جمهوری آذربایجان در این محور‌ها متهم کرد.

رسانه‌های جمهوری آذربایجان هفته گذشته به نقل از برخی منابع روسیه گزارش‌هایی در باره احتمال دیدار قریب الوقوع سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان در مسکو در رابطه با اولین سالگرد امضای بیانیه سه جانبه پایان جنگ در قره باغ، منتشر کردند، اما برخی کارشناسان تحقق این دیدار در شرایط بروز تنش در مناطق مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان را بعید دانستند.

همزمان روسای گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا روز گذشته (دوشنبه) با صدور بیانیه مشترکی در رابطه با تنش به وجود آمده در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان ابراز نگرانی کردند.

آمریکا، فرانسه و روسیه از سال ۱۹۹۷ میلادی ریاست مشترک در گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاسیس شده در سال ۱۹۹۲ میلادی ویژه حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ را بر عهده دارند.

روسای گروه مینسک از طرفین خواستند تا فورا گام‌های مشخصی برای کاهش تنش بردارند و از لفاظی‌ها و اقدامات تحریک‌آمیز خودداری کنند و به طور کامل تعهدات خود را مطابق بیانیه سه جانبه سال گذشته روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان در باره پایان جنگ و سایر توافق‌های آتش‌بس را اجرا کنند.

در این میان رسانه‌های ارمنستان گزارش دادند، نخست وزیر این کشور " سورن پاپیکیان " را بعنوان وزیر دفاع جدید ارمنستان منصوب کرد.

پاپیکیان که گفته می‌شود یک فرد غیر نظامی است، از تابستان سال جاری سمت معاون اول نخست وزیر ارمنستان را بر عهده داشت.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان