تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۳۰ آبان ۱۴۰۰

شجاع خلیل زاده: هر وقت بخواهم برمی‌گردم پرسپولیس

شجاع خلیل زاده مدافع فیکس تیم ملی و تیم الریان قطر به شدت از رفتاری که با اسکوچیچ می‌شود گلایه دارد.

شجاع خلیل زاده

رویداد۲۴ بدون شک یکی از خوش مصاحبه‌ترین فوتبالیست‌های فعلی ایران شجاع خلیل زاده است. شجاع هم لحن شیرینی دارد و هم خیلی خوب حرف می‌زند و به اصطلاح تیترهای خوبی می‌دهد. 

شجاع که یکی از لژیونرهای فعلی فوتبال ایران به حساب می‌آید از زمان حضور دراگان اسکوچیچ در راس تیم ملی بعد از چند سال دوباره ملی پوش شده و در همه بازی‌های تیم ملی در راه رسیدن به جام جهانی به صورت فیکس در ترکیب تیم ملی به میدان رفته است. شجاع در کنار محمد حسین کنعانی زادگان زوج خوبی را در ترکیب تیم ملی تشکیل داده‌اند و یکی از ارکان نتایج خوب تیم ملی به حساب می‌آیند. حالا شجاع امیدوار است با ادامه همین روند بتواند یکی از مهره‌های تیم ملی در جام جهانی سال آینده باشد.

با خلیل زاده در خصوص شرایط تیم ملی، صعود به جام جهانی، شرایطش در فوتبال قطر، انتقادها علیه اسکوچیچ، اختلاف با کی‌روش و البته بازگشت به تیم محبوبش پرسپولیس گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

از دو بازی مقابل لبنان و سوریه شروع کنیم. کسب ۶ امتیاز فوق العاده بود ...

اول باید بگویم هم زمین بازی با لبنان و هم زمین دیدار مقابل سوریه فاجعه بود. زمین به حدی خراب بود که انگار در محلات به میدان رفتی. شاید باور نکنید ولی زمین چمن چند روستا در مازندران بهتر از این دو زمین بود. زمین به حدی خراب بود که نمی‌شد چند پاس پشت سر هم به هم داد و یا اصلا منطقه بازی را عوض کرد. آن‌هایی که فوتبالی هستند می‌دانند بازی در چنین زمینی چقدر مشکل است. با این حال نمایش تیم ملی در این دو بازی به نظرم خیلی خوب بود و از دو بازی بیرون از خانه توانستیم ۶ امتیاز مهم را کسب کنیم. من فکر می‌کنم مهم‌ترین موضوع همین بود و خداراشکر می‌کنم که با تلاش بچه‌ها و کادرفنی توانستیم ؛ دو برد خوب را به مردم هدیه دهیم و کمی‌آن‌ها را شاد کنیم. اینکه مردم از بردهای تیم ملی شاد می‌شوند برای ما خیلی ارزش دارد و همه ما از خوشحالی مردم کیف می‌کنیم.

وضعیت مصدومیت تو به چه شکلی است؟

در بازی مقابل سوریه از ناحیه کشاله مصدوم شدم ولی مشکلی نیست و می‌توانم از ۱۰ روز دیگر تقریبا به تمرینات تیم اضافه شوم.

با این دو برد تقریبا کار صعود ما به جام جهانی قطعی شده است. اینطور نیست؟

بله به نظرم تقریبا صعودمان قطعی است و باید یکسری اتفاقات عجیب و غریب پشت سر هم بیفتد تا تیم ملی به جام جهانی نرود. البته که نمی‌گذاریم این اتفاقات رخ دهد و به امید خدا در بازی بعد مقابل عراق، کار صعود را یکسره می‌کنیم. اگر هواداران هم بتوانند در آن بازی به ورزشگاه بیایند که عالی می‌شود و همه در کنار هم می‌توانیم جشن صعود به جام جهانی را بگیریم.

قبول داری در بازی با لبنان گل عجیبی دریافت کردیم؟

بله واقعا گل عجیبی بود و فکر می‌کنم هر ۱۰ سال چنین گلی به ثمر می‌رسد که باد توپ را دوباره به زمین برگرداند و درست روی کفش مهاجم حریف فرود بیاید. من فکر می‌کنم اگر وی ای آر یک دوربین روی خط داشت به راحتی گل را مردود اعلام می‌کرد چون به نظرم توپ کاملا به بیرون رفته بود. به هرحال در فوتبال از این اتفاقات پیش می‌آید ولی مهم بازگشت ما به بازی بود که به خوبی این کار را انجام دادیم و در آخرین لحظه برای پیروز شدن جنگیدیم. واقعا برد دلچسبی بود و شاید تیم ملی با ۶ گل در این دیدار برنده می‌شد اینقدر کیف نمی‌داد.

در مورد وحید امیری هم صحبت کن که ستاره تیم ملی در این دو بازی بود.

چند سال است که وحید را می‌شناسم. هرچه از خوبی‌های او بگویم کم است. وحید فوق العاده فوتبالیست خوب و توانمندی است و از نظر اخلاقی هم که واقعا نمره وحید بیست است. امیری بی حاشیه و کاملا در خدمت تیم است و واقعا همه بازیکنان تیم ملی او را دوست دارند. اصلا مگر می‌شود با وحید آشنا باشی و با او رفاقت کنی ولی دوستش نداشته باشی. به جرات می‌گویم هر مربی آرزو دارد چند وحید امیری در تیمش داشته باشد.

راستی ماجرای آن استوری مشترک بازیکنان تیم ملی چه بود؟

تو کاملا مرا می‌شناسی. من تحت هیچ شرایطی نمی‌توانم دروغ بگویم. در مورد این استوری‌های مشترک واقعا نمی‌خواهم حرفی بزنم؛ فقط می‌توانم بگویم به شخصه شاهدم که رئیس فدراسیون برای تیم ملی خیلی زحمت می‌کشد ولی خب تنهاست. در این مورد بیشتر از این نپرس. (با خنده)

مهدی طارمی بزرگترین غایب تیم ملی در این دو بازی بود. به نظرت اختلافش با اسکوچیچ حل خواهد شد؟

ببینید مهدی را خوب می‌شناسم و شک ندارم با اینکه کنار تیم نبود ولی دلش با تیم ملی بود و از برد تیم ملی خیلی خوشحال شد. مهدی هم پسر بسیار خوبی است و هم عاشق تیم ملی است. در مورد توانایی فنی او هم که نیازی اصلا به صحبت کردن نیست. او در بالاترین سطح فوتبال اروپا بازی می‌کند و تا اینجا هم خیلی به تیم ملی کمک کرده است. من فکر می‌کنم بین او و اسکوچیچ سوءتفاهم پیش آمده که طارمی در این دو بازی خط خورد. به هرحال تصمیمی بود که سرمربی تیم ملی گرفت و من نمی‌توانم حرفی بزنم. فقط امیدوارم مشکل مهدی هم حل شود و دوباره او را در تیم ملی ببینیم.


بیشتر بخوانید: بازگشت شجاع خلیل زاده و نوراللهی به پرسپولیس؟


اسکوچیچ نتایج بسیار خوبی با تیم ملی گرفت و در آستانه حضور در جام جهانی قرار داریم ولی خیلی‌ها از او انتقاد می‌کنند. نظرت در این خصوص چیست؟

اول باید بگویم که من از بعضی رسانه‌ها خیلی گله دارم. به جای اینکه پشت تیم ملی باشند و از موفقیت آن خوشحال شوند فقط تیم ملی را می‌کوبند. فقط به خاطر اینکه اسکوچیچ سرمربی تیم ملی است. نمی‌دانم دراگان دیگر باید چه کاری انجام دهد و چه نتایجی بگیرد تا آنها حمایت کنند. اگر از اسکوچیچ خوشتان نمی‌آید حداقل از تیم ملی حمایت کنید. در فضای مجازی هم که یک عده هنوز به سن قانونی نرسیده‌اند ولی از تیم ملی انتقاد می‌کنند. ۱۲ برد در ۱۳ بازی، فوق العاده است. اسکوچیچ یک مربی بی ادعا است؛ در سخت‌ترین شرایط تیم ملی را تحویل گرفت. بدون بازی دوستانه و اردوهای خوب این نتایج را گرفت ولی نمی‌دانم بعضی‌ها چه می‌خواهند. دوستان یادشان رفته ویلموتس چه بلایی سر تیم ملی آورد. حالا که اسکوچیچ این نتایج عالی را گرفته او را می‌کوبند. بعضی‌ها یکی دو ماه لیگ را تعطیل می‌کردند و همه امکانات را هم در اختیار داشتند ولی نتوانسته بودند همین لبنان و سوریه را ببرند. بعضی از رسانه‌ها به خاطر کی‌روش طوری از باخت مقابل عراق یک حماسه ساختند که فقط کم مانده بود مردم به خیابان‌ها بریزند و جشن بگیرند. من واقعا دلیل این همه دشمنی با اسکوچیچ را نمی‌فهمم. من به عنوان بازیکن تیم ملی می‌بینم که اسکوچیچ چقدر کار می‌کند و چقدر زحمت می‌کشد. کادرش را ببینید؛ مگر بزرگتر از کریم باقری و وحیدهاشمیان داریم؟ به خدا این خصومت‌های شخصی بعضی‌ها تیم ملی را اذیت می‌کند.

دفاع تو از اسکوچیچ مقابل کی‌روش به اختلافت با سرمربی سابق تیم ملی و اینکه دراگان دوباره تو را دعوت کرد برمی‌گردد؟

به خدا که اینطوری نیست. درست است من با کی‌روش اختلاف داشتم و خیلی به من بد کرد ولی همیشه از او و توانایی‌هایش تعریف کردم. کی‌روش مربی خوب و بزرگی بود و خیلی هم برای تیم ملی زحمت کشید ولی الان کجاست؟ کارلوس کی‌روش سرمربی مصر است. چرا هر موقع تیم ملی بازی می‌کند باید در خصوص کی‌روش صحبت شود و او را با اسکوچیچ مقایسه کنند. سرمربی مصر در حال حاضر چه ربطی به ما دارد. سرمربی تیم ملی دراگان اسکوچیچ است و باید از او حمایت کنیم چون تیم ملی خودمان را دوست داریم. درست است که اسکوچیچ دوباره مرا به تیم ملی دعوت کرد ولی این را از همین طریق می‌گویم اگر همین اسکوچیچ مرا برای ادامه بازی‌های تیم ملی و یا جام جهانی که آرزوی هر بازیکنی بازی در آن است خط بزند شک نکنید باز هم از او حمایت می‌کنم. واقعا درک نمی‌کنم چرا از تیمی که زودترین صعود تاریخ فوتبال ایران را به جام جهانی رقم زده باید انتقاد شود. هرجای دنیا یک مربی از ۱۳ بازی ۱۲ تا را ببرد و فقط یک مساوی داشته باشد او را روی سرش می‌گذارند و از او تقدیر می‌کنند ولی اینجا برعکس است.

بعضی‌ها معتقدند نقش بازیکنان در نتایج تیم ملی از اسکوچیچ بیشتر است. تو این موضوع را قبول داری؟

مگر می‌شود سرمربی تیم در نتایج نقشی نداشته باشد؟ کادر فنی کار خودش را می‌کند و بازیکنان هم طبق دستورات سرمربی کارشان را انجام می‌دهند. جایگاه هر کدام مشخص است و همه با هم و در کنار هم سهم دارند. حتی مدیران فدراسیون، هواداران تیم ملی، رسانه‌هایی که حامی‌تیم ملی بودند، بازیکنانی که حتی یک دقیقه بازی نکردند، ماساژورها، کادر پزشکی و یا تدارکات تیم ملی هم نقش دارند. در کنار آن الان یک مثال برایتان می‌زنم. اوضاع منچستر یونایتد در حال حاضر چطور است؟ این تیم کلی ستاره مثل رونالدو، کاوانی، رشفورد، پوگبا، فرناندز، واران، سانچو و ... دارد. چرا این تیم با این همه ستاره نمی‌تواند نتیجه بگیرد؟ هر سال بیشترین هزینه را می‌کنند ولی بعد از رفتن فرگوسن نتوانستند موفقیت تیمی بدست بیاورند. پس در کنار هزینه کردن و خریدن بازیکنان با کیفیت، کادر فنی خوب هم لازم است که بتواند این همه ستاره را مدیریت کند و در کنار هم از تک تک آنها بازی‌های خوبی بگیرد و در آخر منجر به نتیجه شود. تیم ملی بازیکنان خوبی دارد؛ قبول. ولی بدون کادر فنی خوب و با دانش نمی‌توانست چنین نتایجی بگیرد.

منتقدان اسکوچیچ می‌گویند حریفان تیم ملی ضعیف بودند و ما کار راحتی برای رسیدن به جام جهانی داشتیم.

واقعا برای این عده متاسفم. نمی‌دانم چه بگویم چون فقط مایه تاسف است. شاید هم دوره‌های قبل و با سرمربی مورد علاقه آقایان در بازی‌های انتخابی جام جهانی با برزیل، آرژانتین، ایتالیا، آلمان و فرانسه همگروه بودند و ما نمی‌دانستیم. دو ماه لیگ را تعطیل می‌کردند ولی نمی‌توانستند لبنان را ببرند. به عراق می‌باختند و با سوریه هم مساوی می‌کردند. همین سوریه که ما رفت و برگشت ۴ گل به آن زدیم و گلی هم نخوردیم در بازی با کره جنوبی و در خاک حریف تا لحظات پایانی مساوی بودند. دقیقا یادم می‌آید سوریه یک فرصت عالی را خراب کرد و بعدش هم گل دوم را خورد. باز هم می‌گویم نیازی نیست اسکوچیچ را دوست داشته باشند ولی از تیم ملی حمایت کنند چون موفقیت تیم ملی موفقیت کل ایران است.

اینکه بعضی‌ها می‌گویند تیم ملی دو دسته شده به نظرت درست است؟

نه من که چیزی ندیدم. چیزی که من می‌دانم این است که همه برای موفقیت تیم ملی نهایت تلاششان را می‌کنند و وقتی لباس تیم ملی را می‌پوشیم دیگر به هیچ چیزی فکر نمی‌کنیم. هرچه داریم می‌گذاریم تا پرچم ایران بالا برود. در این مدتی که افتخار حضور در تیم ملی را دارم چیزی جز اتحاد و رفاقت ندیدم.

به نظرت این تیم ملی توانایی درخشش در جام جهانی را دارد؟

من فکر می‌کنم این تیم ملی از هر نظر کامل است. بازیکنان بسیار خوبی در تیم ملی حضور دارند و حتی به گفته خیلی‌ها در حال حاضر تیم ملی یکی از بهترین نسل‌های فوتبال ایران را در اختیار دارد. به نظرم باید طوری برنامه ریزی بکنیم که به مرحله دوم جام جهانی برسیم و بیشتر از ۳ بازی در این تورنمنت انجام دهیم.

دوست صمیمی‌ات هم بعد از مدت‌ها به تیم ملی دعوت شد.

بله؛ از دعوت سروش به تیم ملی خیلی خوشحالم و به نظرم لیاقتش را داشت. سروش در ۲ فصل اخیر عملکرد بسیار خوبی در تیم سپاهان داشت و پارسال هم بهترین پاسور لیگ شده بود و از ته دلم خوشحالم به حقش رسید.

اوضاع در قطر برای تو چطور پیش می‌رود؟

شرایط خودم که خوب است و از هرلحاظ آماده هستم. ولی متاسفانه اوضاع تیم ما اصلا خوب نیست و در جدول هم شرایط خوبی نداریم. امیدوارم در ادامه فصل بتوانیم نتایج بهتری بگیریم به رتبه‌های بالاتر جدول برسیم.

تیم شما ستاره‌های زیادی از جمله خامس رودریگز و انزونزی را در ترکیب خودش دارد؛ با این همه فوق ستاره همه انتظار داشتند نتایج الریان خیلی بهتر باشد. این طور نیست؟

چرا دقیقا همینطور است و همه از تیم ما انتظار حضور در بین مدعیان را داشتند ولی شرایط آنگونه که می‌خواستیم پیش نرفت. به لحاظ نفرات تیم ما بسیار خوب است ولی باید به معنای واقعی یک تیم باشیم که متاسفانه اینطور نیست.

رابطه‌ات با خامس چطور است؟

من کلا هر جا که می‌روم رابطه خوبی با دوستان و همبازیان خودم دارم. با اینکه در تیم‌های بزرگی مثل رئال و بایرن بازی کرده و آقای گل جام جهانی شده، آدم خونگرم و مهربانی است. خامس بچه باحالی است و به همین دلیل ارتباط صمیمانه‌ای با او دارم؛ امیدوارم بتواند در فوتبال قطر موفق باشد.

به طور کلی سطح لیگ قطر چطور است؟

آنها همه جور امکانات را دارند و هزینه زیادی برای موفقیت در فوتبال انجام می‌دهند. لیگ قطر به واسطه حضور بازیکنان و مربیان بزرگ خارجی سطح بالایی دارد و با کیفیت است. البته برای بازیکنان خارجی کار وحشتناک سخت است. آنها مثل لیگ ایران بازیکن خارجی نمی‌آورند که او را روی نیمکت بگذارند به همین دلیل انتظار بسیار زیادی از بازیکنان خارجی خود دارند. آنها از خارجی‌ها انتظار دارند که کار را برای تیمشان در بیاورند و همین موضوع فشار زیادی به بازیکنان وارد می‌کند.

جدایی‌ات از پرسپولیس به دومین سال رسید؛ از ترک پرسپولیس پشیمان نیستی؟

نمی‌خواهم در مورد گذشته حرفی بزنم ولی من با میل خودم جدا نشدم. همه می‌دانند چه کسی باعث جدایی من بود و حرف زدن در این مورد بی فایده است. من عاشق پرسپولیس هستم و آنجا خانه من است. هر وقت بخواهم برمی‌گردم.

دلت برای بازی کردن با پیراهن پرسپولیس تنگ نشد؟

مگر می‌شود تنگ نشود. پرسپولیس را دوست دارم و همیشه با تمام وجود برایش بازی کردم. الان که از تیم دورم مثل یک طرفدار ۶ آتیشه برای تیم محبوبم دعا می‌کنم و آرزو می‌کنم همیشه موفق باشد.

بازی‌های پرسپولیس را دنبال می‌کنی؟

شاید باورتان نشود ولی در این ۲ سال که از پرسپولیس جدا شدم حتی یک بازی پرسپولیس را از دست ندادم و همه بازی‌ها را دنبال کردم. اگر هم بازی پرسپولیس همزمان با دیدار یا تمرین تیم خودمان بود به صورت ضبط شده بازی پرسپولیس را دیدم.

به نظرت امسال پرسپولیس می‌تواند قهرمان شود؟

کار سخت است ولی پرسپولیس می‌تواند. این تیم بازیکنان خوبی دارد که جزو بهترین‌ها هستند و از آن مهمتر یحیی گل محمدی را به عنوان نفر اول کادر فنی در اختیار دارد که هم باهوش است و هم کارش را به خوبی بلد است. این تیم فقط نیاز به حمایت دارد و اگر هواداران پشت تیم باشند شک نکنید پرسپولیس امسال هم قهرمان خواهد شد.

برنامه ای برای بازگشت به فوتبال ایران و پرسپولیس داری؟

خب من بازیکن الریان هستم و تا پایان فصل آینده با این تیم قرارداد دارم. طبیعی است که تمام تمرکزم روی این تیم و موفقیتش باشد. آینده را نمی‌شود پیش بینی کرد؛ پس باید زمان بگذرد و دید چه اتفاقی رخ خواهد داد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: شجاع خلیل زاده
نظرات شما
پیشخوان