تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۰۳ آذر ۱۴۰۰

دیدار اردوغان و بن زاید پس از یک دهه

کاخ ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که رئیس‌جمهوراین کشور در مراسمی رسمی از، ولی عهد ابوظبی استقبال کرده است.

دیدار اردوغان و بن زاید

رویداد۲۴ «محمد بن زاید»، عصر امروز (چهارشنبه)، وارد آنکارا شد و با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه دیدار کرد.

خبرگزاری امارات (وام)، دیروز (سه‌شنبه)، رسما اعلام کرد که، ولی عهد این کشور به دعوت رئیس‌جمهور ترکیه روز چهارشنبه به آنکارا سفر خواهد کرد.


بیشتر بخوانید: بحران کاهش ارزش لیر ترکیه در قبال دلار


طبق گزارش روز گذشته خبرگزاری رسمی امارات، دو طرف در راستای منافع دوجانبه در دیدار امروز، روابط، راه‌های توسعه همکاری و اقدام مشترک در زمینه‌های مختلف را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.

وام همچنین اضافه کرده بود که تحولات منطقه‌ای و جهانی مورد اهتمام مشترک از دیگر مسائلی خواهد بود که دو طرف درباره آن گفتگو خواهند کرد.

پیش از این، روزنامه «ایندپندنت» ترکیه بدون مشخص کردن زمان دقیق خبر داده بود که، ولی عهد ابوظبی پس از ده سال به ترکیه سفر خواهد کرد.

این منبع گزارش داده بود که مهم‌ترین بحث میان بن زاید و اردوغان، ایجاد یک مسیر تجاری زمینی میان امارات و ترکیه از طریق خاک ایران خواهد بود که با ایجاد آن مسیر ۲۰ روزه آبی «الشارقه» به شهر «مرسین» ترکیه از طریق کانال سوئز، به شش الی هشت روز از طریق خاک ایران کاهش می‌یابد.

مقامات ایرانی پیش از این از توافق در این زمینه خبر داده بودند. اولین کاروان تجاری امارات به ترکیه نیز اخیرا از طریق کریدور ترانزیتی زمینی امارات ـ ترکیه ابتدا وارد بندر شهید رجایی شد و از آن‌جا به سمت ترکیه حرکت کرد.

روابط ترکیه و امارات به دلیل مسائلی، چون حمایت ترکیه از قطر، پرونده لیبی، سوریه و یمن، اتهامات جاسوسی دوجانبه و امضای توافق سازش امارات با رژیم صهیونیستی طی سال‌های گذشته شاهد تنش‌های روز افزون بوده است.

با این حال روابط تنش‌آلود میان دو کشور در ۳۰ آگوست با گفت‌وگوی تلفنی میان اردوغان و بن زاید بسیار کاهش یافت و دو طرف در خصوص توسعه روابط با یکدیگر رایزنی کردند. دو هفته پس از آن نیز «طحنون بن زاید» مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی به ترکیه رفت و با اردوغان در آنکارا دیدار کرد.

در همان زمان، «انور قرقاش» مشاور دیپلماتیک رئیس امارات گفته بود که ابوظبی در حال تقویت روابط با همه است و اختلافات مواضع مانع تقویت روابط اقتصادی نخواهد شد.

در حالی که پرونده مصر از مهم‌ترین دلایل اختلاف آنکارا و قاهره است، گام‌هایی که اخیرا در راستای بهبود روابط دو طرف برداشته شده، سهم به سزایی در نزدیکی ترکیه و امارات دارد.

اما در خصوص رابطه با عربستان سعودی، گام‌ها به آهستگی برداشته می‌شود، هرچند تلاش‌هایی در این زمینه صورت می‌گیرد. به طوریکه همزمان با استقبال ازدوغان از مشاور امنیت ملی امارات، در ریاض نیز معاون وزیر خارجه سعودی از سفیر ترکیه استقبال کرد.

در ماه‌های ژوئن و ژوئیه نیز امارات گام‌هایی در جهت کاهش برخی محدودیت‌ها و موانع از پیش پای تاجران و سرمایه‌گذاران ترکیه و تسهیل سفر آن‌ها به امارات برداشت و در مقابل نیز آنکارا سفیر جدیدی به ابوظبی فرستاد و از شدت حملات رسانه‌ای به امارات کاست.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: رجب طیب اردوغان
نظرات شما
پیشخوان