تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۰۲ آذر ۱۴۰۰

طلاق توافقی و نکاتی که لازم است بدانید

در طلاق توافقی، توافقات اولیه زوج‌ها مراحل طلاق را آسان‌تر خواهد کرد، ولی این طلاق معایبی نیز دارد.

طلاق توافقی و نکاتی که لازم است بدانید

رویداد۲۴ طلاق توافقی به طلاقی گفته می‌شود که زوجین به هر دلیلی تمایل دارند با تفاهم از هم جدا شوند هر توافقی که آن‌ها در خصوص مهریه، نفقه، جهیزیه، حضانت و ملاقات فرزند داشته باشند از نظر دادگاه محترم و قابل قبول خواهد بود. در مجله دلتا به بررسی مزایا و معایب طلاق توافقی از دیدگاه قانون پرداخته شده است. با ما همراه باشید.

در این طلاق زن و مرد قبل از اینکه اقدام به شکایت و درخواست طلاق در دادگاه کنند، درباره کلیه مسائل همانند مهریه، حضانت و ملاقات فرزند، نفقه و هر مسأله دیگری که به هر دو نفر و فرزندان آن‌ها مربوط می‌شود با یکدیگر به نتیجه و تفاهم می‌رسند و با مراجعه به دادگاه خانواده و ارائه مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی اقدام می‌کنند.

مراحل طلاق توافقی

برای این کار زن و مرد با ارائه مدارک لازم که عبارتند از اصل عقدنامه یا رونوشت، اصل شناسنامه‌ها و کپی کارت ملی به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دادخواست مربوط به طلاق توافقی را ثبت می‌کنند. باید در دادخواست تمامی مواردی که از قبل توافق شده ذکر شود.

در ادامه هر یک از زوج‌ها باید فردی از خویشاوندان را به عنوان داور به دادگاه معرفی کند. شایان ذکر است این داوران باید با دو طرف صحبت کنند تا در صورت امکان آن دو از طلاق، منصرف شوند.

معایب طلاق توافقی

طلاق یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی به حساب می‌آید که صدمات جبران ناپذیری را نه فقط برای زن و مرد و فرزندان، بلکه بر جامعه وارد می‌کند. در ادامه معایب و مضرات طلاق توافقی ذکر شده است.
۱. طلاق توافقی معمولا” سریع‌تر از سایر طلاق‌ها صورت می‌گیرد چرا که در طلاق توافقی زن و مرد دلایلی برای طلاق دارند که آن‌ها را ناچار به جداشدن از یکدیگر می‌کند.

۲. در طلاق توافقی شوهر هیچ اجبار و الزامی برای آمدن به محضر پس از صدور حکم طلاق ندارد، بنابراین بهتر است زوج ها، الزام رفتن به محضر را هم جزئی از تعهدات خود ذکر تا بتوان از طریق دادگاه طرف دیگر را ملزم به اجرای تعهدات خود درخواست کنند.

مزایای طلاق توافقی

• کوتاه بودن زمان صدور مجوز طلاق

• عدم تشکیل پرونده‌های متعدد در دادگستری

• جلوگیری از رجوع مکرر زن و مرد به دادگستری

• دخالت زوج‌ها در طلاق و صدور گواهی عدم سازش

• درگیری کمتر و کاهش تنش میان خانواده‌های زن و مرد و فرزندان آن‌ها

• امکان حذف نام همسر سابق از شناسنامه

در نهایت اگر زن و مرد واقعا به این نتیجه برسند که ادامه زندگی با یکدیگر مقدور نیست، طلاق توافقی یکی از بهترین راه حل‌های مواجهه با این مشکل است.

منبع: مجله دلتا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مشاوره حقوقی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان