تاریخ انتشار: ۱۱:۳۷ - ۲۷ آبان ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

تخت‌روانچی: صدها هزار افغان وارد ایران خواهند شد

نماینده ایران در سازمان ملل گفت:در صورت عدم رسیدگی فوری و مناسب به وضعیت بشردوستانه، تخمین زده می شود که صدها هزار نفر از شهروندان افغانستان در زمستان آینده وارد ایران شوند.

صدها هزار افغان وارد ایران خواهند شد

رویداد۲۴ متن سخنان مجید تخت روانچی روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد "وضعیت افغانستان" به شرح زیر است:

نشست امروز بسیار به موقع و مهم است، زیرا افغانستان با چالش های جدی مواجه است.

وضعیت بشردوستانه بسیار نگران کننده است. با نزدیک شدن به فصل زمستان، مردم با یک بحران انسانی قریب الوقوع روبرو هستند. این امر ارائه کمک های بشردوستانه به افغانستان را در فوریت قرار می دهد.

نقش سازمان ملل متحد در شرایط کنونی بسیار مهم است. ما از تلاش های دفتر سازمان ملل و دیگر نهادهای سازمان ملل متحد در کمک به مردم افغانستان حمایت می کنیم.

ایران به عنوان یک کشور همسایه و بر اساس پیوندهای مشترک تاریخی، فرهنگی، زبانی و مذهبی قوی بین دو ملت، نمی تواند نسبت به مشکلات مردم افغانستان بی تفاوت بماند. برای بیش از چهار دهه، ما میزبان میلیون‌ها شهروند افغانی بوده‌ و سخاوتمندانه به آنها به‌ویژه در طول همه‌گیری پاندمی کرونا و در شرایط سخت اقتصادی ناشی از تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحده کمک کرده‌ایم.

از اواسط ماه اوت، هزاران شهروند افغانی به طور روزانه وارد ایران می شوند.

در صورت عدم رسیدگی فوری و مناسب به وضعیت بشردوستانه، تخمین زده می شود که صدها هزار نفر از شهروندان افغانستان در زمستان آینده وارد ایران شوند.

تا به امروز، ما هر آنچه در توان داشته‌ایم برای کمک به آوارگان افغانستانی که وارد ایران می‌شوند، از جمله از طریق تأمین نیازهای اولیه، انجام داده‌ایم. علاوه بر این، ما همچنین محموله های بشردوستانه زیادی را به افغانستان ارسال کرده ایم.

با این حال، به دلیل تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی آمریکا و در نبود منابع مالی جدید کافی، دیگر نمی‌توانیم به تنهایی به آنها کمک کنیم.

باید صریح و صادق باشیم. این وضعیت یک چالش داخلی نیست. کشور همسایه افغانستان را نباید تنها گذاشت و انتظار داشت که این چالش بسیار دشوار را به تنهایی حل کند. ما از جامعه بین المللی و به ویژه کشورهای کمک کننده می خواهیم تا به مسئولیت های خود عمل کرده و منابع مالی جدید و کافی را در اختیار همسایگان افغانستان قرار دهند تا به پناهندگان و آوارگان افغانستانی کمک کنند.

ارائه به موقع کمک های بشردوستانه و آزادسازی دارایی های مسدود شده افغانستان که برای احیای اقتصاد افغانستان و نجات جان مردم ضروری است، به هیچ وجه نباید سیاسی و مشروط باشد.
همچنین باید تلاش های موازی برای جلوگیری از فروپاشی کامل اقتصاد افغانستان صورت گیرد.

با این حال، این تلاش های عاجل،  نباید توجه و تلاش های ما را از نیاز به مقابله با تروریسم و قاچاق مواد مخدر در افغانستان منحرف کند.

حملات تروریستی اخیر در افغانستان، از جمله حملات امروز در کابل، بسیار نگران کننده و در عین حال، هشدار دهنده است. این حملات نشان می دهند که پرداختن به این تهدیدات تا چه اندازه برای صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی ضروری بوده است. این حملات همچنین بار دیگر وحشیگری تروریست ها را به نمایش می گذارد.

بنابراین، نسبت به تروریسم، تامین کنندگان، سازمان دهندگان و حامیان  آن در افغانستان نباید هیچگونه تسامحی نشان داد.

باید اطمینان حاصل شود که خاک افغانستان هرگز برای فعالیت های تروریستی استفاده نمی شود و  به عنوان پناهگاه امن برای گروه های تروریستی یا منبعی برای تولید و قاچاق مواد مخدر استفاده نشود.

تشکیل یک حکومت فراگیر و منتخب مردم، با مشارکت همه گروه های قومی و مذهبی، متعهد به مبارزه با تروریسم و جنایات سازمان یافته و تضمین و حمایت  از حقوق مردم بر اساس اصول و آموزه های راستین اسلامی و رعایت حقوق بشر برای همه مردم افغانستان، شامل هر قوم و زبانی، اقلیت های مذهبی و زنان، برای ایجاد یک افغانستان امن، باثبات و رفاه برای مردم، حیاتی است.

برای دستیابی به این هدف، جمهوری اسلامی ایران به تعامل خود با همه طرف ها در افغانستان، از جمله طالبان ادامه خواهد داد. نماینده ویژه ایران در افغانستان در راستای پیگیری تلاش‌های صلح‌آمیز و بشردوستانه ایران در افغانستان، در حال حاضر به کابل سفر کرده است. وی در این سفر با مقامات ارشد طالبان دیدار و در مورد مسایل فوری مانند کمک های بشردوستانه، پناهجویان و همچنین چالش های امنیتی و اقتصادی که مردم افغانستان با آن دست به گریبان هستند، گفتگو کرده است.

در این چارچوب جمهوری اسلامی ایران در ۲۷ اکتبر ۲۰۲۱ میزبان دومین نشست وزیران همسایگان افغانستان و روسیه بود. در بیانیه‌ای که در پایان این نشست منتشر گردید، شرکت‌کنندگان حمایت قاطع خود را از دستیابی به صلح، ثبات و آشتی ملی در افغانستان اعلام کرده و همه طرف‌ها در افغانستان از جمله طالبان را تشویق کردند تا به رایزنی‌ها و گفتگوهای سیاسی برای تشکیل یک دولت فراگیر و منتخب مردم، با مشارکت همه گروه ها و اقشار جامعه افغانستان ادامه دهند.

جمهوری اسلامی ایران کمک به مردم افغانستان و همکاری با همسایگان و سایر شرکای افغانستان برای تضمین صلح و توسعه پایدار در افغانستان ادامه خواهد داد.

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Canada
|
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
0
0
انوقت باید فکرش می کردی که دولت شما به طالبان پول و اسلحه می داد
نظرات شما
پیشخوان