تاریخ انتشار: ۱۹:۴۵ - ۰۱ آذر ۱۴۰۰

فایده دوز سوم واکسن کرونا از زبان ایمنی‌شناس دانشگاه واشنگتن

واکسیناسیون در مرحله اول سلول‌های ایمنی بسیار زیادی تولید می‌کند و در نتیجه سطح پادتن و مولکول‌های دیگر افزایش می‌یابد. اما این روند پس از مدتی رو به کاهش گذاشته و از مقدار پادتن‌های موجود در بدن کم می‌شود. البته بخش کمی از لنفوسیت‌های «بی» و «تی» دستگاه ایمنی بدن که دارای حافظه طولانی‌مدت هستند باقی می‌مانند تا در صورت مشاهده عامل بیماری‌زا در آینده از بدن محافظت کنند.

واکسن ویروس کرونارویداد۲۴ یکی از ایمنی‌شناس‌های دانشگاه واشنگتن می‌گوید، «دوز یادآور واکسن باعث چند برابر شدن لنفوسیت‌های «بی» می‌شود و مقدار پادتن‌ها را یک بار دیگر علیه عامل بیماری‌زا بالا می‌برد. پس از واکسیناسیون با گذشت زمان از مقدار پادتن‌ها کاسته می‌شود اما با تزریق دوز سوم، تعداد لنفوسیت‌های «بی» بیش از گذشته در بدن ایجاد خواهد شد.

این لنفوسیت‌ها به غدد لنفاوی می‌روند و در آنجا جهش یافته و پادتن‌ها را در برابر عامل بیماری‌زای کوید۱۹ قوی‌تر می‌کنند و بدن در برابر بیماری کرونا از مصونیت بیشتری برخوردار می‌شود. مقدار لنفوسیت‌های «بی» در افرادی که واکسن یادآور کوید۱۹ را دریافت کرده‌اند، بسیار بیشتر از افرادی است که دوز سوم را نزده‌اند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان